ممنوعیت استفاده مجدد از سهمیه شاهد و ایثارگران باطل شد

دیوان عدالت اداری ممنوعیت استفاده مجدد از سهمیه شاهد و ایثارگران را که از سوی شورای سنجش و پذیرش سازمان سنجش، مقرر شده بود، ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شورای سنجش و پذیرش سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۰ تصویب کرده بود که استفاده ایثارگران از سهمیه در دوره‌های روزانه تنها برای یکبار مجاز است و همچنین استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران توسط پذیرفته‌شدگان دوره‌های غیرروزانه دانشگاه‌ها که انصراف از تحصیل داده‌اند، ممکن نیست. این مصوبه، دستمایه ثبت شکایاتی از سازمان سنجش شد. 

شاکیان خواستار ابطال بند ۵ تذکرات مهم مندرج در صفحات  ۲۴ و ۲۵ دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ بودند که بر اساس آن «داوطلبان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته‌شدگان رشته‌های تحصیلی دوره‌های غیرروزانه قرار گرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک بار دیگر مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در آزمون‌های سال‌های بعد در همان مقطع خواهند بود.»

دلایل شاکیان برای ابطال محدودیت استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگران چه بود؟

در این دادخواست‌ها آمده است که بر اساس قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان مصوب سال ۱۳۶۷، تنها کسانی امکان استفاده مجدد از امتیازات آیین‌نامه را ندارند که از تحصیل انصراف داده باشند و این تبصره در مورد افرادی که در دانشگاه پذیرفته شده و فارغ‌التحصیل شده‌اند، مصداق ندارد.

به علاوه آیین‌نامه اجرای قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان بر افرادی دلالت دارد که حداقل ۶  ماه از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷در مناطق عملیاتی حضور داشته‌اند، در حالی که قانون جامع ایثارگران از محدوده زمانی گفته شده، فراتر است و شامل همه ایثارگران می‌شود.

نکته قابل توجه این است که در هیچ کدام از قوانین مربوط به ایثارگران تصریحی برای الزام به یک باز استفاده از سهمیه وجود ندارد.

پاسخ سازمان سنجش به شکایت مطرح شده در دیوان عدالت

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این شکایت، توضیح داد که ظرفیت کم پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه و دولتی، اقتضا می‌کند که برنامه‌ریزی در این زمینه به گونه‌ای صورت بگیرد که افراد بیشتری از این امتیاز برخوردار شوند. وی همچنین معتقد است که چون ظرفیت اختصاص داده شده برای سهمیه ۵ درصدی ایثارگران بسیار کمتر از تعداد داوطلبان برخوردار از این سهمیه است، اگر محدودیت یکبار استفاده از سهمیه برداشته شود، بسیاری از پذیرفته‌شدگان دوره روزانه با استفاده از سهمیه ایثارگران با هدف قبولی در رشته یا دانشگاه بهتر در کدرشته محل قبولی ثبت‌نام نمی‌کنند یا پس از ثبت‌نام در دانشگاه انصراف داده و مجدد در آزمون سراسری شرکت می‌کنند. سازمان سنجش با ارائه این توضیحات، خواستار رد شکایت مورد تقاضا بود.

دیوان عدالت اداری با بررسی شکایت و پاسخ سازمان سنجش، بند ۵ از تذکرات مهم مندرج در صفحات ۲۴ و ۲۵ دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰، را خارج از حدود اختیار شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و مغایر با قانون دانست و آن را ابطال کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147299

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =