محرومیت شرکت مجدد در آزمون دستیاری دندانپزشکی با حکم دیوان عدالت اداری باطل شد

محرومیت از آزمون دستیاری دندانپزشکی که از سوی شورای آموزش دندانپزشکی تصویب شده بود، با حکم دیوان عدالت اداری، برای برخی از پذیرفته‌شدگان ابطال شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در سی و سومین نشست خود، تصویب کرد که پذیرفته شدگان آزمون دستیاری دندانپزشکی که در زمان تعیین شده ثبت‌نام نکرده‌اند یا پس از ثبت نام، دوره را شروع نکرده‌اند، به مدت یک سال از شرکت در آزمون محروم می‌شوند و همچنین پذیرفته‌شدگانی که پس از شروع دوره انصراف می‌دهند، ۲ سال از شرکت در آزمون محروم می‌شوند.

این تصمیم شورای آموزش دندانپزشکی که در قالب ماده ۳۰ شورا معرفی می‌شود، به شرح زیر است؛ درصورتی که پذیرفته شده در زمان تعیین شده ثبت نام نکرده یا پس از ثبت نام نسبت به شروع دوره اقدام نکند، منصرف از تحصیل محسوب شده و به مدت یک سال از شرکت در آزمون دستیاری محروم خواهد شد؛ اما در صورت انصراف پس از شروع دوره علاوه بر پرداخت غرامت (که محاسبه آن توسط دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی انجام می‌شود) به مدت دو سال (پس از انصراف قطعی) از شرکت در آزمون دستیاری محروم خواهد شد.

تبصره یک این ماده بیان می‌کند که در صورت غیبت یا انصراف ناشی از بیماری صعب‌العلاج به تشخیص کمیسیون پزشکی دانشگاه یا سایر دلایل موجه با تایید شورای آموزشی دانشگاه و کمیسیون موارد خاص دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی باشد فرد از پرداخت غرامت معاف خواهد بود. همچنین به مدت دو سال (پس از انصراف قطعی) از شرکت در آزمون دستیاری محروم خواهد شد.

بر اساس تبصره دوم هم دستیاران آزاد (با پرداخت شهریه) در صورت انصراف موظف به پرداخت شهریه کامل همان سال هستند. همچنین به مدت یک سال (پس از انصراف قطعی) از شرکت مجدد در آزمون محروم خواهد شد.

این ماده مورد شکایت قرار گرفت و در دیوان عدالت اداری بررسی شد. دیوان در پاسخ به این شکایت، حکم به ابطال ماده ذکر شده داد. بر اساس این حکم، از آنجایی که تحصیل، حقی قانونی برای همه ایرانیان بوده و منع آن تنها با مجوز قانونی امکانپذیر است، شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی صلاحیت ایجاد محرومیت از شرکت در آزمون برای داوطلبان را ندارد.

در این حکم آمده است که واگذاری وظیفه «تعیین ضوابط جهت تربیت متخصص» که به صورت قانونی به شورای آموزش دندانپزشکی واگذار شده، مجوزی برای تضییع حق داوطلبان برای شرکت در آزمون‌ نیست و اختیارات شورا تنها شامل تعیین کیفیت برگزاری آزمون، سرفصل دروس و مواد امتحانی، دفعات برگزاری آزمون و مواردی از این دست است.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1144022

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =