اشتباه محاسباتی در تعیین سرانه پزشک خانواده و مراقبان سلامت  / چه کسی مسئول کمبود پزشک در مناطق محروم است؟

پزشکان خانواده معتقدند که مصوبه هیات وزیران درباره سرانه پزشک روستایی و شهری اشتباه محاسباتی دارد و نمی‌تواند عملیاتی شود و برای جلوگیری از کمبود نیرو در مناطق محروم این مصوبه باید اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مبلغ سرانه پزشکان خانواده و مراقبان سلامت (ماما و پرستار) در تاریخ ١٢ / ٠٢ / ١٤٠١ توسط هیات وزیران به شماره ( ٢١٢٥٧ / ت ٥٩٨٠١ هـ ) ابلاغ شد اما پزشکان خانواده معتقدند که با توجه به اهمیت موضوع و اشتغال بیش از ۲۰ هزار  نفر پزشک، ماما و سایر نیروهای انسانی در برنامه پزشک خانواده روستاییان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و اهمیت اعلام مبلغ واقعی سرانه کارشناسی شده سالانه و نقش آن در پرداخت واقعی به اعضای تیم سلامت،  این مصوبه باید اصلاح شود.

بیشتر بخوانید

برخی مرگ‌های کرونا قابل پیشگیری بودند / سیاست‌گذاران سلامت اشتباهات فاحشی کردند

تکرار اشتباه سال ۱۴۰۰

دکترسعید مسکینی‌مود پزشک بیمه سلامت همگانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت‌وگو با ایسکانیوز در توضیح این موضوع گفت: در واقع باید گفت که مبلغ سرانه تصویب شده ابلاغی هیات وزیران  در مورد پزشکان خانواده روستایی سال  ١٤٠١ مانند سال ١٤٠٠ کاذب است. طبق مصوبه وزیر بهداشت و اعضای شورای عالی بیمه سلامت و هیات وزیران دولت، مطابق سرانه تصویب شده  در سال ١٤٠٠، بایستی به پزشکان خانواده روستایی به همراه مراقب سلامت به طور متوسط برای چهار هزار  نفر جمعیت تحت پوشش پزشک به همراه ماما، نزدیک ٥٧٠ میلیون ریال ماهیانه پرداخت می‌شد اما مبلغ تصویب شده کاذب بود و در واقعیت این اتفاق نیفتاد و با توجه به اتفاق سال گذشته، باید پرسید که آیا مبلغ ١٨٢ هزار  و ۵۰۰ریال سرانه پزشکان خانواده روستایی به همراه مراقب سلامت در سال ١٤٠١  صحیح است؟ یعنی براساس این مصوبه باید به ازای چهار هزار نفر جمعیت تحت پوشش پزشک و ماما ،بطور متوسط نزدیک ٧٣٠ میلیون ریال ماهیانه پرداخت شود یا باز هم خطای محاسباتی اتفاق افتاده است؟ بهتر است  شفاف ‌سازی کنند.

اشتباه محاسباتی در تعیین سرانه پزشک خانواده و مراقبان سلامت  / چه کسی مسئول کمبود پزشک در مناطق محروم است؟

کاهش ماندگاری پزشکان خانواده در مناطق محروم

مسکینی مود بیان کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا براساس این مصوبه در سال ١٤٠١ با مبلغ سرانه ١٨٢هزار و ٥٠٠ ریال به ازای هر نفر (جمعیت بیمه شده روستایی که ۲۰ میلیون نفر در نظر گرفته شده) قرار است ماهیانه ٧٣٠ میلیون ریال به طور متوسط به پزشک(ماما/پرستار) بدون لحاظ هر گونه ضریب محرومیتی پرداخت شود؟! قطعا پاسخ سوال فوق خیر است، زیرا سهم اعتبارات پزشک در محل صندوق بیمه روستایی از سهم ماما یا مراقب سلامت جدا محاسبه شده و نظام پرداخت در مناطق شهری با روستایی کشور متفاوت است و  قرار نیست در برنامه روستایی برخلاف برنامه شهری پزشک پرداختی به ماما / مراقب سلامت داشته باشد. حال سوالی که از آقای وزیر بهداشت  و اعضای محترم شورای عالی بیمه و هیات محترم وزیران طرح می‌شود این است که آیا ماندگاری بیش از هفت هزار پزشک خانواده روستایی‌، پنج هزار ماما خانواده و با همین تعداد سایر نیروهای انسانی در روستاها و شهرهای زیر ٢٠ هزار نفر که جزو دهک‌های پایین و محروم جامعه هستند، با ادامه این روند میسر است؟

او ادامه داد: حقوق کم در مناطق محروم باعث کمبود پزشک در این مناطق شده است و چه کسی پاسخگوی از دست دادن جان مادران باردار و کودکان روستاهای استان‌های محروم سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، خراسان جنوبی، کردستان، لرستان و غیره است؟ احتمالا اگر مبلغ واقعی در هیات وزیران مطرح می‌شد، مسلما وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت باید در مقابل سوال اعضای هیات وزیران  پاسخگو می‌بودند که چرا سرانه در مناطق روستایی کمتر از مناطق شهری است؟ این سوالی است که نهادهای نظارتی در دولت سیزدهم باید پاسخ دهند. آیا نباید هیات وزیران در مصوبه خود هوشمندانه‌تر عمل و چشمان خود را بازترکنند تا شورای عالی بیمه هرگونه مصوبه کارشناسی نشده‌ای را  به  امضای هیات وزیران نرساند؟

مسکینی‌مود  بیان کرد: آیا سازمان بیمه سلامت، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت‌های بهداشت و توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، نباید پاسخگوی اشتباه محاسبات به شورای عالی بیمه و هیات وزیران باشند؟ نقش معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در اعلام مبلغ سرانه و شیوه محاسبه آن به شورای عالی بیمه سلامت کشور جهت طرح در هیات وزیران چگونه بوده است؟! بهتر است هیات وزیران در مصوبه خود سریعا بازنگری کرده و با نگاه تیز بین‌تر در محاسبه سرانه مناطق روستایی ورود کنند تا شورای عالی بیمه هر گونه مصوبه غیرمحاسباتی را به امضای هیات وزیران نرساند.

اشتباه محاسباتی در تعیین سرانه پزشک خانواده و مراقبان سلامت  / چه کسی مسئول کمبود پزشک در مناطق محروم است؟

جای خالی برقراری عدالت مابین پزشکان خانواده روستا و شهر

دکتر ابراهیم نوری‌گوشکی متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسکانیوز عنوان کرد: طبق ماده هشت قانون همگانی بیمه خدمات درمانی مصوبه سال ٧٣، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی باید به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت بر اساس قیمت‌های واقعی و نرخ سرانه حق بیمه درمانی مصوب با تأیید شورای عالی بیمه سلامت کشور به تصویب هیأت وزیران برسد.

او افزود: طبق بند الف ماده ٩ قانون احکام دایمی کشور، شورای عالی بیمه سلامت مکلف است هر ساله بر اساس قانون بیمه همگانی خدمات درمانی سال ۷۳  قبل از تصویب بودجه سال بعد نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای کلیه ارایه‎دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص در کشور (اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی) با رعایت اصل تعادل منابع، مصارف و قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی، درمانی با مبانی محاسباتی واحد و حق فنی واقعی یکسان در شرایط رقابتی  اقدام و مراتب را پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور، قبل از پایان هر سال جهت تصویب به هیأت ‎وزیران ارایه کند. این بند به‌ عنوان یک ماده بعد از ماده (٢)  قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب ٠۳/ ٠٨/ ١٣٧٣ الحاق می‌شود.

قوانین و ابلاغیه‌های مربوطه را اینجا بخوانید.

نوری گوشکی توضیح داد: اصولا مرجع نرخ‌گذاری در محاسبه تعرفه‌های خدمات درمانی باید علاوه بر توجه به قیمت تمام شده به برقراری عدالت مابین پزشکان خانواده روستا و شهر هم توجه کند اما سرانه پزشکان خانواده بیمه روستایی از سال ٨٤ تا سال ١٤٠٠ اعلام نشده بود و در نهایت بعد از ١٥ سال که از عمر برنامه پزشک خانواده گذشت، با پیگیری دیوان محاسبات مستقر در وزارت بهداشت در سال ١٤٠٠ اعلام شد که البته کاملا غیرکارشناسی بود.

او ادامه داد: مطابق قانون باید مبنای محاسباتی سرانه در مناطق شهری و روستایی به طور واحد و یکسان در نظر گرفته شود اما در عین حال هم باید در مورد پزشکان خانواده روستایی با توجه به سختی کار، پراکندگی و محرومیت منطقه، میزان سرانه تعدیل شود.

این  متخصص پزشکی خانواده دانشگاه علوم پزشکی  شهید بهشتی ضمن مروری بر مصوبه سال ١٤٠٠ توضیح داد: طبق محاسباتی که در تفاهم نامه سال ١٤٠٠ صورت گرفت، میانگین مبلغ سرانه ماهیانه پزشکان خانواده روستایی و مراقب سلامت با جمعیت  مناطق روستایی عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور حدودا(٣٠ میلیون  نفر)،  ۴۱ هزار و ۱۰۰ ریال بود (هر چند در سال ١٤٠٠ این مبلغ ١٤٢ هزار ریال  در مصوبه هیات وزیران تصویب  و ابلاغ شد!)  در حالی که جمعیت واقعی بیمه شده روستایی کشور بیش از ١٣ میلیون نفر نبود و مبلغ سرانه ٩١ هزار ریال برای پزشکان خانواده روستایی منصفانه و معقول  بود و باید این رقم اعلام و پرداخت می‌شد اما  سرانه ٤١ هزار و ۱۰۰ریال  به ازای هر نفر جمعیت به دانشگاه‌ها و نهایتا پزشکان پرداخت شد.

سازمان‌های بیمه‌گر باید پاسخگو باشند

او اضافه کرد: در همان سال ۱۴۰۰ سرانه پزشکان خانواده شهری استان‌های فارس و مازندران ٩٢ هزار ریال بوده است و سرانه فقط پزشک در بیمه سلامت همگانی مبلغ ٧٥ هزار ریال مصوب شد. سازمان‌های بیمه‌گر باید پاسخگو باشند که هر چند بیشتر از سرانه پزشک در مناطق روستایی بوده اما  آیا این مبلغ با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، نرخ تورم و هزینه‌هایی که بر پزشکان خانواده شهری فارس و مازندران طی مدت اجرای برنامه تاکنون وارد شده، برای ادامه روند برنامه کافی است یا خیر؟ نارضایتی به حق پزشکان خانواده شهری در استان فارس در خصوص عدم افزایش منطقی سرانه طی سال‌های اخیر  تاکنون بی ‌پاسخ مانده است.

اشتباه محاسباتی در تعیین سرانه پزشک خانواده و مراقبان سلامت  / چه کسی مسئول کمبود پزشک در مناطق محروم است؟

اشتباه محاسباتی در تعیین سرانه پزشک خانواده و مراقبان سلامت  / چه کسی مسئول کمبود پزشک در مناطق محروم است؟

نوری بیان کرد: بالاخره پس از فراز و نشیب‌های متعدد حالا در مصوبه هیأت وزیران دولت مربوط به تعرفه سال ١٤٠١  سرانه پزشک خانواده و مراقب سلامت (ماما / پرستار) برای پزشکان در طرح روستایی، عشایر  و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر، ماهیانه به ازای هر نفر جمعیت روستایی معادل ١٨٢ هزار و ۵۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. در نگاه اول مبلغ سرانه روستایی، بسیار قابل توجه جلوه می‌کند اما شواهد نشان می‌دهد که علی رغم تغییر کابینه دولت و شورای عالی بیمه، موضوع خطای تعیین سرانه برنامه پزشک خانواده روستایی  همانند سال  ١٤٠٠ در مصوبه ابلاغی تعرفه های سال ١٤٠١ هیات وزیران در ١٢ اردیبهشت، مجددا تکرار شده است. در حال حاضر شیوه پرداخت برای پزشک، ماما و مراقب سلامت در برنامه پزشک خانواده روستایی با شهری فارس و مازندران کاملا متفاوت است.

 او افزود: در مناطق شهری فارس و مازندران کل اعتبارات از سازمان‌های بیمه‌گر تامین شده و اعتبار پزشک و مراقب در اختیار پزشک قرار می‌گیرد. طبق آخرین مصوبات ستاد کشوری پزشک خانواده هم ١٢ درصد از سهم تخصیصی به پزشک باید به مراقب سلامت پرداخت شود.  در مصوبه ابلاغی سال ١٤٠١ سرانه پزشک و مراقب سلامت خانواده شهری فارس و مازندران برای پزشکان دو نوبت کاری به ازای هر نفر در ماه ١١٨ هزار و ۶۰۰ ریال و برای پزشکان تک نوبت مبلغ ١٠٠ هزار و ٩٠٠ریال تعیین شده است. در این مصوبه برای پزشکان خانواده در طرح نظام ارجاع، جمعیت همگانی، مددجویان شهری کمیته امداد امام خمینی(ره) تحت پوشش سازمان بیمه سلامت و پزشکان شاغل در نظام ارجاع تا مبلغ ٩٠ هزار ریال به ازای هر نفر در ماه در نظر گرفته شده است. با این حساب اگر جمعیت متوسط تحت پوشش پزشک ،سه هزار نفر باشد، با فرض دو نوبت کاری، سهم پزشک و مراقب در برنامه شهری ٣٥ میلیون و ٥٨٠ هزار ریال و سهم مراقب سلامت در آن ٤٢ میلیون و ٦٩٦ هزار ریال خواهد بود. با توجه به حداقل حقوق قانون کار، آیا بی‌عدالتی در حق مراقب سلامت اتفاق افتاده است؟

نوری بیان کرد: وزارت بهداشت دانشگاه را مکلف کرده که برای ترمیم و رعایت حداقل حقوق و دستمزد مابه تفاوت این مبلغ را از طریق دانشگاه‌ها پرداخت شود اما آیا ضمانت قانونی و اجرایی برای آن مشخص شده است؟ آیا سرانه ابلاغی پزشک  آنقدر کافی است که پزشکان خانواده دراستان فارس بتوانند از پس هزینه‌های برنامه و پرداخت حقوق و دستمزد کامل مراقب سلامت برآیند؟ آیا افزایش سالانه سرانه در طی سال‌های اجرای برنامه اتفاق افتاده است؟

نوری در توضیح شیوه تامین اعتبار در مناطق روستایی عنوان کرد: در مناطق روستایی، محل تامین اعتبار برنامه پزشک خانواده سازمان برنامه و بودجه کشور است و اعتبارات تخصیصی در دو  بخش  شامل پرسنلی از محل صندوق بیمه روستاییان با احتساب ضریب محرومیت، پراکندگی و جمعیت و همچنین بخش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به منظور هزینه خدمات در ١٣ سرفصل توزیع می‌شود. به عبارتی توزیع اعتبارات در صندوق بیمه روستاییان به صورت سرانه وزن دهی شده،  محاسبه و پرداخت می‌شود و در سهم یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، اعتبارات در سرفصل خدمات به صورت سرانه‌ای و بخشی از منابع اعتباری نیز  به صورت متمرکز توزیع می‌شود ! لذا  اعلام  مبلغ سرانه پزشک خانواده روستایی در مصوبه هیات وزیران تحت عنوان پزشک و مراقب همانند مناطق مناطق شهری فارس و مازندران با توجه به تفاوت در تامین منابع ، شیوه توزیع و پرداخت  یک اشتباه محاسباتی بدون در نظر گرفتن تفاهم نامه‌ها و دستور عمل‌های اجرایی برنامه است.


انتهای پیام  /

کد خبر: 1140055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 31
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رنگین کمان IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 1
      باز هم اشتباه؟؟ یعنی طبق این سرانه اعلامی نمیگیریم ؟؟؟؟ من در مرکز روستایی 3700 نفر جمعیت دارم ضرب کردم در مبلغ سرانه خیلی عدد خوبی درامد خودم متعجب شدم اما وقتی هیئت وزیران اعلام کرده مگر می شود پرداخت نشود.
      • Negar IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
        0 0
        بله متاسفانه اشتباه شده ظاهرا حالا ببینیم چه کسی تقصیر را به گردن می گیرد و بعد از اصلاح چقدره
    • م IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      2 0
      👌👌متاسفانه کسانی بر مسند تصمیم گیری هستند که خود اصلا در چنین محیطهایی اصلا کار نکردند و یا اگر چند صباحی کار کردند از این سنوات به بهترین وجه سود بردند که الان متاسفانه برنامه ریزان مملکت شده اند .وگرنه بازی با اعداد و ارقام در سخن با آنچه در عمل هویدا ست زمین تا آسمان تفاوت دارد.
    • افشین IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      خیلی عالی و ظریف و کارشناسی .ممنون از شما همکاران محترم، ای کاش شما در جایگاه سیاستگزاری بودید با اینهمه اطلاعات فنی موفق و پیروز باشید
    • پزشک روستایی US ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      چرا وزارتخونه چشمشو رو این بی‌عدالتی واضح بسته؟ چه کسانی منتفع میشن از این اشتباه محاسباتی؟!
    • ملیحه IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      امیدوارم زحمات پزشکان دلسوز نتیجه بخش باشد
    • رضا IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      سیاست های غلط چندین سال هست که ادامه دارد و نیازمند اصلاح جدی و از پایه دارند
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      درود
    • دانیال کبیر IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      بخدا هیچ یک از مسیولین و افرادی که تعیین کننده حقوق ما پزشکان بیچاره هستن، دقیقه ای حاضر به زندگی در این مناطق نیستن! ولله که باید پاسخگو باشن برای استعدادهایی که ازین مملکت رفتند و استعدادهایی که موندند و سوختند....
    • بهروز IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      بسبار عالی و کارشناسی و بعد از ۹ سال از کار کردن در روستا ، تازه متوجه شدم سرانه چطور محاسبه می شود .انشالله خداوند به شما دلسوزان نظام سلامت توانایی ادامه مسیر علیرغم همه سنگ اندازیها و بی مروتیها را بدهد
    • میرزاخانی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      درود بر همکاران عزیز که بسبار عالی و شیوا بیان فرمودید ممنون از اینکه اشتباه محاسباتی را شما قبل از مدیران وزارت متوجه می شوید و اطلاع رسانی می کنید این‌نلشی از دلسوزی و نگاه کارشناسانه شما دارد انشالله موفق باشید باز هم سپاس
    • ... IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      درود و سپاس
    • سیمین IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      کاملا موافقم و باید بررسی شود.
    • محمد جواد روستا IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      اعداد و ارقام مشکل دارد
    • مجید رحمتی کامل IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      سلام طی سالهای قبل مدیران سعی کردند تا جاییکه میتوانند حق پزشکان رو کسر کنند تا بتوانند برای پرسنل خودشان مبلغی رو کارسازی کنند(شاید حق داشته باشند چون تورم بیداد میکنه اما چرا بجای درخواست و مطالبه گری ار مسئولین بالادستی از حق و حقوق پزشکان باید تامین شود) و هر وقت صحبت از مسائل مالی برای پزشکان بوده خط قرمز مسئولین هم بوده و کاری از پزشکان بر نمی آمد اخیرا طی یکی دوسال اخیر مبلغی بعنوان فرانشیز از بیمار گرفته میشود که قرار بود برای جبران تورم و کمی افزایش سرانه به پزشکان برگشت داده شود ولی باز هم......
    • Negat IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      0 0
      درود بر شما دو بزرگوار و ممنون از نقد عالی شما امیدوارم سیاستگزاران از نظرات تخصصی و بسیار موشکافانه شما بهره ببرند 🙏🙏
    • علیرضا IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
      1 0
      تشکر از تحلیل ظریف 👌
    • مریم زرین کمر IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      با تشکر از اطلاعات جامع و کامل که در اختیار قرار دادید
    • .. IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      واقعا کی میخوان حسابشون رو درست بکنن ؟؟ تا کی باید ساکت باشیم و هرکس چیزی گفت ساکتش کنیم؟؟
    • علی حیدری IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      1 0
      بهترین سال‌های عمرمون را در روستا سپری کردیم فکر نمی کردم یه جمع محاسباتی را هم غلط میزنن واقعا که ...اقا زودتر اعلام کنید عدد واقعی را
    • محبوبه IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      1 0
      جمعیت ۴۰۰۰ نفره بهت حقوق میدن بعد شما ۴۰هزار نفر پوشش میدی پایش میکنن یک بار خدمت باید ۴۰۰۰ باشه برای من ۱۲۰۰۰ شده باز میگن کمه در ازا جمعیت اضافه هیچ پولی بهت نمیدن تعداد مریض باید ۳۰ تا باشه شما ۶۰ تا ۷۰ نفر میبینی . در نسخه الکترونیک ویزیت باید حدی داشته باشه
    • US ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      📢 *برای ثبت در تاریخ* همکاران محترم پزشک خانواده ما را چه شده است؟؟ آیا سر زیر برف کرده ایم تا فجایع را نبینیم؟ آیا نشنیدیم که DDX اول در شرایط فعلی این است که قرار است اقلیت پزشکان معترض را از برنامه جاری پزشک خانواده خارج نموده و با سایرین که مطیع تر هستند برنامه کشوری جدیدی آغاز شود؟ برنامه ای که بدون حضور فعالین صنفی باشد و جولانگاه تاخت و تاز بیمه ها. مسئولیت اخلاقی ما این است که با خروج حداکثری از برنامه جاری، آژیر خطر را برای سایر استانها به صدا درآوریم تا بدانند که برنامه پزشک خانواده هرچند فی نفسه برنامه ای عالی و لازم است لکن تجربه اجرای ده ساله آن تجربه ای مطلقا شکست خورده است. آیا مدیران سایر استانها از مدیران فارس قوی تر هستند یا زیرساختهای اجرایی و فرهنگی آنان از ما بهتر است یا سازمانهای بیمه گر در آنجاها درستکارتر هستند یا پزشکان آنها پیشرو تر از ما ؟ اینکه الغای برنامه نباید به نام پزشکان تمام شود نه تنها توجیه مناسبی نیست بلکه اشتباهی ظریف است. چه بهتر که پزشکان به جای مسئولان، مشعل خطر را در برابر قطار سلامت و ثروت ایرانیان برافروزند
    • علی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      0 0
      اینگونه اینگونه تصمیمات حاصل جریان قدرتمند و هدفمندی هست که طی سالیان اخیر به شکلی مجدانه و با در دست داشتن تریبونهای رسانه ملی و فضای مجازی، سعی در تخریب جایگاه پزشک در جامعه داره. چطور میشه از پزشک خانواده ای که درآمد ماهانه ش کمتر از بسیاری از صنوف دیگه است و دغدغه تامین معیشت خانوادش رو داره توقع داشت که به مشکلات بهداشتی رسیدگی مناسب داشته باشه. این سیاستهای مغرضانه علیه جامعه پزشکی از یک سو با ایجاد مشکلات اقتصادی برای جامعه پزشکی و از سوی دیگر با ایجاد ذهنیت منفی در بیماران و تقابل و بی احترامی ناگزیر اونها علیه پزشکان ، در نهایت سبب خروج بخش عظیمی از با ارزشترین سرمایه های انسانی از بازار کار (به شکل مهاجرت یا تغییر شغل) خواهد شد. دریغ از وجدان بیدار و چشمان هوشیار!!!
    • حامد IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      1 0
      باز اشتباه آن از دستور عمل که سالی هزار بار اصلاحیه داره ....اینم از این
    • سید علی اکبر حسینی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      1 0
      سلام متاسفانه عزم و اراده ای در دولت و وزارتخانه های بهداشت و رفاه برای اصلاح و گسترش پزشکی خانواده در کشور وجود ندارد و با انجام کارشناسی های غلط و افزایش ناکافی سرانه پزشک خانواده شهری و روستایی و عدم استفاده از تجربیات گذشته دستاورد های سالهای قبل را هم دارند نابود می کنند.
    • ملیحه IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      امیدوارم زحمات پزشکان دلسوز نتیجه بخش باشد
    • ملیحه شيرازی مقدم IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      1 0
      بسیار عالی که همکاران اینقدر شهامت دارند و حساس و خدا ترس هستند که از بیان حقایق در شبکه ها ی مجازی دریغ نمی کنند باید از ایشان ممنون بود حق دیگران حق خود ماست
    • حسن IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 0
      دکتر جان شما در تحلیلهای قبلیتون هم درآوردین که منابع مالی برنامه بجای اینکه به همه دانشگاههاداده شود به دلایلی .....به بعضی دانشگاهها ی خاص رفته چی شد؟ مسببان را برداشتند؟.... اینم ازعدد سرانه گول زننده ...به هر حال ممنون از شما دو بزرگوار که روشن سازی می کنید
    • کرم نژاد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      1 0
      شورای عالی بیمه سریعا پاسخ دهد
    • نگارین IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
      0 0
      تا مسببان اجرای برنامه همان به نابودی کشیدگان برنامه باشند بهتر از این نخواهد شد ...
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      سلام انشاالله که هرچه زودترزحمات شمابه ثمربشینه