انتظارات در سراهای نوآوری برآورده نشده است/ سوددهی سراها ۲ تا ۳ سال زمان می‌بَرد

سرپرست سرای نوآوری سلامت کار با بیان اینکه سوددهی سراهای نوآوری ۲ تا ۳ سال آینده محقق می‌شود، گفت: هنوز در سراهای نوآوری انتظارات برآورده نشده است و بنگاه‌های اقتصادی از حداقل‌ امکانات برخوردار نیستند .

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در دو سال اخیر یکی از اقدامات صورت گرفته از سوی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تدوین آیین نامه بازار و سراهای نوآوری بود که البته در شرایط کنونی اختیارات استان‌ها افزایش پیدا کرده است. از دیگر اهداف برای فعالیت سراهای نوآوری تنوع بخشی درآمدهای دانشگاه با انجام طرح‌های پژوهشی برون دانشگاهی، ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی، فعال کردن فضاهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی موجود و ایجاد سراهای نوآوری به صورت خاص و مراکز رشد جدید و تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری و ایجاد اشتغال در بین جامعه دانشگاهی آگاه، متخصص و تحصیل کرده از مسائل مورد تاکید است.

در روزهای اخیر قباد بهزادی‌پور، مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی درباره آخرین وضعیت فعالیت سراهای نوآوری گفت: «در حال حاضر ۱۵۰ مرکز رشد و ۴۸ سرای نوآوری فعالیت می‌کنند.»

وی افزود: «سراهای نوآوری مرکز رشد و شتاب‌دهنده هستند، یعنی با شتاب‌دهنده بیرونی کار کرده و مشکلی ندارند. هرچند دیگر واحدها چه در سطح استان و چه در واحدهای تابعه نیاز دارند که اول ارکان را ایجاد کنند بعد از آن ما مجوز سرای نوآوری به آنها می‌دهیم.»

نیازمند عرضه محصولات فناوریبه بازار هستیم

رامین زارع، سرپرست سرای نوآوری سلامت کار استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت سراهای نوآوری گفت: سلامت کار در ایجاد سلامت و ایمنی برای فعالان در مشاغل است. حوزه فناوری در سلامت کار هسته‌ها، واحدها و شرکت‌های فناور ایده‌ها و محصولات را عرضه و در بازار حمایت می‌کند.

وی افزود: برای مثال وسایل حفاظت فردی شامل لباس کار هوشمند، عینک و کلاه ایمنی هوشمند می‌شود و می‌توان این حوزه را مورد حمایت قرار داد. بر اساس قراردادها بعد از گذشت ۳ سال دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و سرای نوآوری سلامت کار محصولات فناور به بازار عرضه می‌شود تا ارزش افزوده داشته و نیاز جامعه صنعتی و جامعه کارگری را برآورده ‌کند.

سوددهی سراهای نوآوری ۲ تا ۳ سال آینده

زارع درباره روند فعالیت‌ها ادامه داد: امیدواریم بخش صنعت همکاری کرده تا بخش نوآوری سلامت کار بستر مناسب برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و شرکت‌های موفق، فعال و فناور تیم‌هایی شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاه، شرکت‌های فناور، دانشجویان و اعضای هیات علمی و نفراتی از صنعت تیم تشکیل داده و در نهایت انتظار می‌رود  ۲-۳ سال فعالیت حقوقی پیدا کرده و بتوان برای فعالان در این عرصه و دانشگاه سود به دنبال داشته باشد.

عقد قرارداد با شرکت‌های دانشگاه در اسفند سال‌جاری

سرپرست سرای نوآوری سلامت کار ادامه داد: در ۴ ماه اخیر فعالیت‌های متعدد انجام شده و ۴ شرکت فناور هسته‌ای وارد مذاکره و گفت‌وگو شده تا بتوان به عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری پرداخت. در این شرایط شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانشگاه در حال محک‌زدن منافع  هستند. امیدواریم تا پایان اسفند سالجاری قرار دادن فناورانه با شرکت‌های دانشگاه منعقد شود.

بنگاه‌های اقتصادی از حداقل‌ها برخوردار نیستند

بر اساس بررسی‌های انجام شده کارگران سالانه در کشور با مشکلات متعدد ناشی از عدم رعایت ایمنی کار مواجه می‌شوند و همین مقوله مرگ‌های نابه هنگام، معلولیت، قطع عضو و نارسایی‌های متعدد را به‌دنبال دارد. سرپرست سرای نوآوری سلامت کار درباره عدم توجه به ایمنی کارگران در حین کار گفت: از طریق ایجاد چابکی در صنعت و گردش مالی مناسب اولین مقوله تامین سلامت نیروی کار است. هم‌اکنون کارفرما با مشکلات متعدد حداقل‌های قانون کار را رعایت می‌کند. در صورت فعالیت‌های بیش از این هزینه‌های فراوان را متحمل می‌شود.

توجه به فناوری در حوزه ایمنی کار در صورت رشد اقتصادی امکان‌پذیر است!

زارع افزود: بنگاه‌های اقتصادی باید به امیدواری رسیده تا بتوانند سود بیشتری حاصل کنند و از حقوق حداقل برخوردار شوند نمی‌توان از کارفرمایی که توان پرداخت حقوق کارگران را ندارد انتظار توجه به فناوری را داشت.

به گفته وی انتظار می‌رود در صورت گشایش اقتصادی برای تثبیت جایگاه‌های بنگاه‌های اقتصادی و رشده اقتصادی، صادرات و سود بیشتر به فناوری‌ توجه شود. در این شرایط باید امکانات و تجهیز کارگران را بهبود بخشید و دامنه فعالیت‌ها را گستردش داد و به سرعت مشکلات تشخیص داده شود.

سرپرست سرای نوآوری سلامت کار با بیان اینکه در  سرای نوآوری در مرحله ارزیابی بازار هستیم، تاکید کرد: باید مطمئن شد تا خریدار در قالب کارفرما، صاحبان مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی حضور داشته باشند و  بتوان محصولات  فناور را به بازار عرضه کرد. 

هنوز در سراهای نوآوری انتظارات برآورده نشده است

زارع درباره فعالیت در سراها و تحقق اهداف در این عرصه ادامه داد: هنوز انتظارات برطرف نشده و با شیوع کرونا دانشجویان فعالیت نداشتند و پژوهش و آموزش با خلع حضور دانشجو و استاد روبه‌رو بوده است. امیدواریم از بهمن سال‌جاری این اقدامات با شتاب بیشتری همراه باشد. در شرایط کنونی به وظایف خود عمل کردیم.

تحقق ۳۰ درصد اهداف در سراهای نوآوری

وی ادامه داد: در شرایط کنونی فقط توانستیم به  ۳۰ درصد اهداف دستیافت. از ۷۰ درصد مابقی بخشی به حضور فعال دانشجویان و اساتید  و بخشی دیگر هم به کشور، اقتصاد،  مردم  و جامعه بستگی دارد و دیدگاه ما به توسعه از اهمیت برخوردار است.

سرپرست سرای نوآوری سلامت کار درباره تاثیرات کرونا در فعالیت سراها گفت: کرونا بیشترین آسیب را به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به‌دنبال داشته است. به رغم شیوع کرونا مسئولان در دانشگاه و دولت مشکلات جدی را در جامعه به‌دنبال داشته و مردم و دانشگاه‌ها نیاز به آموزش و دانشگاه داشته است. نیازمند حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها هستیم تا خلاقیت و محدودیت خود را نشان ‌دهند. در ایران بسیاری از خلاقیت‌ها در دوران کرونا رشد یافت و به حوزه‌های جدید ورود کردیم.

کمک به دانشگاه از طریق افزایش ارزش افزوده

زارع با بیان اینکه کرونا و تحریم‌ها باعث پیشرفت و تولید محصولات شده است، گفت: برای فعالیت‌های بیشتر و جذب نیروی انسانی فعال در دانشگاه‌ها و واحد در مرحله بسترسازی هستیم و در این مرحله درآمدزایی انتظار نمی‌رود ارزش افزوده افزایش یافته و در دانشگاه با اختصاص درآمد بستر لازم تامین شود، چون برای تحقق اهداف سه ساله زمان نیاز است.

وی درباره جذب نیرو در سراهای نوآوری تاکید کرد: در سراهای نوآوری سلامت کار ۴۰ نفر فعالیت می‌کنند که نیازمند فعالیت تمامی دانشجویان هستیم. برای توسعه فعالیت‌های سراهای نوآور خواستار مشارکت تمامی دانشجویان هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1127765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =