معضلی به نام پخش سریال‌های تکراری / اگر مختارنامه نبود تلویزیون چه می‌کرد؟

این گونه به نظر می‌رسد که تلویزیون نمی‌خواهد به فکر تازه کردن تولیدات مناسبتی خود باشد و امسال هم درست همانند سال‌های گذشته به پخش سریال‌های تکراری‌ خود اکتفا کرده، چرا که امسال نیز «مختارنامه» مهمان تلویزیون است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، رسانه ملی همیشه برای تولید آثار ویژه مناسبت‌های مذهبی پیشتاز بوده و از سال‌ها قبل از چند ماه مانده به آغاز این مناسبت‌ها از جمله ماه رمضان، ماه محرم و یا اعیاد مذهبی دیگر برای ساخت آثاری که با موضوعات مختلف مذهبی و مناسبت‌ها همخوانی داشته باشند اقدام می‌کرده است. اما به نظر می‌رسد که این برنامه‌ریزی‌ها از چند سال اخیر در تلویزیون به دست فراموشی سپرده شده و حالا دیگر مدت‌هاست که خبری از سریال‌های تازه تولید به‌خصوص برای پخش در ایام ماه محرم نیست و تلویزیون تقریبا از ابتدای دهه ۹۰ تمام توان خود را به‌جای ساخت سریال‌های جدید در پخش سریال‌های تکراری به کار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

صدا و سیما از اهداف خود فاصله گرفته / ترویج سبک زندگی غربی در تلویزیون

اگرچه بازپخش سریال‌های قدیمی برای یک رسانه امر خوشایندی نیست، اما این موضوع همیشه مورد توجه مخاطبان بوده است و حالا طرفداران سریال‌های قدیمی بیشتر از سریال‌های جدید هستند، با این حال عده‌ زیادی از مخاطبان هم از تلویزیون گلایه دارند که چرا یک سریال را باید چندین بار از تلویزیون ببینند.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته سریال «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری تنها گزینه جدی برای پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیون است. این سریال آنقدر تکرار داشته که به نظر می‌رسد رکورد پخش سریال تکراری را زده است و همین امر باعث شده تا این مجموعه به دستمایه‌ای برای شوخی در فضای مجازی بدل شده و انواع و اقسام جوک‌ها درباره‌اش مطرح شود.

سریال مختارنامه اگر هم سریال خوبی باشد که هست اما بازپخش بیش از حد آن موجب دلزدگی مخاطب از این اثر و آثاری از این دست خواهد شد.

در واقع هدف از پخش مجموعه‌های مناسبتی پیامی است که می‌توانند برای مخاطب داشته باشند اما وقتی یک اثر چندین بار در یک مناسبت روی آنتن می‌رود دیگر اثرگذاری‌ سابق را هم بر مخاطب نخواهد داشت و پیامش هم به ضد پیام بدل می‌شود، نکته‌ای که مدیران باید به آن بیش از پیش توجه داشته باشند.

بر اساس گزارش ایسکانیوز، مختارنامه به نویسندگی حسن میرباقری و محمد بیرانوند و تهیه‌کنندگی محمود فلاح به داستان مختار ثقفی با کنیه ابواسحاق می‌پردازد که پس از حادثه عاشورا به خونخواهی از شهدای کربلا برمی‌خیزد.

این مجموعه در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ در ۴۰ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از تلویزیون پخش شد. فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، فرهاد اصلانی، رضا رویگری، رضا کیانیان، فریبا کوثری، انوشیروان ارجمند، ژاله علو، ابراهیم‌آبادی، گوهر خیراندیش، شهرام حقیقت‌دوست، الهام حمیدی، حدیث فولادوند، نسرین مقانلو، آهو خردمند، ویشکا آسایش، داوود رشیدی، امین زندگانی، فرخ نعمتی، پرویز پورحسینی، بهنوش طباطبایی، عنایت شفیعی، جعفر دهقان، حامد حدادی، محمد صادقی، حامد میرباقری، کریم اکبری مبارکه، اکبر زنجانپور و عزیزالله هنرآموز بخشی از بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می‌کنند. در این سریال ۱۱۰ بازیگر اصلی و ۴۰۰ بازیگر فرعی بازی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =