ارتباط خشکی لب با تغذیه و آنچه می خورید

خشکی لب یکی از شایع ترین مشکلات لب به شمار میاید. برخی خوردنی ها از عوامل به وجود آمدن این مشکل هستند که با حذف آنها میتوانید از خشکی لب هایتان جلوگیری کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، خشکی لب ها مخصوصا در فصل سرما یکی از مشکلات رایج است. برخی از افراد ممکن است احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن، پوسته پوسته شدن، خارش یا درد خفیف را تجربه کنند؛ اما این عارضه علت های دیگری هم دارد که شاید از آن بی خبرید، پس در این قسمت با ما همراه باشید تا این علل را با شما در میان بگذاریم.

بیشتر بخوانید:

ویتامین‌هایی که برای تغذیه پوست مناسب هستند

دلیل خشکی لب و حساسیت بالای آن

لب ها نسبت به سایر نواحی بدن حساس تر هستند، زیرا پوستی که آن ها را پوشانده است، سبوم تولید نمی کند؛ بنابراین در تماس مستقیم با هوا، برف، باران و آلرژن های محیطی هستند. برخی موارد مثل بیماری تیروئید و کمبود آهن یا ویتامین B هم ممکن است به این مشکل دامن بزند.

غذاها و خوردنی های ایجاد کننده خشکی لب

نکته ای که شاید تا به حال جایی نشنیده اید، خوردن برخی غذا ها و نوشیدنی هاست که لب های شما را خشک می کنند؛ به طور مثال:

پرتقال و مرکبات

استفاده از محصولات لب با طعم مرکبات باید ممنوع شود؛ زیرا ممکن است پوست تان را تحریک کنند. همین موضوع در مورد لیمو، گریپ فروت، پرتقال و سایر مرکبات هم صدق می کند ولی مرکبات تنها خوردنی های موثر در ایجاد و تشدید خشکی لب نیستند و مواردی که در ادامه خواهید خواند نیز در این مسئله نقش دارند.

غذاهای تند

به طور کلی غذاهای تند باعث تحریک و خشکی لب ها می شوند.

غذاهای شور

غذا های شور مثل چیپس سیب زمینی، گوشت پخته شده و ماهی دودی هم اثرات مشابهی دارند. این محصولات تشنگی را افزایش می دهند و باعث می شوند که لب هایتان را بیشتر از حد معمول تر کنید.

غدد بزاقی

غدد بزاقی هم حاوی آنزیم های گوارشی هستند که ممکن است لب ها را تحریک کنند.

غذاهای اسیدی

مصرف غذاهای اسیدی را کاهش دهید. لیمو، پرتقال، گوشت های فرآوری شده، لبنیات، گوجه فرنگی و سایر غذاهای اسیدی می توانند دهان و لب های شما را تحریک کرده و باعث ایجاد زخم های دردناکی شوند و همین مسئله در مورد طعم دارچین هم که اثر تحریک کننده ای روی بافت های نرم دهان دارد، صادق است.

سوسیس کالباس

همان طور که قبلا گفته شد، کم آبی می تواند مشکل را بدتر کند، پس آب زیاد بنوشید. مصرف غذاها و نوشیدنی ‌های دهیدراته کننده مثل سوسیس و کالباس، چیپس، چوب شور، محصولات گوشتی سرخ شده، نوشابه و قهوه را کم کنید. دسر های قندی هم در این دسته قرار دارند.

برای از بین بردن خشکی و ترک خوردگی لب ها از این غذاها و نوشیدنی ها دوری کنید.

راهکار های ساده برای درمان خشکی لب ها

حالا که فهمیدید کدام غذاها می توانند لب های تان را خشک کنند، سعی کنید به مدت چند روز آن ها از رژیم غذایی تان حذف کنید.
از مصرف سدیم و تر کردن لب های تان هم خودداری کنید.
بهتر است در کنار این پرهیز ها، از بالم لب یا رژ لب با SPF ۳۰ یا بالاتر برای محافظت از لب‌هایتان در برابر آسیب‌ های خورشید استفاده کنید.
استفاده از یک اسکراب قند ملایم برای لایه برداری پوست لب ها هم توصیه می شود. اگر هم پمادهای لب را ترجیح می دهید، باید در طول روز چند بار از آن استفاده کنید.
وازلین و دایمتیکون، دو ماده تشکیل دهنده بالم لب ها هستند، بنابراین برای گرفتن بهترین نتیجه، قبل از استفاده از رژ لب، از پماد یا بالم لب استفاده کنید.
برای جلوگیری از خشکی هوا هم اتاق یا محل کارتان را مرطوب نگه دارید.
تحت این شرایط لب های شما باید در عرض ۲ تا ۳ هفته خوب شوند؛ اما افرادی هم هستند که ممکن است مشکل شان به علت برفک دهانی باشد و باید به متخصص پوست مراجعه کنند.

دیگر راه حل های خشکی لب

البته اقداماتی هستند که با انجامِ آن ها می توانید از خشکی و ترک خوردن لب ها جلوگیری کنید. معمولا استفاده از پماد موضعی یا بالم لب حاوی مواد مرطوب کننده مثل روغن شاهدانه یا کرچک، وازلین، شی باتر یا سرامید ها توصیه می شود.

از طرفی بهتر است از مواد تحریک کننده ای مثل منتول، اکالیپتوس، لانولین و اسید سالیسیلیک هم خودداری کنید. علاوه بر این، توجه داشته باشید که کم آبی بدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند لب های شما را بیشتر خشک کند. در برخی موارد هم این مشکل می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای یا واکنش آلرژیک باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =