مسئله اصلی عراق اختلاف بین جریان‌های شیعی است

اثیل النجیفی معتقد است تا زمانی که اختلافات بین جریان‌های شیعی در عراق حل نشود، مشکلات این کشور لاینحل باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، تنش‌های موجود در انتخابات پارلمانی عراق به کش و قوس‌های فراوان در خصوص شائبه تقلب در آن ختم نشد و انتخاب رئیس پارلمان نیز با چالش‌های زیادی همراه بود. در نهایت «محمد الحلبوسی»  با حمایت کردها، سنی‌ها و ائتلاف جریان الصدر توانست برای بار دوم به عنوان رئیس پارلمان عراق منصوب شود. انتخابی که از نگاه بسیاری از تحلیلگران عراقی، با توجه به مشکلات عدیده موجود در این کشور، تاثیر چندانی در حل مشکلات این کشور عربی نخواهد داشت. اثیل النجیفی –سیاستمدار عراقی و استاندار سابق نینوا- نیز در مصاحبه خود با خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز به همین مسئله اشاره کرد. از نظر وی، تا زمانی که اختلافات در عراق حل نشود، نه الحلبوسی و نه هیچ فرد دیگری نمی‌تواند مشکلات عراق را حل کند.

متن کامل گفتگوی ایسکانیوز با «اثیل النجیفی» بدین شرح است:

- بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام آقای الحلبوسی دوباره به عنوان رئیس پارلمان عراق انتخاب شد. انتخاب ایشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در وضعیت کنون عراق، انتخاب الحلبوسی یا المشهدانی به عنوان رئیس مجلس عراق تاثیری بر وضعیت کشور نخواهد داشت. هیچ کدام آنها نمی‌توانند تصمیم جدی [برای تغییر وضع موجود] بگیرند. مسئله اصلی ارتباط بین جریان‌های شیعه از جمله صدر و اطار (ائتلاف مالکی، عامری، خزعلی) است. اگر احزاب شیعه روابط خود را از نو سازماندهی کنند، حلبوسی یا هر سخنران دیگری از تصمیم آنها پیروی خواهد کرد. اما اگر اختلافات آ«ها لاینحل بماند، رئیس مجلس را نابود خواهند کرد.

- نماینده ائتلاف فتح در سخنرانی خود اعلام کرد که انتخاب آقای الحلبوسی با فشار عربستان و امارات انجام شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

بنده چنین اعتقادی ندارم. از نظر من برخی احزاب شیعی به یک دشمن سنی نیاز دارند تا علیه او متحد شوند. مشکل واقعی در عراق شیعه یا سنی نیست، ایران یا عربستان سعودی یا امارات نیست؛ مشکل این است که چگونه عراق را اداره کنیم. آنچه مردم نیاز دارند، حل مشکلات داخلی است که باید حل شود. برخی سیاستمدارن وقتی نمی توانند مشکلات را حل کنند کشورهای دیگر را متهم می‌کنند.

- به نظر جنابعالی پارلمان جدید با ریاست آقای الحلبوسی قادر به مواجهه با مشکلات عراق و حل آنها است؟

خیر. مطمئنا الحلبوسی امروز همان الحلبوسی سه سال پیش است. همچنین مشکلات امروز عراق بیشتر نیز شده است. آنها حتی نتوانستند مشکلات قبلی را حل کنند که به اعتراضات نوامبر 2020 منجر شد. علاوه بر این، اکنون مشکل جدیدی به عنوان اختلاف بین جریانان شیعی نیز به آن اضافه شده است. من معتقدم که سال‌های سختی پیش‌رو خواهد بود.

- فکر می‌کنید تغییر در پارلمان عراق تاثیری بر آینده روابط ایران و عراق خواهد داشت و روابط دو کشور به چه سمتی سوق خواهد یافت؟

نیمی از پاسخ این سوال به متحدان ایران در عراق بستگی دارد. من معتقدم مردم عراق ایدئولوژی ایران یا انقلاب اسلامی را به راحتی نمی‌پذیرند. اما بخشی از متحدان ایران می‌خواهند مردم را مجبور به پذیرش این ایدئولوژی کنند؛ به همین دلیل مخالفت‌ها بیشتر می‌شود. این نکته هم باید افزود که پارلمان جدید اقتدار پارلمان قبلی را نیز نخواهد داشت. بنابراین فکر می‌کنم که ایران باید متحدان خود را دوباره سازماندهی کند تا رویکردی منطقی‌تر داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =