تناقض‌گویی سنجش درباره تقلب گسترده کنکور ۱۴۰۱/ قسم پورعباس را باور کنیم یا سوالات درز کرده را ؟!

تقلب گسترده در کنکور سراسری ۱۴۰۱، اعتراض داوطلبان را برانگیخته‌، اعتراضی که در ابتدا با انکار سازمان سنجش و سپس با عقب‌نشینی پورعباس همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «سوالات کنکور ۱۴۰۱ لو رفت» جمله‌ایست که این روزها در فضای مجازی به کرات آن را دیده‌ایم. لو رفتن سوالات کنکور، اتفاق تازه‌ای نیست؛ اما با توجه به تعداد بالای عکس‌ها، فیلم‌ها و پاسخ‌نامه‌های کلیدی منتشر شده در فضای مجازی، به‌نظر می‌رسد با فاجعه‌ای بزرگتر از کنکور پارسال مواجه هستیم. مهم‌ترین سوالی که پس از انتشار اخبار تقلب در کنکور مطرح می‌شود، این است که سازمان سنجش چه واکنشی در برابر تقلب در کنکور داشته است؟

بررسی پاسخ‌ها و واکنش‌های سازمان سنجش در روزهای گذشته نشان می‌دهد که گویا مسئولان این سازمان در ابتدا قصد داشتند با انکار و کتمان تقلب و یا دستگیری متخلفان، این غائله را فیصله دهند؛ اما به تدریج و با فراگیر شدن اخبار تقلب از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرده و پذیرفتند که سوالات آزمون پیش از پایان جلسه امتحان منتشر شده است. 

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش داوطلبان فریب کلاهبرداران فضای مجازی را نخورند، به این ادعای سازمان سنجش پرداخت که ۱۰۰ درصد گروه‌های فعال مدعی تقلب در فضای مجازی کلاهبردار هستند و فقط می‌کوشند با تکیه بر فضای مجازی داوطلبان ساده را به دام بیندازند و از آن‌ها سوءاستفاده کنند؛ اما ساعاتی بعد از آزمون گروه تجربی رسانه‌ها پر شده بود از اخبار دستگیری ۷۰ نفر از متخلفان کنکور یا نوجوانی که سوالاتی کنکور را می‌فروخته است.

راهکار دیگر سازمان سنجش برای کتمان انتشار سوالات در فضای مجازی این بود که پیش از پایان کنکور تجربی، دفترچه کنکور را منتشر کند. این اقدام هم با اعتراض کاربران فضای مجازی مواجه شد. کاربری در توئیتر نسبت به انتشار زودتر دفترچه تجربی گلایه دارد و به حال افرادی که یک سال درس خوانده‌اند، افسوس می‌خورد.

تناقض‌گویی سنجش درباره تقلب گسترده کنکور ۱۴۰۱/ قسم پورعباس را باور کنیم یا سوالات درز کرده را ؟!

 تناقض‌گویی‌های سازمان سنجش به این موارد ختم نمی‌شود، رئیس این سازمان مدعی شده بود موبایل در همه حوزه‌ها با دستگاه پیدا می‌شود و کسی نمی‌تواند موبایل را داخل حوزه امتحانی ببرد، داوطلبان از همراه داشتن موبایل یا دستگاه فرستنده-گیرنده توسط برخی دیگر از داوطلبان خبر دادند. تعدادی از این متقلبان دستگیر شده؛ اما متخلفانی هم بوده‌اند که با همکاری ناظران آزمون توانسته‌اند از چنگ قانون فرار کنند؛ بر اساس ادعایی یکی از مشاوران کنکور در فضای مجازی، برخی از داوطلبان مدعی‌اند وقتی تخلف این افراد را به مراقب جلسه اطلاع داده‌اند، نه تنها تاثیری نداشته و برخوردی با متقلب صورت نگرفته بلکه برای اطلاع‌دهنده نیز مشکل آفرین شده است.

تناقض‌گویی سنجش درباره تقلب گسترده کنکور ۱۴۰۱/ قسم پورعباس را باور کنیم یا سوالات درز کرده را ؟!

تغییر موضع سنجش در کمتر از ۲ روز

یکی دیگر از ادعاهای خلاف واقع رئیس سازمان سنجش این بود که وی در مصاحبه روز جمعه خود و در حاشیه بازدید از یک حوزه امتحانی، اعلام کرد تا ساعت ۱۳:۳۰ روز پنجشنبه ۸ تیرماه سوالی منتشر نشده بود، در حالی که حدود ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه، مورخ ۹ تیرماه که روز برگزاری کنکور ریاضی و انسانی بود یک صفحه از سوالات عربی و چند صفحه از فارسی کنکور منتشر شد؛ اما کلیدهای قرارداده‌شده توسط یک کانال خصوصی، قسمتی از سوالات درس دینی و زبان را هم شامل می‌شد. با وجود این که مستندات این موضوع هنوز روی کانال‌های تلگرامی عمومی چند ده هزار نفری موجود است و بالای ده هزار نفر بازدید داشته است.

تصویر زیر نشان دهنده ساعت انتشار سوالات کنکور در یکی از کانال‌هاست که توسط یکی از مشاوران کنکور منتشر شده است:

تناقض‌گویی سنجش درباره تقلب گسترده کنکور ۱۴۰۱/ قسم پورعباس را باور کنیم یا سوالات درز کرده را ؟!

البته پورعباس در اظهارنظر اخیر خود از گفته‌های خود عقب‌نشینی کرد و قسم خورد که اولین عکس از کنکور تجربی بعد از ساعت ۹:۳۰ روز آزمون بیرون آمد. وی توضیح داد عوامل بیرونی این متقلبین ساعت ۹:۴۵ دقیقه می‌خواستند سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند ولی از آن زمان هر تلاش کردند که پاسخ ها را ارسال کنند سیگنال‌یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد ۱ تا ۱۰ سال از آزمون محروم می شوند.

قطع اینترنت هم مانع تقلب در کنکور نشد

راهکارهای پیشگیرانه سازمان سنجش برای تقلب در کنکور، علاوه بر گرفتن گوشی موبایل داوطلبان، قطع اینترنت مناطق برگزاری آزمون بود؛ اما این راهکار هم موثر واقع نشد. به گفته برخی کاربران فضای مجازی، برخی برنامه‌های موبایلی امکان ارسال پیام بدون در دسترس بودن اینترنت را فراهم می‌کنند.

سوالی که مطرح شد این بود که چرا با وجود پرداخت هزینه کنکور از سوی داوطلبان، اقدام موثری برای تامین امنیت مهم‌ترین آزمون علمی کشور که بیش از یک میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند، صورت نگرفت؟ چرا با وجود ادعای قطع اینترنت، همچنان پیام از حوزه‌های امتحانی با بیرون رد و بدل شده است؟ به طوری که رئیس سازمان سنجش صبح جمعه ۱۰ تیرماه از شناسایی ۷۰ متخلف و عصر همان روز از شناسایی ۴۵۰ نفر دیگر خبر داد. 

تناقض‌گویی سنجش درباره تقلب گسترده کنکور ۱۴۰۱/ قسم پورعباس را باور کنیم یا سوالات درز کرده را ؟!

انتقادات به سازمان سنجش تنها در اجرای راهکارهای ناکارآمد یا اجرای نامناسب روش‌های درست برای پیشگیری از تقلب در کنکور خلاصه نمی‌شود، بلکه یکی از اصلی‌ترین ایرادات وارد به مسئولان این سازمان نحوه برخورد با موضوع تقلب است. انکار و کتمان بدون شک راهکار مناسبی برای مواجهه با فساد نیست.

تشکیل کمپین برای برکناری رئیس سازمان سنجش

تقلب در کنکور و واکنش‌های نامناسب مسئولان سنجش به آن، سبب تشکیل کمپین‌های با عنوان اعتراض به تقلب گسترده کنکور سراسری و درخواست برکناری رئیس سازمان سنجش شد. در کمپین برکناری رئیس سنجش، خطاب به نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ آمده که مطالبه فوری ما برکنار رئیس سازمان سنجش است؛ چراکه نه تنها نتوانسته یک کنکور امن را برگزار کنند، بلکه همچنان فجایع رخ‌داده که «اظهر من الشمس» است را تکذیب کرده و واکنشی به آن نشان نمی‌دهند؛ درحالی که حداقل انتظار داوطلبانی که سرمایه تلاش چندساله خود را در خطر می‌بینند و نگرانند که تقلب‌های گسترده رخ‌داده رتبه آنان را تحت تأثیر قرار دهد، عذرخواهی ریاست سازمان و استعفای وی است.

به نظر می‌رسد تقلب گسترده در کنکور ۱۴۰۱ نیازمند برخوردی جدی و واقعی است و توضیحات برآمده از انکار و کتمان نمی‌تواند مشکلی را حل کند. به همین دلیل، ضروری است مراجع قانونی ورود کرده و ضمن برخورد با متخلفان، تدابیری برای پیشگیری از بروز دوباره این نوع اتفاقات بیاندیشند. 

به گزارش ایسکانیوز، کنکور سراسری ۱۴۰۱، هشتم تا یازدهم تیرماه با شرکت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب در پنج گروه آزمایشی علوم فنی و ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان برگزار شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی US ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      #پورعباس استعفا