طب سنتی/ درمان خانگی برای گرفتگی یا کیپ شدن بینی

گرفتگی بینی زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث تحریک بافت‌های داخلی بینی شود. ‌این تحریک یک واکنش زنجیره‌ای التهاب، تورم و تولید مخاط را ‌ایجاد کرده و جذب هوا از طریق بینی را دشوار می‌کند.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، گرفتگی بینی دلایل زیادی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی دارد. دلیل گرفتن بینی هرچه که باشد، شما شاهد علائم آن خواهید بود. هنگامی‌که سرماخوردگی یا آلرژی دارید، غشاهای پوشاننده مجرای بینی شما ملتهب و تحریک می‌شوند. آن‌ها شروع به تولید مخاط بیشتری می‌کنند تا هر چیزی که باعث تحریک می‌شود، مانند یک آلرژن، خارج شود. در ‌این حالت است که احساس می‌کنید بینی‌ شما گرفته و به سختی می‌توانید نفس بکشید. در ادامه این مطلب روش‌های خانگی را برای رفع گرفتگی بینی می‌خوانید.

درمان خانگی گرفتگی بینی

درمان خانگی باید روی مرطوب نگه داشتن مجاری بینی و سینوس‌ها تمرکز کند تا از تحریک بیشتر جلوگیری شود و علت گرفتگی یکی از سوراخهای بینی را رفع کند. در این قسمت چند روش درمان خانگی گرفتگی بینی را به شما معرفی می‌کنیم:

از دستگاه بخور استفاده کنید

استفاده از دستگاه بخور در خانه یا محل کار یک راه ساده و مؤثر برای کاهش گرفتگی بینی یا رفع کیپ شدن بینی است. تنفس در هوای مرطوب به تسکین بافت‌های تحریک‌شده بینی، کاهش التهاب سینوس و رقیق‌شدن مخاط کمک می‌کند.

دستگاه‌های بخور گرم و سرد برای افزایش سطح رطوبت و کاهش تراکم به یک اندازه مؤثر هستند. با ‌این حال، همیشه از دستگاه بخور سرد برای کودکان استفاده کنید. آب داغ یا بخار حاصل از یک دستگاه بخور گرم می‌تواند باعث سوختگی کودک شود؛ اگر کودک خیلی به دستگاه نزدیک شود یا اگر دستگاه ضربه بخورد و آب به بیرون بریزد.

هر نوع دستگاهی که انتخاب می‌کنید، حتماً آب آن را روزانه تعویض کنید و دستگاه را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید تا از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری کنید.

شستشوی بینی را امتحان کنید

شستشوی مجرای بینی می‌تواند به شل‌شدن مخاط غلیظ و حذف محرک‌ها، آلرژن‌ها و میکروب‌ها کمک کند. برای بهبود کیپ بودن بینی دوش آب گرم بگیرید.

آیا تا به حال در هنگام سرماخوردگی، دوش آب گرم را امتحان کرده‌اید؟ با دوش آب گرم در زمان سرماخوردگی احساس خواهید کرد که فرد جدیدی هستید و انگار بار سنگینی را از روی دوش خود برداشته‌اید. دلیل این سبکی و احساس خوب با دوش آب گرم ‌این است که استنشاق بخار، درد و فشار سینوسی را با کمک به تخلیه مخاط کاهش می‌دهد. ‌این امر می‌تواند به تنفس شما کمک کند که حداقل برای مدتی به حالت عادی بازگردد.

همچنین اگر نمی‌توانید دوش بگیرید، می‌توانید سینک روشویی را پر از آب گرم کنید، یک حوله را روی سر خود قرار دهید و سر خود را روی سینک بگیرید، مراقب باشید که خیلی نزدیک نشوید و پوست خود را نسوزانید. انجام ‌این کار چندین بار در روز بی خطر است.

یک ضداحتقان طبیعی را امتحان کنید

آیا ویتامین C نیز می‌تواند به کاهش احتقان کمک کند؟ در برخی مطالعات نشان داده شده که ویتامین C مدت سرماخوردگی را کوتاه می‌کند و شدت علائم را کاهش می‌دهد؛ اما مستقیماً بر احتقان تأثیر نمی‌گذارد.

با ‌این حال، اگر با کیپ شدن بینی ناشی از سرماخوردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مصرف مقداری ویتامین C اضافی ممکن است به شما کمک کند علائم خود را برطرف کنید و کمی‌سریع‌تر بهبود یابید.

از زنجبیل استفاده کنید

مطالعه‌ای نشان داد که دوز روزانه ۵۰۰ میلی گرمی عصاره زنجبیل به اندازه لوراتادین (آنتی هیستامینی مانند کلاریتین) برای احتقان بینی ناشی از آلرژی (رینیت آلرژیک) مؤثر است. بنا بر باور محققان زنجبیل دارای مکانیسم‌های ضدحساسیت و ضدالتهابی است. شما می‌توانید از زنجبیل به صورت دمنوش برای گرفتگی بینی استفاده کنید.

در حالی که مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی عصاره زنجبیل مورد نیاز است، می‌توانید روزانه یک فنجان چای زنجبیل را امتحان کنید تا گرفتگی بینی شما ناشی از آلرژی کاهش یابد.

یک کمپرس گرم را امتحان کنید

اگر در اثر احتقان سردرد یا درد سینوسی دارید، سعی کنید یک کمپرس گرم را مستقیماً روی بینی و پیشانی خود قرار دهید. ‌این کار می‌تواند به کاهش التهاب و فشار بینی کمک کند.

شما می‌توانید یک کیسه آب گرم را خریداری کنید یا به سادگی یک پارچه شستشو یا حوله را با آب گرم خیس کنید، سپس آن را تا کنید و روی بینی، گونه‌ها و پیشانی خود قرار دهید. سعی کنید ‌این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و هر چند وقت یک‌بار که لازم است، تکرار کنید.

خوردن مایعات را افزایش دهید

در حالی که مصرف مایعات، راه درمان سریع گرفتگی بینی نیست؛ اما نوشیدن مقدار زیادی مایعات و هیدراته‌ماندن به رقیق‌شدن مخاط در مجرای بینی کمک کرده و تخلیه سینوس‌های احتقانی را آسان‌تر می‌کند.

طی مطالعه‌ای، محققان روی گروهی از افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مطالعه کرده و آن‌ها را به دو دسته تقسیم کردند. به دسته اول یک نوشیدنی گرم و به دسته دوم نوشیدنی هم دما با اتاق دادند و هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای در احتقان بینی پیدا نکردند.

جالب توجه است در گروهی که نوشیدنی گرم مصرف کردند، تسکین ذهنی بیشتری نسبت به علائم سرماخوردگی در مقایسه با گروه دیگر گزارش شد. محققان می‌گویند که ‌این می‌تواند به دلیل گرمای نوشیدنی باشد که می‌تواند طعم و تجربه مصرف یک نوشیدنی را افزایش دهد و احساس بهتری در شما ‌ایجاد کند.

روال خواب شبانه خود را اصلاح کنید

همه افرادی که تا به حال حتی یک‌بار دچار احتقان بینی شده‌اند، تأیید می‌کنند که احتقان اغلب در شب بدتر می‌شود. دلیل بدتر شدن وضعیت گرفتگی بینی در شب، این است که وقتی به پشت دراز می‌کشید، جاذبه باعث می‌شود که مخاط به جای تخلیه، جمع شود یا به عقب برگردد.

برای مبارزه با ‌این مشکل و درمان گرفتگی بینی هنگام خواب، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید تا نیروی جاذبه به نفع شما عمل کند نه بر علیه شما! برای رقیق‌کردن مخاط بینی و تخلیه آن، یک دستگاه بخور سرد را در کنار تخت خود قرار دهید.

همچنین می‌توانید از نوار تنفس بینی استفاده کنید که دو طرف بینی را بلند می‌کند و ممکن است به باز شدن مجاری بینی، تسهیل تنفس در طول شب و درمان گرفتگی بینی هنگام خواب کمک کند.

استفاده از روغن اکالیپتوس برای رفع گرفتگی بینی

روغن اکالیپتوس علائم احتقان سینوسی را تسکین می‌دهد. همچنین می‌تواند به کشتن میکروب‌های داخل و اطراف مجرای بینی کمک کند.

شما می‌توانید روغن اکالیپتوس را با مالیدن آن روی دستمال کاغذی و قرار دادن در کنار بینی خود یا با افزودن آن به آب داغ و استنشاق بخار امتحان کنید. با ‌این حال، حواستان باشد که مخلوط آب داغ و روغن اکالیپتوس را مستقیماً روی پوست خود نمالید، زیرا ممکن است باعث سوختگی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =