کاهش خطر سرطان لوزالمعده با غربالگری منظم

سرطان لوزالمعده اغلب دیر تشخیص داده می شود، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که غربالگری افراد در معرض خطر می‌تواند زود این بیماری را در آنها تشخیص داده و طول عمرشان را افزایش دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان دریافتند آزمایش‌های غربالگری سالانه برای بیمارانی که به دلیل ژنتیک در معرض خطر بالای سرطان لوزالمعده (پانکراس) قرار داشتند، نتیجه داد. از میان افرادی که از طریق غربالگری سرطان شأن تشخیص داده شد، بیشتر آنها در مراحل اولیه تشخیص داده شدند و بیش از ۷۰ درصد شأن پنج سال بعد هنوز زنده بودند.

بیشتر بخوانید:

نشانه‌هایی که خبر از سرطان کبد می‌دهند

به گفته محققان، این یک دستاورد مهم در بیماری مرگباری مانند سرطان لوزالمعده است. حتی با وجود برخی پیشرفت‌های درمانی در سال‌های اخیر، تنها حدود ۱۰ درصد از بیماران به مدت پنج سال زنده می‌مانند.

سرطان لوزالمعده به سختی قابل تشخیص است و بیشتر افراد تنها پس از پیشرفت آن تشخیص داده می‌شوند. برخلاف برخی از سرطان‌های دیگر، هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتوان از آن برای غربالگری معمول افراد بدون علامت از نظر تومورهای لوزالمعده استفاده کرد.

اما بیش از ۲۰ سال است که محققان دانشگاه جانز هاپکینز مریلند در حال مطالعه راه‌هایی برای غربالگری افرادی هستند که در معرض خطر هستند. آنها شامل افرادی می‌شوند که دارای جهش‌های ژنی ارثی هستند که استعداد ابتلاء به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد و افرادی که دارای سابقه خانوادگی قوی از این بیماری هستند.

غربالگری شامل تست‌های تصویربرداری سالانه شامل اسکن MRI یا سونوگرافی آندوسکوپی برای بررسی علائم اولیه سرطان است.

محققان تأیید می‌کنند که غربالگری‌های منظم اغلب می‌تواند سرطان پانکراس را در مراحل اولیه تشخیص دهد. و وقتی این اتفاق بیفتد، بیماران می‌توانند سال‌ها بیشتر زندگی کنند.

دکتر «مایکل گوگینز»، محقق ارشد، در این باره گفت: «اگر از طریق غربالگری، سرطان لوزالمعده مرحله ۱ تشخیص داده شود، نتیجه به طور چشمگیری متفاوت است.»

به گفته محققان، مسائل مربوط به اینکه چه کسانی باید غربالگری سرطان لوزالمعده را انجام دهند، نحوه انجام و زمان انجام آن واقعاً چالش برانگیز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =