تاثیر منفی فضای مجازی بر هویت دانشجویی/ شبکه‌های اجتماعی باعث حضور کمتر فعالان در دفاتر تشکل‌ها شده است

دبیر کانون طلوع دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: عضویت دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا آنها حضور فیزیکی کمتری در دفاتر تشکل‌های دانشجویی، جلسات شورای مرکزی یا فعالیت‌های میدانی داشته باشند.

مریم محرابی فعال کانون طلوع واحد یزد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه هویت دانشجویی نوعی هویت فردی است اظهار کرد: این هویت فردی در عین حال منجر به شکل‌گیری و تقویت روحیه جمعی و همکاری بین دانشجویان شده و باعث می‌شود دانشجویان هویتی مسئولیت پذیر و دغدغه مند داشته باشند. 

وی با اشاره به نقش مسئولان دانشگاه در زمینه تقویت هویت دانشجویی بیان کرد: همراه شدن با جریان دانشجویی و کمک برای رشد و مهیا کردن بستر این رشد نقشی است که مسئولان می‌توانند در این زمینه ایفا کنند؛ اما بی‌اهمیت برشمردن این نوع هویت فردی-جمعی به فعالیت‌های این جنبش لطمه وارد می‌کند.

دبیر کانون طلوع دانشگاه آزاد اسلامی یزد ادامه داد: نوع فعالیت دانشجویی ترغیب و تشویق از سوی مسئولان یا جامعه، انگیزه بخشی بسیاری را در پی دارد. بنابراین تفکرات یکسان بین مسئولان دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی منجر به کسب نتایج مطلوب می‌شود؛ چرا که این همکاری مانند مشوقی برای دانشجویان است.

تاثیرات فضای مجازی بر هویت دانشجویی

محرابی با اشاره به تاثیرات منفی فضای مجازی بر هویت دانشجویی و میزان و نحوه فعالیت آنها عنوان کرد: تاثیرگذاری اجتماعی و سیاسی یکی از اهداف و رسالت‌های مهم تشکل‌های دانشجویی است. فعالان دانشجویی برای محقق شدن این هدف باید در بطن فعالیت‌ها حضور فیزیکی داشته باشند؛ اما متاسفانه عضویت دانشجویان در شبکه‌های مجازی و استفاده از آن برای انجام برخی از فعالیت‌ها باعث شده تا آنها حضور فیزیکی کمتری در دفاتر تشکل‌های دانشجویی، جلسات شورای مرکزی یا فعالیت‌های میدانی داشته باشند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه فضای مجازی نوعی از بحران هویت را بین طیف گسترده‌ای از جوانان به وجود آورده است، گفت:  این بحران هویت در حوزه‌های فردی ناهمگونی‌های هویتی را ایجاد می‌کند و به نحوی تعادل اجتماعی را  تحت تاثیر قرار می‌دهد. هویت دانشجویی نیز یکی از هویت‌های اجتماعیست که در حال حاضر متاثر از شبکه‌های اجتماعی است.

وی بیان کرد: تا زمانی که هویت‌های اجتماعی و هویت دانشجویی به‌صورت هم‌افزا، همسو و باهم عمل کنند، بحران هویتی چندانی وجود ندارد؛ اما معمولاً این طور نیست. به عنوان مثال «هویت دانشگاهی» نوعی «هویت خاص» است که با توجه به اینکه دانشجو در چه رشته‌ای، دانشگاهی، سالی و موقعیت علمی‌ای قرار دارد، متفاوت بوده و شدت آن مختلف است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: «هویت دانشگاهی»، «تقویت هویت دانشگاهی»، «احساس تعلق دانشگاهی»  یا « هویت دانشجویی» وابسته به هویت‌های دیگر مانند دانشجو، استاد، کادر علمی یا اداری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144555

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =