اینترنت ماهواره‌ای طرح صیانت از فضای مجازی را بی اثر می‌کند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی گفت: در آینده‌ای نه چندان دور با استقرار اینترنت ماهواره‌ای افراد با گوشی هوشمند از هر شهر یا کشوری می‌توانند به اینترنت جهانی وصل شوند.

مهران صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به طرح صیانت از فضای مجازی اظهار کرد: این طرح همواره موافقان و مخالفان بسیاری دارد چراکه تصویب یا رد آن تاثیرات ژرفی بر جامعه خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه دو دیدگاه درباره طرح صیانت از فضای مجازی وجود دارد، گفت: یک دیدگاه به این معنا است که جلو ورود فناوری به کشور گرفته شود و دیدگاه دیگر اینکه اینترنت ملی  یا داخلی در کشور اجرایی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی درباره دیدگاه اول یعنی فیلتر شدن فناوری و تکنولوژی عنوان کرد: بنده با این موضوع به شدت مخالف هستم چرا که باعث می‌شود از علم روز عقب ماند.

وی با اشاره به اینترنت ملی خاطرنشان کرد: استفاده از اینترنت داخلی در چند کشور به صورت موفقیت آمیزی اجرا شده است و می‌تواند فوایدی از جمله جلوگیری از سرقت اطلاعات شهروندان در پی داشته باشد.

به گفته صمدی؛ البته استفاده از اینترنت ملی نباید باعث شود تا ارتباط مردم با جهان قطع شود یا کسب و کارهای اینترنتی تعطیل شوند.

وی با اشاره به تجربه ناموفق جلوگیری از ورود ویدئو در دهه 60 یا مقابله با استفاده از ماهواره یادآور شد: گرفتن استفاده از کنندگان ویدئو یا جریمه نقدی مانع  از استفاده از این تکنولوژی نشد؛ اما با گذشت زمانی نه تنها استفاده آزاد شد بلکه مراکزی برای فروش یا اجاره فیلم نیز دایر شد و مرکز رسانه‌های سروش نیز رسما آغاز به فعالیت کرد. 

صمدی با تاکید بر اینکه امکان عملی شدن و اجرای طرح صیانت از فضای مجازی وجود ندارد، گفت: در آینده‌ای نه چندان دور با استقرار اینترنت ماهواره‌ای افراد با گوشی هوشمند از هر شهر یا کشوری می‌توانند به اینترنت جهانی وصل شوند و دولت‌ها نمی توانند مانع این امر شوند. 

این کارشناس ارتباطات و رسانه با بیان اینکه فیلتر در دنیای امروز جایگاهی ندارد، گفت: عصری فعلی عصر پردازش است و سانسور جایی ندارد. به این معنا که نباید مسیر ورود اطلاعات را مسدود کنیم بلکه باید قدرت تحلیل مخاطب را افزایش دهیم. 

وی درباره راهکارهای جایگزین طرح صیانت از فضای مجازی تصریح کرد: افزایش سواد رسانه مردم و آموزش استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی مناسب‌ترین راه‌حل برای مقابله با فساد در شبکه‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =