استادان و دانشجویان برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تقاضامحور تسهیلات دریافت می‌کنند

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم درباره برنامه این وزارتخانه برای ترغیب اساتید و دانشجویان به سمت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تقاضامحور توضیح داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدسعید سیف با بیان این که در حال حاضر آمار پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در کشور قابل توجه است و چند صد هزار دانشجو سالانه در حوزه پایان‌نامه، تحقیقات جدی انجام می‌دهند، اظهار کرد: طبیعتا این توان پژوهشی خوبی است و اگر برنامه‌ریزی خوبی در این راستا صورت بگیرد، می‌توان به نحو خوبی از این توان پژوهشی استفاده کرد ولی اگر برنامه‌ریزی نشود، صرفا این حجم پایان نامه منجر به پژوهش‌های پراکنده‌ای می‌شود و صرفا به توسعه علم کمک می کند ولی در راستای دغدغه‌ها و حل مشکلات کشور کاری صورت نمی‌گیرد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ترغیب و تشویق اساتید به سمت و سوی پایان نامه ها و رساله های هدفمند و تقاضا محور، گفت: در نظر داریم اساتید و دانشجویان را به این سمت هدایت کنیم که پایان نامه ها براساس یک نیاز و مشکل واقعی تدوین و نگارش شود و در نهایت به ارزش افزوده خوبی ختم شود.

این مقام مسئول وزارت علوم درباره تسهیلات مدنظر برای اساتید و دانشجویان توضیح داد و گفت: به طور مثال استادی دو یا ۳ پایان نامه تقاضا محور را هدایت می‌کند، به او اجازه داده می‌شود که دانشجوی بیشتری بپذیرد و با توان بیشتری حرکت کند. یا مثلا در آیین‌نامه ارتقا به این نوع پایان‌نامه‌ها امتیازات بیشتری (مثلا ۵۰ درصد) اختصاص می‌دهیم.

سیف ادامه داد: برای دانشجویان هم می‌توان در تقسیم‌بندی نمرات آن‌ها برای دفاع، امتیازاتی لحاظ کرد یا در پذیرش این دسته از دانشجویان در مقطع دکتری می‌توان امتیازاتی در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر می‌توان از دانشگاه‌هایی که تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تقاضا محور بیشتری دارند، حمایت‌های جدی‌تری داشت و مجوزهای بیشتری برای توسعه فعالیت‌ها به آن ها داد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که اگر ما می‌خواهیم توان علمی هدفمند شود، طبیعتا بازار هدف یا همان دستگاه‌های اجرایی باید پا پیش بگذارند و مکانیزم‌های واقعی پیش‌ینی کنند. نه به طور سمبلیک بلکه به طور واقعی حمایت‌های جدی از اعضای هیات علمی برای انجام تحقیقات واقعی داشته باشند.

منبع:  مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1127421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =