اقدام اخیر آمریکایی‌ها عملیات روانی است

فواد ایزدی با بیان اینکه اقدام اخیر آمریکا امتیاز به ایران نیست، گفت: برخی رسانه‌ها به جای تشریح درست اقدام ایالات متحده برای مخاطبان خود، آن را به اشتباه امتیازی برای ایران قلمداد کردند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در حالی که جمهوری اسلامی ایران لغو همه تحریم‌های هسته‌ای را به عنوان پیش شرط احیای برجام معرفی کرده است، وزارت خارجه آمریکا جمعه شب اعلام کرد که برخی معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید کرده است. برخی از رسانه‌های داخلی و خارجی اقدام ایالات متحده آمریکا را به عنوان نشانه مثبتی در راستای احیای برجام و زمینه سازی برای گفتگوی مستقیم قلمداد کردند. هرچند که گروه دیگری از تحلیلگران اعتقاد دارند، این اقدام آمریکا صرفا نمایشی بوده و تاثیر چندانی ندارد. در همین راستا،  گفتگویی با دکتر فواد ایزدی –تحلیلگر سیاسی و کارشناس حوزه سیاست خارجی- انجام شد.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام اخیر دولت آمریکا و تمدید معافیت برخی تحریم‌هل در حوزه همکاری‌های هسته‌ای، اظهار کرد: اقدام آمریکایی‌ها عملیات روانی است. زیرا زمانی که در سال 94 برجام به تصویب رسید، ایران موظف بود اورانیوم غنی‌شده فراتر از محدودیت‌های برجام را و آب سنگین تولید شده را خارج و به روسیه یا عمان منتقل کند. اکنون نیز که مذاکرات برای احیای برجام در حال اجراست و اگر توافقی به دست بیاید، ایران –که در این مدت برخی محدودیت‌ها را رعایت نکرده بود- دوباره باید اورانیوم و آب سنگین بیش از محدودیت‌های برجام را خارج و همان فرایندها را طی کند.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند شما برای همه کارهای خود در حوزه هسته‌ای باید از ما اجازه بگیرید، گفت: اینکه اورانیون یا آب سنگین از کشور خارج می‌شود، امتیاز طرف مقابل است و به نفع ایران نیست. حال آنها می‌گویند ما به شما اجازه داده‌ایم که به ما امتیاز بدهید. به گفته وی، اظهارات وزیر خارجه آمریکا یعنی اینکه آنها به ایران اجازه می‌دهند که به آمریکا امتیاز بدهد.

ایزدی در ادامه با انتقاد از برخی رسانه‌های داخلی، خاطر نشان کرد: برخی رسانه‌ها به جای تشریح درست اقدام ایالات متحده برای مخاطبان خود، اقدام آمریکا را به عنوان امتیازی برای ایران قلمداد کردند. این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: این امر امتیاز به ایران نیست. آمریکایی‌ها می‌گویند همه کارهای ایران باید با مجوز آمریکا باشد. لذا اکنون دولت آمریکا وانمود می‌کند که به ایران مجوز داده بررسی کند که در صورت دستیابی به توافق، چطور می‌خواهد اجرای آن را با روسیه و دیگر کشورها انجام دهد.

وی افزود: در دولت قبل اتفاقی افتاد مبنی بر اینکه به شرکت‌های خارجی اجازه داده شد تا به منظور انچه شفافیت بیشتر خوانده شد، با بخش‌های مربوط به حوزه هسته‌ای همکاری داشته باشند. معنای اقدام آمریکا این است که اکنون شرکت‌های دیگر می‌توانند وارد ایران شوند و در حوزه هسته‌ای فعالیت کنند.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1128713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =