پیش بینی بورس دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱

دومین روز معاملاتی بورس در این هفته نیز با عقبگرد شاخص‌ها همراه بود. نماگر اصلی بازار افت ۱.۲۵ درصدی را تجربه کرد و شاخص کل هم‌وزن با عقب‌نشینی ۱.۸ درصدی به کار خود پایان داد. معاملات امروز در شرایطی به پایان رسید که انتشار یک خبر از فشار عرضه‌ها در انتهای بازار کاست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، پیش بینی کارشناسان حاکی از آن است که در بلندمدت همچنان شاهد رشد متعادل کل بازار و چرخش نقدینگی بین صنایع مختلف مبتنی بر اخبار باشیم.بر اساس تحلیل کارشناسان، با توجه به افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش تقاضای بسیاری از محصولات در بورس کالا شاخص کل ریزش چشمگیری نداشته باشد اما احتمالا این اصلاح در میان‌مدت ادامه یابد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بورس یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

ابراهیم سماوی، کارشناس و فعال بازار سرمایه ، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با پیشی گرفتن از سایر بازارهای موازی پس از رشد ۳۳درصدی از اوایل بهمن ماه به محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد دست یافت. اما روند حرکتی شاخص به گونه‌ای پیش رفت که از اواخراردیبهشت ماه دچار اصلاح از جنس زمانی شده است.

وی تشریح کرد: به نظر می‌رسد چند عامل موجب این اصلاح از محدوده یک میلیون و ۶۶۰هزار واحد شده است. در این خصوص می­توان به محقق کردن بازدهی بالای ۲۰ درصد توسط سهامداران اشاره کرد که منجر به فشار فروش در کوتاه‌مدت شده است. بنابراین نمی­توان انتظار داشت که بیش از ارزش ذاتی خود رشد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: موضوع دیگر تحلیل دسته‌ای از فعالان بازار بود که پیش­بینی می­کردند که حذف ارز ترجیحی، بسیاری از شرکت­های زراعی و غذایی افزایش سود مناسبی را تجربه کنند اما گزارش عملکرد تعدادی از این شرکت­ها نشان­دهنده کاهش سود و همچنین بعضا زیاندهی آنها بود که منجر به سنگینی تقاضا در این گروه­ها شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در حال ورود به ماه­های پرمصرف برق هستیم، انتظار می­رود شاهد قطعی برق در بسیاری از صنایع انرژی­بر به ویژه فلزات اساسی باشیم که این مهم اگر مدیریت نشود منجر به کاهش سود برآوردی آنها خواهد شد.

این کارشناس گفت: همه این موارد منجر به اصلاح شاخص بازار سرمایه شده است که می­تواند در کوتاه‌مدت ادامه­دار باشد. اما باید این نکته را در نظر داشت با توجه به افزایش نرخ دلار و همچنین افزایش تقاضای بسیاری از محصولات در بورس کالا شاخص کل ریزش چشمگیری نداشته باشد.

سماوی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود انتظارات تورمی، انتظار می‌رود در بلندمدت همچنان شاهد رشد متعادل کل بازار و چرخش نقدینگی بین صنایع مختلف مبتنی بر اخبار باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =