به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به تحولات اخیر در ترکیب سهامداری شرکتهای وابسته به ایرانخودرو، گفت: متأسفانه شواهد و اطلاعات موجود نشان میدهد که با اقدامات زنجیرهای و حسابشده، شرکت کروز در حال تکمیل فرآیند تصاحب مدیریتی ایرانخودرو است؛ موضوعی که نهتنها با روح خصوصیسازی واقعی همخوانی ندارد، بلکه مصداق روشن خصوصیسازی رانتی و انحصارگرایانه است.
وی در ادامه خطاب به وزیر صمت، گفت: اکنون یکسال از عمر مدیریتی شرکت کروز در ایران خودرو میگذرد، در این یکسال با وجود بزرگ شدن ساختار سازمانی شرکت، چرا صرفأ بهدنبال مونتاژکاری خودروهای چینی هستید و خبری از تحقیق و توسعه محصول ایرانی بهعنوان خودروی ملی نیست؟
عضو کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: با توجه به افزایش ۱۰۰ درصدی اکثر محصولات ایرانخودرو، چرا زیانانباشته ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؟ و اکنون وقت پاسخگویی است که در این وضعیت فرق بین بخش خصوصی رانتی و دولتی در چه بوده است؟! هر چند بهنظر میرسد بخش دولتی عملکرد بهتری داشته است.
خضریان با اشاره به فعالیت کروز برای انتفاع بیشتر تحت لوای ایرانخودرو، گفت: چرا سهم تولید قطعات داخلی به نفع شرکت کروز در تمام محصولات بهشدت افزایش یافته و سود ناشی از فروش قطعات به جیب شرکت کروز رفته و خبری از سرمایهگذاری برای ایرانخودرو وجود ندارد؟
وی افزود: اکنون نیز گروه بهمن، بهعنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه کروز، در مزایده خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت سپهرکیش ایرانیان ـ متعلق به تعاونی خاص کارکنان ایرانخودرو ـ شرکت کرده و قرار است نتایج نهایی این مزایده در سوم دیماه اعلام شود. کروز هماکنون ۳۱٫۷۵ درصد از سهام سپهرکیش را در اختیار دارد و در صورت نهایی شدن این خرید، سهم مالکیت این مجموعه به ۵۱٫۷۵ درصد افزایش مییابد که به معنای تصاحب کنترل مدیریتی سپهرکیش خواهد بود.
خضریان با تأکید بر پیامدهای این واگذاری تصریح کرد: سپهرکیش ایرانیان مالک ۱۰ درصد از سهام ایرانخودرو است و افزایش سهم کروز در این شرکت، عملاً حق رأی این ۱۰ درصد را در مجامع ایرانخودرو در اختیار کروز قرار میدهد. به بیان ساده، با این اقدام، سه کرسی مدیریتی و مسیر تصمیمسازی ایرانخودرو بهطور کامل تحت نفوذ کروز قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: این روند در حالی دنبال میشود که کروز همزمان با خرید و تجمیع سهام تودلی از جمله سهام شرکت خگستر، در حال افزایش سهم مستقیم و غیرمستقیم خود در ایرانخودرو است؛ بهگونهای که در صورت تکمیل این فرآیند، درصد مالکیت این شرکت از مرز ۵۰ درصد عبور کرده و کنترل اکثریتی ایرانخودرو بهطور کامل در اختیار یک مجموعه خاص قرار میگیرد.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ با انتقاد از نقش نهادهای مسئول گفت: سؤال جدی اینجاست که چرا چنین واگذاریهایی بدون شفافیت، بدون رقابت واقعی و بدون نظارت مؤثر انجام میشود؟ وزارت صمت بهجای ایفای نقش نظارتی، عملاً به تسهیلگر یک جریان خاص تبدیل شده و برخوردهای دوگانه با پروندههای مشابه، اعتماد عمومی را بهشدت خدشهدار کرده است.
نماینده تهران خاطرنشان کرد: خصوصیسازی اگر بهجای ارتقای بهرهوری، رقابت سالم و منافع مردم، به ابزاری برای انتقال داراییهای ملی به یک مافیا تبدیل شود، نتیجهای جز تضعیف صنعت خودرو و افزایش نارضایتی عمومی نخواهد داشت. صنعت خودرو باید از چنگال انحصار و رانت آزاد شود و این موضوع نیازمند ورود جدی نهادهای نظارتی و شفافسازی فوری است.
خضریان در پایان با تأکید بر ایفای نقش جدیتر دستگاههای نظارتی در تحولات شرکت ایرانخودرو، گفت: آغاز ثبتنام ایرانخودرو برای جمعکردن پول از دست مردم و خرید سهام فوقالذکر است که در حقیقت در ادامه همان خصوصیسازی رانتی است.
انتهایپیام/
نظر شما