گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی به کمیسیون امنیت ملی مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از نشست این کمیسیون با رئیس سازمان انرژی اتمی خبرداد.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز از برگزاری جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی خبرداد و افزود: موضوع این جلسه بررسی مسائل مطرح شده در نشست شورای حکام پس از ارائه گزارش غیر مستدل رافائل گروسی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

به گفته وی جلسه مذکور ساعت 14 امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پاسخ متناسب ایران به سیاسی کاری آژانس / احتمال خروج از NPT در صورت تشدید تحریم‌های ظالمانه

روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: ایالات متحده و 3 کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای ایران (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تسلیم کرده‌اند که در آن تهران را به دلیل عدم همکاری با آژانس مورد انتقاد قرار داده‌اند.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفت: این قطعنامه که نخستین قطعنامه از ژوئن ۲۰۲۰ است، از ایران می‌خواهد با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمرکز بر ردیابی اورانیوم غنی‌شده در ۳ سایت اعلام‌نشده در این کشور همکاری کند.

طبق این گزارش، تاریخ رای‌گیری هنوز مشخص نیست اما به گفته یکی از دیپلمات‌ها، باید روز پنجشنبه برگزار شود. همچنین در این راستا، «استفانی لیختن‌اشتاین» خبرنگار اتریشی نشریه «فارین پالیسی» در توئیتی اعلام کرد مطلع شده قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده از سوی آمریکا و ۳ کشور اروپایی عضو برجام به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه عصر یا صبح پنجشنبه به رای گذاشته خواهد شد.

وی نوشت لحن این پیش‌نویس ملایم است و در آن هیچ اشاره‌ای به ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

گفتنی است پیش از این خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقیمانده پادمانی عمل کند.

در همین رابطه ابوالفضل ظهره‌وند به خبرنگار ایسکانیوز گفت:  آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند با حداقل امتیاز به برجام باز گردند با مواضع قاطع ایران مواجه شدند و اکنون در شرایط دشواری قرار دارند. لذا آخرین تلاش غربی‌ها در شرایط دشوار این است که بتوانند از اهرم شورای حکام و تهدید ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت استفاده و ایران را وادار کنند از موضع خود تنزل کند.

وی افزود: می‌خواهند با فشارهای سیاسی ایران را مجبور کنند قطعنامه‌هایی که اخیراً علیه روابط ایران و چین تصویب شده را بپذیرد تا آنان نیز در مقابل برجام را عملیاتی کنند و آمریکایی‌ها به برجام برگردند. 

به اعتقاد وی؛ بعید است اروپایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت ارجاع دهند؛ چون دو مشکل فراروی آنان قرار دارد. یکی اینکه آمریکایی‌ها در برجام نیستند و رأی‌گیری آنها بدون حضور آمریکا نمی‌‎تواند به فعال شدن مکانیزم ماشه منجر شود.

این تحلیل‌گر مسائل بین الملل با تصریح اینکه چین و روسیه عامل بازدارنده فعال کردن مکانیزم ماشه هستند، خاطرنشان کرد: چین و روسیه راحت به رأی شورای امنیت تن نمی‌دهند و این برای آمریکایی‌ها یک چالش است. بنابراین معتقدم شورای حکام در نشست امروز خود به صدور یک بیانیه شدیدالحن بسنده کنند.

ظهره وند با تأکید براینکه آمریکا و اروپا نمی‌توانند برجام را کاملاً دفن کنند، اظهار کرد: موافقت بایدن با فروش نفت ونزوئلا به ایتالیا و یونان در شرایطی که تحولات اوکراین برای اروپا و آمریکا بحران آفرین بوده آنان را مجبور می‌کند شرایط دیگر را در نظر بگیرند که احتمالاً یکی هم فروش نفت ایران است.

کد خبر: 1143467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =