یک بام و دو هوای وزارت بهداشت در تعیین نمره قبولی آزمون‌های جامع

حد نصاب نمره قبولی آزمون‌های جامع علوم پزشکی در حالی افزایش پیدا کرده که چندی پیش مسئولان وزارت بهداشت بر تغییر نکردن بیس نمره این آزمون‌ها تاکید داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  آزمون‌های جامع علوم پزشکی دو بار در سال برگزار می‌شود، این آزمون‌ها شامل برگزاری ‌های آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی، پیش کارورزی و جامع داروسازی است. دانشجویان ترم ۵ به بالا در صورتی که در نیمسال اول تحصیلی در دانشگاه پذیرفته شده باشند باید در آزمون اسفند ماه شرکت کنند، دانشجویانی که در نیمسال دوم در دانشگاه پذیرش شوند، در می‌توانند در آزمونی که در شهریور برگزار می‌شود شرکت کنند.

 آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی، پیش کارورزی و جامع داروسازی روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در چهار مرحله در دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد. نتایج نهایی آزمون‌های علوم پایه (پزشکی و دندانپزشکی) و پیش کارورزی رشته پزشکی ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ و  نتایج نهایی آزمون های جامع داروسازی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ منتشر شد.

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اواخر اسفند ماه سال گذشته با تشکیل کمپین در فضای مجازی و ارسال نامه به معاون آموزشی وزارت بهداشت، خواهان کاهش حد نصاب نمره آزمون‌های جامع پزشکی شدند.

دانشجویان در این نامه سختی سوالات امتحانی آزمون های جامع اسفند ۱۴۰۰ در مقاطع علوم پایه و آزمون جامع داروسازی مخصوصاٌ پیش کارورزی پزشکی را یادآور شده و اعلام کردند تعداد زیادی از دانشجویان پس از بررسی سوالات با کلید مربوطه نمره‌های بسیار پایینی کسب خواهند کرد.

دانشجویان در این نامه آموزش مجازی در دو سال گذشته، عدم ارائه آموزش مناسب به دانشجویان و سطح بالای سوالات را یاد آور شده و بر نیاز بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی برای وجود کارورز برای انجام امور درمانی تاکید کرده و در نهایت خواهان کاهش نمره کف قبولی آزمون شدند.

در آزمون جامع علوم پایه، پیش کارورزی اسفندماه ۱۴۰۰، نمره‌های حد نصاب آزمون‌های جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) ۹۱، آزمون علوم پایه دندانپزشکی ۸۰، آزمون علوم پایه پزشکی ۸۸ و آزمون پیش کارورزی ۹۱در نظر گرفته شده بود. پس از اعلام حد بیس آزمون و اعتراض داوطلبان، اخباری مبنی از کاهش حد نصاب نمره یا برگزاری مجدد این آزمون از قول مسئولان وزارت بهداشت مطرح شد اما مدیران مربوطه کاهش حد نصاب را تکذیب کرده و برگزاری مجدد این آزمون را به دلیل هزینه بالای آن ممکن ندانستند.

از طرفی دیگر ابوالفضل معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۱ در نامه‌ای به معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نوشت و اعلام کرد: مساعدت قابل توجه در کاهش حد نصاب محاسبه شده برای کمک به داوطلبان برای شرایط اپیدمی بیماری کووید-۱۹ صورت گرفته و امکان مساعدت بیشتر داوطلبان به دلیل اهمیت آزمون برای ورود به مرحله پایانی دوره پزشکی عمومی وجود ندارد.

با تمامی این تفاسیر و بر خلاف اخباری که از قول مسئولان در زمینه عدم کاهش حد نمره بیس آزمون جامع علوم پزشکی منتشر شد، ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ نامه‌ای به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال شده که از افزایش حد نصاب نمره آزمون‌های جامع حکایت دارد. شنیده‌ها حاکی از آن است که این نامه به دستور وزیر بهداشت توسط معاون آموزشی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.  خبری در زمینه کاهش حد نصاب جدید آزمون‌های علوم پزشکی اسفندماه ۱۴۰۰ منتشر شد. بر این اساس این خبر، حد نصاب آزمون پره‌انترنی ۸۷، آزمون علوم پایه پزشکی ۸۲، علوم پایه دندانپزشکی ۷۶ و آزمون جامع داروسازی (۱۸۰ واحدی) ۸۸ در نظر گرفته شده است. تعداد داوطلبانی که نتوانسته‌اند در این آزمون نمره قبولی را کسب کنند کمتر از ۲۰ درصد برآورد شده است، در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که چرا مسئولان وزارت بهداشت با وجود تاکید بر عدم افزایش حد نصاب نمره این آزمون‌ها باز هم نسبت به بالا بردن بیس قبولی آزمون اقدام کرده‌اند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1137317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =