چرا مدرسه ایرانی العین در امارات تعطیل شد؟!

مدارس ایرانی در شارجه و العین امارات با مشکلاتی مواجه هستند و اکنون اخباری درباره اجاره مدرسه ایرانی به کشور فلیپین منتشر شده است، رئیس مرکز امور بین الملل آموزش و پرورش درباره تعطیلی این مدرسه از سال ۹۷ توضیحاتی می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ ایران در 36 کشور جهان 76 مدرسه دارد. امارات نیز جزو کشورهایی است که مدارس ایرانی در آنجا فعال هستند؛ مدارسی در شارجه، العین، ابوظبی و دبی؛ مدارس ایرانی 60 سال قبل در امارات تأسیس شدند و 7 مجتمع آموزشی دولتی و یک مجتمع غیردولتی در این کشور وجود دارد که طی سال‌های گذشته 3 مجتمع تعطیل شده است.

مدارس ایرانی  در شارجه و العین امارات با مشکلاتی مواجه هستند ‌و پیش از این در گزارشی به بررسی مشکل مجتمع آموزشی ایران در شارجه امارات پرداخته بودیم.

مجتمع آموزشی ایران در شارجه امارات به عنوان بزرگترین مجتمع آموزشی کشور با مشکلاتی از جمله اخذ مجوز مواجه و ابهاماتی  همراه است.

این مدرسه در ساختمانی با 33 هزار مترمربع با 112 کلاس درس ساخته شده است که طبق گزارش تهیه شده از سوی سرپرست سابق مدارس ایران در امارات، حدود یک هزار میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده است!

 با وجود تکمیل ساخت مدرسه اما بهره‌برداری و حضور دانش‌آموزان در آن تاکنون محقق نشده و دولت امارات "رخصه" آن را صادر نکرده است.

مدرسه العین، مدرسه ایرانی دیگری در کشور امارات است که طی سالیان اخیر با مشکلاتی مواجه بود و حتی معلمان این مدرسه در سال 94 مدتی را توسط کشور امارات بازداشت شدند.

مدرسه العین در سالهای قبل حدود 200 دانش‌آموز داشت که نهایتا در سال 96 تعطیل شده است.

در گزارش سرپرست سابق مدارس ایرانی در امارات درباره تعطیلی مدرسه العین آمده است: بارها تعلیمیه امارات بابت استفاده از نیروهای غیرقانونی در این مدرسه تذکر داده است و حتی قبل از دستگیری معلمان در سال 94 به عنوان آخرین اخطار تعهد کتبی گرفته است تا نسبت به کسب مجوز لازم که با پرداخت هزینه قابل انجام بود، اقدام شود.

هم‌اکنون برخی افراد مدعی تعطیلی مدرسه العین و تصاحب تجهیزات آن توسط کفیل اماراتی و تبدیل آن به مدرسه فیلیپینی شده‌اند!

در همین رابطه، مهدی فیاضی؛ رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار تسنیم درباره تعطیلی مدرسه العین با اشاره به اینکه این مدرسه از سال 97 تعطیل شده است، اظهار کرد: مدرسه ایران در العین در زمین 9000 متر که عرصه آن هبه امارات و اعیان برای ایران بود در سال 1366  افتتاح شد.

وی افزود: 23 سال قبل امارات اعلام می‌کند که مسئولان ایرانی قوانین مدرسه‌ای میزبان را رعایت نمی‌کنند و درپی آن مدرسه 8  سال تعطیل می‌شود؛ سپس حدود 15 سال قبل مجددا مدرسه افتتاح می‌شود تا سال 89 یعنی 12 سال قبل که بدلیل فشارها و قوانین عجیب امارات 100 کفالت مدرسه به فردی اماراتی داده می‌شود یعنی مالکیت کامل عرصه و اعیان مدرسه به فردی اماراتی واگذار می‌شود!

رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: در 7 سال قبل یعنی سال 94 بدلیل مغایرت عملکرد مدرسه با  قوانین نادر و پرخرج امارات، معلمان ایرانی مدرسه و کفیل اماراتی دستگیر و تعدادی از معلمان از امارات اخراج می‌شوند و این واقعه  سرآغاز سختگیری‌ها و عدم همکاری کفیل این مدرسه می‌شود.

فیاضی ادامه داد: بدلیل افت شدید دانش آموز، معضلات سیاسی و امنیتی بین ایران و امارات و عدم همکاری امارات عملا در سال 97 یعنی 4 سال قبل مدرسه مجددا تعطیل می‌شود و یک سال قبل نیز نگهبان ایرانی ساختمان به دلایل اهمال سرپرستی مدارس ایران در امارات  همکاری خود را کاهش می‌دهد.

وی متذکر شد: در یک سال قبل یک فرصت طلایی جابجایی کفیل که بدلیل مداخله مثبت امیرابوظبی ایجاد شده بود بدلیل کشمکش‌ها و تعارض منافع در سرپرستی مدارس ایران در امارات از دست  می‌رود هم‌اکنون نیز بدلیل تحریک کفیل اماراتی و دولت امارات، خنثی کردن اقدامات توسط برخی ایرانی نماها و سایه مسائل سیاسی بین دو کشور سطح همکاری‌ها بابت باز پس‌گیری ساختمان مدرسه العین از کفیل به مرحله بسیار مبهم و حساسی رسیده که باعث شده از ماه‌ها قبل سفارت ایران در ابوظبی و سرپرستی مدارس ایران در امارات که وارث یک مخروبه حقوقی در موضوع مدرسه العین است تدابیر ویژه  و مسیر سختی را دستور کار مستمر خود قرار دهد.

فیاضی گفت: امید است در صورت حُسن همکاری طرف اماراتی و عدم مداخلات برخی افراد غیرمسئول، این معضل به سرانجام مطلوب نزدیک شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1148163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      باسلام از بس تو کشور مستقل امارات دخالت کردین نه تنها مدرسه بلکه شهروندان ایرانی که تو امارات کار میکردن طی ۶تا۷سال بیش از ۲۰۰هزار اخراج شدن یکی از اینها که اخراج شده خود بنده هستم که نزدیک ۴سال هست کنسل شدم