بازار تهران با زلزله‌ای ۶ ریشتری تخریب می‌شود/ برخی کسبه دیوار مغازه‌ها را می‌تراشند تا متراژ بیشتر شود

یک مهندس سازه گفت: ساخت‌وسازهای بازار تهران، استفاده از مصالح قدیمی و تغییرات عمده‌ای که ایجاد شده این منطقه را بسیار ناامن کرده است. برخی کسبه دیوارها را تراش می‌دهند که به متراژ مغازه افزوده شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بازار تهران یکی از مناطق پرجمعیتی است که روزانه پذیرای تعداد زیادی از مردم تهران و شهرهای اطراف است اما کوچه‌ها باریک، دالان‌های متعدد و سن بالای بنای مغازه‌ها مدت‌هاست که توجه کارشناسان را به خود جلب کرده و بارها هشدار داده شده که این منطقه از ایمنی کافی برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید

ساخت‌وساز متخصص می‌خواهد نه سرمایه‌دار

پس از پشت سر گذاشتن تجربه تلخ متروپل و انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن توجه‌ها بیشتر معطوف به ناایمن بودن بازار تهران شد. بازار تهران ۱۱۲ هکتار وسعت دارد که شامل حدود ۶۰ هزار مغازه می‌شود. طبق اخطارهایی که سازمان آتش‌نشانی صادر کرده، حدود ۵۵۷ سرا ناایمن هستند و هر سرا ممکن است ۳۰، ۶۰ و حتی بیشتر از آن مغازه داشته باشند. از این ۵۵۷ سرا طبق صحبت‌های شهردار منطقه ۱۲ حدود ۱۰۰ سرا پرخطر و هفت سرا نیز در مرحله بحرانی قرار دارند.

براساس گفته مسئولان املاکی در بازار وجود دارند که ایمن‌سازی را انجام داده‌اند اما منظور از ایمن‌سازی، ایمن‌سازی ملک در برابر اطفای حریق است و ایمن‌سازی سازه‌ای تاکنون جدی بررسی نشده است.

بازار تهران پتانسیل بالقوه خطر است

فریبرز ناطق‌الهی زلزله‌شناس و استاد مهندسی سازه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره وضعیت ایمنی بازار تهران گفت: ساخت‌وسازهای بازار تهران، استفاده از مصالح قدیمی و تغییرات عمده‌ای که ایجاد شده این منطقه را بسیار ناامن کرده است. برخی کسبه دیوارها را تراش می‌دهند که به متراژ مغازه افزوده شود.

او افزود: از جهتی بازار تهران پر از کوچه‌ها و دالان‌های باریکی است که خود می‌تواند منشا خطر باشد. تراکم جمعیتی در بازار تهران بالاست و همین کوچه‌های باریک در صورت بروز بحران مانع امدادرسانی خواهد شد.

ناطق‌الهی عنوان کرد: همه این عوامل در کنار هم طوری بازار تهران را ناامن کرده که حتی با زلزله‌ای شش ریشتری نابود شود. تمام المان‌های موجود در بازار تهران آسیب‌پذیر بوده و با یک شوک زلزله آسیب می‌بینند.

او تاکید کرد: البته مقصود از آسیب‌پذیر بودن بازار تهران تنها دربرار زلزله نیست بلکه کالبد بازار به شکلی نیست که بتوان آن را مدیریت کرد. این منطقه پرجمعیت پتانسیل بالقوه خطر است.

سال‌هاست که بحث ایمنی بازار تهران مطرح است و بارها صحبت از خروج بازار از تهران شده اما بازار در حال حاضر در مرکز تهران واقع شده و بسیاری از کسبه و اصناف راضی به جابه جایی نیستند و از طرفی جابه جایی مستلزم مشخص کردن مکانی مناسب، ساخت مجدد تمام مغازه‌ها و فراهم کردن دسترسی‌های متعدد مانند خط مترو و اتوبوس و پایانه حمل و نقل بوده که هزینه‌بردار است.

۵۰ درصد بازار مربوط به اوقاف است

اما سوال اینجاست که بازار در محل فعلی ایمن‌سازی نمی‌شود؟ امیر یزدی شهردار منطقه ۱۲ در گفت‌وگویی درباره اینکه چرا بازار ایمن‌سازی نمی‌شود گفته که به دلیل شرایط حاکم بر بازار تهران برای مالکان نوسازی صرفه و صلاح ندارد؛ چراکه مالک باید مثلاً دو طبقه یا یک طبقه خود را تخریب کند و به جای چند طبقه باز هم همان دو طبقه را به دلیل شرایط میراثی بسازد؛ حال آنکه نوسازی در هر جای دیگر به جز بازار می‌تواند با افزایش تراکم و سوددهی همراه باشد.

سرقفلی‌داران و مستأجران نمی‌توانند ملک را بازسازی کنند

یزدی این مساله را سبب قطع‌شدن پروسه نوسازی بافت فرسوده بازار دانسته و می افزاید: هرچند ارزش‌افزوده املاک در بازارروزافزون است و ملک‌داری در بازار جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما محدودیت‌های ساخت‌وساز باعث دلسردی و نبود تمایل مالکان برای ساخت‌وساز شده است. از سوی دیگر مالکان مایل هستند ملک مخروبه شود تا بتوانند آن را بازسازی کنند و با ارزش جدید اجاره دهند؛ حال آنکه بر اساس قوانین اجاره‌بها، سرقفلی‌داران و مستأجران نمی‌توانند ملک را بازسازی کنند؛ پس این قانون سبب شده ذی‌نفعان املاک، وارد بحث ایمنی‌سازی نشوند و شرایط بازار به همین شیوه ادامه یابد.

شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به سازمان اوقاف به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مالکان بازار ادامه می‌دهد: بخش زیادی از بازار یعنی حدود ۵۰ درصد مربوط به اوقاف است و سازمان اوقاف نیز املاک خود را اجاره داده و سرقفلی‌داران در حال بهره‌برداری هستند. این سازمان نیز شاید به دلیل مشغله زیاد و قوانین خاص وقفی که براساس آن کاربری هر ملک، وقف موضوع خاصی شده، و یا عدم وجود بودجه مناسب تمایلی برای آن ندارد؛ به همین دلیل بازار تهران به یکی از فرسوده‌ترین بخش های تهران تبدیل شده است.

به گزارش ایسکانیوز، موضوع ایمن‌سازی محدود به یک ارگان و سازمان نمی‌شود و در قدم اول سازمان مدیریت بحران، آتش‌نشانی و دیگر نهادهای مسئول باید دست به دست هم دهند و نهاد اجرایی را قانع کنند که ایمن‌سازی هرچه سریع‌تر بسیار اهمیت دارد و ضرورت انجام این کار را مشخص کنند. از جهتی شهرداری در برداشتن موانع بر سرراه نوسازی پیش قدم شود چراکه بحران خبر نمی‌کند و تعلل مسئولان در این حوزه می‌تواند منجر به یک فاجعه انسانی شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =