معرفی شیرینی‌های معروف یزد با طعمی لذیذ و بافتی نرم

شهر یزد یکی از قدیمی ترین و زیباترین شهرهای جهان است، علاوه بر آن شیرینی های بسیار معروف و خوشمزه ای دارد که خوب است آنهارا بشناسید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شهر یزد مانند عروسی در قلب کویر است که در نهایت ظرافت و زیبایی معماری ایرانی را به تصویر می کشد و جاهای دیدنی متنوع و زیبایی را در دل خود جا داده است البته جاذبه های استان یزد تنها به آثار تاریخی و دیدنی آن محدود نمی شود و با سفر به این شهر زیبا می توان طعم های منحصر به فردی را نیز تجربه نمود. در این بخش به معرفی شیرینی ‌های مخصوص و محلی شهر تاریخی یزد می پردازیم که بیانگر فرهنگ، هنر و اقلیم خاص این منطقه‌ی دیدنی و شگفت‌انگیز است.

معروف‌ترین و درعین حال پرمصرف‌ترین شیرینی‌های سنتی و بومی استان یزد عبارتند از:

کیک یزدی: کیک یزدی یکی از انواع کیک های خوشمزه پر طرفدار ایرانی است که معمولا برای پذیرایی در مناسبت مختلف استفاده می شود. این نوع شیرینی همانطور که از نامش پیداست، متعلق به شهر یزد است اما به قدری محبوب است که در سراسر ایران تهیه می شود. برای طبخ کیک یزدی شما نیاز به مواد اولیه ای چون آرد، ماست، وانیل، نمک میوه، تخم‌مرغ، جوش شیرین و پودر شکر و... خواهید داشت.

شیرینی نان برنجی یزد: شیرینی نان برنجی یکی شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که در استان یزد به صورت ویژه و خوشمزه ای تهیه می شود به طوری که در ایام نوروز کمتر خانواده یزدی نان برنجی در خانه ندارد. این خوراکی فوق‌العاده دوست‌داشتنی از ترکیب موادی مانند آرد برنج، شکر، تخم‌مرغ، آرد سفید، روغن، هل و گلاب تهیه می شود.

شیرینی لوز یزد: لوز یکی از آن شیرینی های خوشمزه یزدی است که بسیار مناسب برای پذیرایی عید نوروز می باشد. لوزهای یزد دارای 5 طعم متفاوت، بیدمشک یا بادام، نارگیل، پسته و... هستند. برای طبخ این شیرینی نیاز به داشتن فر نیست و خیلی سریع با مواد در دسترسی آماده می شود.

قطاب یزد: قطاب یکی از معروف ترین و اصیل ترین شیرینی های معروف یزد است که در دو نوع سنتی یزدی و عسلی توسط مردم این استان تهیه می‌شود. لایه خارجی این شیرینی از آرد گندم، شیر، ماست و زرده‌ی تخم‌مرغ تشکیل شده و لایه داخلی آن از مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل تهیه می‌شود، در قطاب عسلی به‌جای پودر قند، از عسل استفاده می شود.

باقلوا یزد: باقلوا شیرینی محبوب و پرطرفداری است که شهرهای قزوین، تبریز و یزد در ایران باقلوا های معروفی را عرضه می کنند. باقلوای یزدی به خاطر مقدار پسته و بادام زیاد آن و تنوع در شکل که در انواع لوزی، مربعی و لوله‌ای درست می‌ شود، از سایر باقلواها محبوب‌ تر و پرطرفدارتر است. باقلوای شیرین مخصوص یزد در انواع مختلف باقلوای لوزی، بادامی، بیدمشکی و نارگیلی آماده می شود و از موادی چون گلاب درجه یک، شکر، هل، آرد، بکینگ پودر، زرده تخم مرغ، خاک قند، شیر و روغن، هل، مغز بادام و پسته و... تهیه می شود.

باقلوا

سوهان یزد: با شنیدن نام سوهان بیشتر یاد شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد می افتیم اما محبوب‌ترین سوهان همچنان متعلق به یزد است و در آنجا نیز تنوع بیشتری دارد. در استان یزد دو سوهان آردی و خانی دارد که بسیار خوشمزه و دلچسب اند و طعم، بو و ظاهر متفاوتی با سوهان قم دارند. در سوهان خانی از دارچین، شکر، زرده تخم مرغ، روغن، هل، مغز پسته، آرد سفید وجوانه گندم و در سوهان آردی از شکر، پودر هل، زعفران، روغن، گلاب، جوانه و آرد گندم استفاده می شود.

پشمک یزدی: پشمک یکی از شیرینی‌های اصیل یزد است که به دلیل ساختار نرم و انعطاف‌پذیر آن، طرفداران زیادی به‌خصوص در میان بچه‌ها دارد و به عنوان سوغات، خریداران زیادی دارد.مردم این استان با استفاده از شکر، آرد، روغن جامد، سرکه و آب به طبخ و تدارک پشمک معروف یزدی می‌پردازند و حتی مطابق یک سنت قدیمی، جهت خیرات اموات خود، جعبه های پشمک را میان خانواده های بازماندگان پخش می کنند.

حاجی بادام یزد: حاجی بادام یکی از شیرینی های سنتی استان یزد است که تاریخچه بسیار جالب دارد، می گویند روزی حاج خلیفه شیرینی پز معروف یزد به حج می رود و برای سفر 6 ماهه خود مقدار زیادی شیرینی از جمله بادامی که نوعی شیرینی مخصوص خود حاج خلیفه بود، با خود می برد، پس از اینکه ایشان از سفر بر میگردند چند دانه بادامی داخل جیبشان مانده بود که مردم وقتی می بینند به آن حاجی بادام می گویند و به این اسم نیز معروف می شود. در تهیه شیرینی حاجی بادوم، بادام، آرد، روغن، گلاب، زرده تخم مرغ، پودر قند، هل، جوش شیرین و پودر پسته به کار می رود.

شیرینی پنجره‌ای یا شیرینی‌ منقا یزد: شیرینی پنجره‌ای یا شیرینی‌ منقا، یکی دیگر از خوراکی‌های سنتی و محلی استان یزد محسوب می‌شود و پای ثابت تمامی مراسمات در یزد است. برای تهیه این شیرینی بومی که در یزد با شکل ظاهری و طعم متفاوتی نسبت به سایراستان ها تهیه می شود، از مواد اولیه ای چون نشاسته، گلاب، آب، آرد برنج، آرد سفید، تخم‌مرغ، زعفران، پودر قند و روغن استفاده می‌ شود.

نان پنجره ای

نان سوروک یزد: نان سوروک یزدی که مشابه نان اگردک می باشد، همان نانی است که در قدیم زرتشتیان برای مراسمات جشن آیینی خود تهیه می کردند و از اجزای اصلی سفره گاهنبار محسوب می شد. نان سوروک در مراسمات مذهبی با پشمک یا شکر سرو شده و در سوگواری بدون شکر و با حلوا و تخم مرغ سرو می شود. این نان روغنی و بومی که اکنون برای شب‌نشینی‌های دوستانه طبخ می‌ شود، از آرد نان سنگک، آب، نمک، تخم گشنیز، گل‌رنگ، مایه‌ی خمیر و روغن کنجد تهیه شده است.

نقل یزدی: در ایران، از زمان های خیلی دور نقل نماد شادی و خوشی محسوب می شد و طبق سنت دیرینه در مجالس عروسی، روی سر عروس و داماد پاشیده می شد اما امروزه نقل از جمله تنقلاتی است، که به جای قند با چای میل می شود و یکی از خوراکی های خوشمزه به ویژه برای کودکان می باشد. مردم استان یزد، با ترکیب موادی مانند آب، شکر و تارتار نقل تهیه کرده و از پودر هل، بادام، پسته و سایر تنقلات به عنوان مغز نقل استفاده می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =