فقدان فرهنگ پژوهشگری در نظام آموزشی دانشگاه‌ فرهنگیان/ معلمان با مدرک زبان خارجی در مقطع ابتدایی تدریس می‌کنند

یک دانشجو معلم مرتبط نبودن رشته‌ تحصیلی معلمان با مقطع درسی تدریسشان را مشکل جدی نظام آموزشی دانست و گفت: این مشکل دیرینه باعث شده تا آموزش در مقطع ابتدایی با چالش‌هایی مواجه باشد.

زهره قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه در حال حاضر نظام آموزشی و تربیتی کشور با مشکلات بسیاری همراه است اظهار کرد: می‌توان گفت حال عمومی نظام آموزشی و تربیتی خوب نیست. مشکلات و چالش‌ها به دو بخش مرتبط با نظام آموزشی و جایگاه شغل معلمی در جامعه دسته‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون منزلت و هویت معلم در جامعه دارای جایگاه مناسبی نیست، گفت: اکنون نکاتی مانند معیشت، موقعیت اجتماعی، آموزش‌ و غیره شرایطی را برای معلمان و مدیران ایجاد کرده‌اند که آنها انگیزه کافی برای پرداختن به تربیت و آموزش دانش آموزان را ندارند. 

برخی معلمان مدرک تحصیلی مهندسی یا زبان‌های خارجی دارند؛ اما در مقطع تحصیلی ابتدایی تدریس می‌کنند.

این دانشجو معلم مرتبط نبودن رشته‌ تحصیلی معلمان با مقطع و درسی تدریسشان را مشکل جدی نظام آموزشی دانست و ادامه داد: این مشکل در دوره ابتدایی و متوسطه تحصیلی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این مشکل سال‌هاست که وجود دارد؛ به‌طوری که هیچ محدودیتی برای مرتبط بودن رشته تحصیلی معلمان و درس تدریس شده وجود ندارد.

وی با ذکر مثالی بیان کرد: در حال حاضر معلمانی هستند که مدرک تحصیلی مهندسی یا زبان‌های خارجی دارند؛ اما در مقطع تحصیلی ابتدایی تدریس می‌کنند. در حالی که این مقطع بیشتر نیاز به تخصص‌هایی مانند مشاوره کودک یا آموزش ابتدایی دارد.

قاسمی با بیان اینکه تخصص و مهارت آموزشی باید همزمان به دانشجو معلمان در دانشگاه‌ها ارائه شود، گفت: اکنون در دانشگاه‌ها یا به مهارت و کارورزی بها داده می‌شود یا به تخصص، در حالی که این موضوع بارها توسط دانشجو معلمان به روسای دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی تذکر داده شد؛ اما تا کنون هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

جای خالی پژوهش در نظام آموزشی 

قاسمی با تاکید بر اینکه نظام فعلی آموزش و پرورش پژوهش محور نیست، گفت: پژوهش باید در راستای به روز بودن علم معلمان و دانشجو معلمان انجام شود تا آنها را به روش‌های نوین آموزش آشنا کند، موضوعی که متاسفانه در نظام آموزشی خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

این دانشجوی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: ارائه مقالات و طرح پژوهشی و انجام پژوهش‌ از جمله معیارهای این طرح است. این معیارها شاید همانند نیروی محرکه و انگیزه‌ای برای معلمان باشد تا در مسیر تحقیق و پژوهش و نوآوری گام بردارند.

وی ضمن انتقاد از نبود فرهنگ پژوهش‌گری و تحقیق محوری در نظام آموزشی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی تصریج کرد: اگر دانشگاه‌های نام برده شده، نظام آموزشی خود را به سوی انجام تحقیق و طرح پژوهشی بنا کنند، دانشجو معلمان از همان دوران تحصیل به این مباحث علاقمند می‌شوند. بنابراین زمانی که فارغ التحصیل شدند و به عنوان معلم سر کلاس درس حاضر شدند، همچنان به مطالعه مقالات آموزشی و پژوهش علاقه دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =