خطیب‌ زاده: هنوز اراده لازم را از اروپا و آمریکا ندیده‌ایم

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: در چارچوب گفت‌وگوها، رفع همه تحریم‌هایی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده ناهمخوان باشد، باید مرتفع شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری درباره برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای افزود: هیأت ایران بعد از بازگشت از تهران پیشنهادات خود را در مورد موضوعات باقیمانده به صورت مکتوب داد و از جمله در خصوص برخی موضوعات غیر هسته‌ای بود.

وی ادامه داد: در چارچوب گفت‌وگوها، رفع همه تحریم‌هایی که با تعهدات طرف مقابل و انتفاع اقتصادی وعده داده شده است ناهمخوان باشد، باید مرتفع شود و این جزو اصول ما بوده و تا امروز این موضوعات پیگیری شده است.

خطیب زاده تصریح کرد: گفت‌وگوها، با پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی همراه بوده و دامنه و تعداد موضوعات کاهش یافته است ولی موضوعات باقیمانده سخت‌ترین و کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی است که باید حل شود.

وی ادامه داد: مردم ایران مطمئن باشند با حقوقشان مصالحه نخواهیم کرد و حقوق حقه ایران و دستاوردها و دانش صلح آمیز هسته‌ای همه صیانت می‌شود و برای این نسل و نسل‌های آتی به عنوان افتخار باقی بماند و این جزو حقوق قرمز ماست.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر در مورد دو سه موضوع باقیمانده تعهد طرف مقابل را ببینیم وارد فاز نهایی شدن خواهیم شد، ولی هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و تاکنون آن اراده را در آن‌ها ندیدیم.

خطیب زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره تضامین خاطر نشان کرد: تا به نقطه توافق برسیم راه قابل توجهی باقی مانده است.

وی افزود: در مورد تضامین، بحث تضامین حقوقی، سیاسی و اقتصادی موضوعاتی هستند که ذیل آن‌ها ابتکارات و طرح‌هایی بوده است و درباره تضامین اقتصادی گفتگوها به صورت ویژه در جریان است.

خطیب‌زاده افزود: یکی از مهمترین تضامینی که در مذاکرات اعلام کردیم و به صورت جدی پیگیری کردیم تضامینی است که به صورت ذاتی برای ایران قائل هستیم و آن برگشت پذیری برنامه‌های ایران است در صورت هرگونه توافقی در وین و این یکی از اصولی است که به طرف مقابل گفتیم.

خطیب زاده در پاسخ به سؤال دیگری در مورد تصمیم سیاسی طرف مقابل و اظهارات مکرون رئیس جمهور فرانسه که گفته ایران باید تصمیمات سیاسی اتخاذ کند، گفت: مقامات اروپایی برخی اوقات اشتباهات محاسباتی دارند و فکر می‌کنند با طرح اظهارات سیاسی می‌توانند در داخل اتاق‌های مذاکرات دستاوردهایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: آن‌ها اگر به دنبال توافق هستند و زمان برایشان مهم است نمی‌توانند موضوعات خلق الساعه را مطرح کنند و هیچ ابتکاری نداشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: فرانسه و سایر کشورهای اروپایی نکات ما را به خوبی می‌دانند و به آن‌ها توصیه می‌کنیم در اتاق مذاکرات درباره دو سه موضوع باقیمانده تمرکز کرده و وقت و انرژی خود را در این زمینه مصروف کنند، این اظهارات تکراری را بارها می‌شنویم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر هیأت ایرانی به کره جنوبی و رایزنی‌های انجام شده برای پرداخت بدهی‌های ایران در این کشور گفت: هیأت ایران به درخواست کره‌ای بعد از ملاقات معاون وزیر خاجه کره با آقای باقری در وین، به سئول رفت، اما همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره شاهد نیستیم.

وی افزود: متاسفیم که دولت کره جنوبی به مسئولیت قطعی خود نگاه شکلی دارد و مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره مسدود است هیچ موضوعی فراتر از این را در دستور کار دو کشور قرار نمی‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: البته فرآیندها در جریان است و هیچ فرآیندی را متوقف نکردیم و دولت کره بداند ما این موضوع را فراموش نخواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =