هدایتِ خلاقیت و کاوشگری دانشجویان به سوی نوآوری در موزه تاریخ علوم اردبیل

رئیس موزه تاریخ علوم اردبیل گفت: ایجاد خلاقیت و کاوشگری در ذهن دانشجویان و هدایت آن به سوی نوآوری و شکوفایی در موزه تاریخ علوم اردبیل از ایجاد این موزه است

محمد انوار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه موزه تاریخ علوم محل گردآوری و حفاظت آثار، اشیا، نمونه‌ها، اسناد و اطلاعات متنوع مرتبط با شاخه‌های علوم و فناوری و دستاوردهای علمی و فرهنگی و فناوری است، گفت:  این موارد به صورت مجموعه های نمایشگاهی به همراه توضیحات علمی در این موزه برای استفاده عموم ارائه می‌شود.
وی درباره سایر فعالیت‌های انجام شده در موزه علوم اردبیل افزود: این موزه با برگزاری برنامه‌های متنوع علمی و آموزشی زمینه ایجاد و اشاعه تفکر علمی در جامعه را فراهم کرده و با نمایش پایه‌های دانش و تحول فناوری و سیر پیشرفت علوم در شاخه‌های گوناگون خلاقیت و تفکر ذهنی دانش آموزان و دانشجویان را بارور کرده و زمینه‌های پیشرفت و نوآوری‌های علمی و عملی استعداد آنها را فراهم خواهد ساخت.
رئیس موزه تاریخ علوم اردبیل تصریح کرد: این موزه، موزه ای متفاوت و با تجربه ای نو در زمینه آموزش و پژوهش و تلاشی مکمل برای فراهم کردن گردش های علمی هدفمند و همچنین فناورانه و مجتمع در درون مجموعه دانشگاه ولی دارای ارتباط زنده و پویا با جامعه و رده های مختلف سنی منطقه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: از اهداف مهم این موزه علاوه بر نشان دادن تاریخ علوم مختلف در منطقه اردبیل و مکاتب آموزشی مختلف، نمایش سیر تحول علوم و فناوری های مختلف علمی و ایجاد خلاقیت و کاوشگری و طرح پرسش در ذهن کودکان، نوجوانان، جوانان، دانش آموزان و دانشجویان و باروری و هدایت آن به سوی نوآوری و شکوفایی ذهن آنها است.
انوار با اشاره به فقدان موزه دانشگاهی و علمی در استان و همچنین وجود پیش زمینه‌ها و یا به اصطلاح مواد ساختاری تشکیل چنین موزه ای در استان بیان کرد: متاسفانه بطور پراکنده در انبارها و بایگانی‌های ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، دستگاه های اجرایی، کتابخانه ها و مراکز اسنادی کشور و حتی خارج از کشور و همچنین مجموعه های بسیار غنی و باز متاسفانه بسیار پراکنده در منازل و افراد و مجموعه داران و خانواده های قدیمی و شاخص استان لزوم انجام یک حرکت جهادی در سال مدیریت جهادی را با محوریت دانشگاه مادر استان یعنی دانشگاه محقق اردبیلی برای پیشگامی و رهبری انجام چنین کار بسیار ارزشمندی را نمودار ساخت و این موزه در سال 1394 افتتاح شد.
وی با بیان اینکه موزه تاریخ علوم اردبیل در حال حاضر دارای گالری‌های تاریخ و افتخارات آموزش عالی استان اردبیل، ارتباطات و فناوری، سنجه‌های اندازه گیری، طبیعت است، افزود: همچنین موزه زمین شناسی دکتر قهرمان سهرابی، کلکسیون گیاهان دارویی مهندس میکائیل بدرزاده و کلکسیون حشره شناسی گروه گیاهپزشکی دانشگاه محقق اردبیلی نیز زیرمجموعه موزه است. همچنین این موزه دارای کتابخانه تخصصی، مرکز اسناد و کارگاه مرمت تجهیزات فنی است.
انوار گفت: این موزه طی شش سال فعالیت خود بالغ بر 40 هزار  قطعه شیء و وسیله موزه ای، سند، عکس، تندیس، لوح، کتاب، نشریه، مُهر، نمونه های گیاهی، سنگ، فسیل، سکه، تمبر، تابلو، پرچم، یادبود و غیره گردآوری کرده است که از داخل دانشگاه، اهدایی ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی، دانشگاه های خارجی، اساتید، کارمندان و دانشجویان، افراد حقیقی خارج از دانشگاه، پزشکان، پیشکسوتان، فرهنگیان و اقشار مختلف مردم از استان اردبیل، سطح کشور و خارج از کشور بوده است.
این مسئول ادامه داد: روند اهدا و جمع آوری آثار همچنان ادامه دارد و شور و شوق زیادی در بین علاقمندان در اهدای موارد موزه ای به این موزه علمی وجود دارد و تاکنون  20 اداره و نهاد دولتی، 12 موسسه و بنیاد غیردولتی، 21 دانشگاه خارجی و بیش از 350 نفر شخص حقیقی موارد مختلفی را به موزه تاریخ علوم اهدا کرده اند که ارزش افزوده آنها قریب به بیش از 80 میلیارد ریال است.
به گفته انوار؛ در سال جاری ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه نگاتیو و عکس، یک هزار و ۲۰۰ برگ سند، ۶۰۰ جلد کتاب، ۱۳۰ دستگاه و تجهیزات، ۶۰ مورد تندیس و یادبود ، یک هزار و ۲۰۰ قطعه سند دیجیتال، ۲۰ فقره نقشه و ۶۵۰ نسخه روزنامه قدیمی و تاریخی به این موزه توسط ۵۰ فرد، نهاد و واحد اهدا شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد:  موزه تاریخ علوم اردبیل امسال برای ششمین بار متوالی به ‌عنوان موزه برتر انتخاب شده است. همچنین این موزه هفدهمین دوره جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران را در سال 1395 کسب کرده و برای ثبت موزه در میراث ‌فرهنگی نیز اقدام کرده‌ایم.
خبرنگار: علی انوار
انتهای پیام/
کد خبر: 1134047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =