اختصاص بخشی از نمره پایان‌نامه و رساله به مقالات ابطال شد

دیوان عدالت اداری در حکمی اختصاص بخشی از نمره پایان‌نامه و رساله به دستاوردهای پژوهشی (مقالات) در دانشگاه پیام‌نور را ابطال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دیوان عدالت اداری در حکمی اختصاص بخشی از نمره پایان‌نامه و رساله به دستاوردهای پژوهشی (مقالات) در دانشگاه پیام‌نور را ابطال کرد. 

بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای آموزشی دانشگاه پیام‌نور در سال ۱۳۹۳، بخشی از نمره کل پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری به دستاوردهای پژوهشی مستخرج اختصاص داده شد.

این دستورالعمل مورد اعتراض قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شد؛ اما دیوان صدور این دستورالعمل را در حیطه اختیارات شورای آموزشی دانشگاه پیام‌نور و غیرقابل ابطال دانست. پس از صدور این حکم از سوی دیوان عدالت اداری، تعدادی از قضات دیوان، رای صادر شده را دارای ایراد قانونی دانستند و به آن اعتراض کردند.

اعتراض اصلی قضات این بود که بر اساس این دستورالعمل دانشگاه پیام‌نور، هیئت داوران ارزیابی پایان‌نامه و رساله موظف‌اند در جلسه دفاعیه نمره فرد را از ۱۸، ۱۸.۵ و ۱۹ به جای ارزیابی بر مبنای نمره ۲۰ محاسبه کنند و این موضوع برخلاف قانون است. به همین دلیل، دیوان این دستورالعمل را مجدد مورد بررسی قرار داد.    

دیوان عدالت اداری پس از بررسی، در حکمی همه دستوالعمل‌ها، نامه‌ها و آیین‌نامه‌های مرتبط با این دستورالعمل را ابطال کرد. در این حکم آمده است که تنها شرط دفاع از رساله دکتری ارائه مقاله است و تخصیص بخشی از نمره رساله به دستاوردهای پژوهشی برخلاف مقررات مندرج در آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری است.

همچنین اختصاص بخشی از نمره کل پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری تخصصی به دستاوردهای پژوهشی مستخرج شورای دانشگاه پیام‌نور و ارزیابی پایان‌نامه کارشناسی ارشد از سقف ۱۹ نمره و رساله دکتری از ۱۸.۵ نمره، خارج از حدود اختیارات شورای دانشگاه پیام‌نور است.

بر اساس آیین‌نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب در شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی، دانشجو پس از تدوین پایان‌نامه و تایید استاد راهنما، می‌تواند از پایان‌نامه خود در حضور هیئت داوران دفاع کند. همچنین بر اساس این آیین‌نامه، ارزشیابی کیفی پایان‌نامه از نمره ۲۰ خواهد بود. دانشجویان دکتری هم می‌توانند پس از تدوین رساله به شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی-پژوهشی مستخرج از رساله، با تایید استاد یا استادان راهنما در حضور هیئت داوران از رساله خود دفاع کنند. الزام به چاپ مقاله مندرج در این ماده علاوه بر پذیرش آن، فاقد وجاهت قانونی اعلام شده است.

در نتیجه،  ارزیابی پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری از سقف ۱۸ نمره مصوب شورای دانشگاه پیام‌نور، خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب‌کننده آن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147782

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =