روغن آلوئه ورا چیست و چه خواصی دارد؟

روغن آلوئه ورا فواید بسیار مناسبی برای زیبایی و سلامت بدن دارد، از خواص بی نظیر روغن آلوئه ورا می توان تقویت رشد مو، درمان زخم، درمان شوره سر و درمان آفتاب سوختگی نیز اشاره کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، روغن آلوئه ورا روغن خالص استخراج شده از گیاه آلوئه ورا نیست. این ماده با مخلوط کردن ژل طبیعی آلوئه ورا در هر روغن حامل ساخته می شود تا خاصیت آن را تقویت کرده و کاربرد آن را آسان تر کند. می توان از روغن نارگیل و روغن های گیاهی دیگر مانند گل رز، نعناع، اسطوخودوس و ... نیز به عنوان روغن حامل استفاده نمود تا روغن آلوئه ورا معطر و دارای فواید بیشتری باشد.

بیشتر بخوانید:

روش مصرف گیاه آلوئه ورا برای درمان بیماری ها

آیا روغن آلوئه ورا بی خطر است؟

روغن آلوئه ورا در صورت استفاده موضعی کاملاً بی خطر است. روغن نارگیل که معمولاً بی ضرر است ممکن است باعث ایجاد شکستگی در افراد خاص شود. می توان آن را با روغن آفتابگردان جایگزین کرد، که گزینه ای ارزان تر و غیر کمدوژنیک است. اگر قصد مصرف روغن آلوئه را به صورت خوراکی دارید، ممکن است فرد دچار کمبود آب بدن و اختلالات معده شود، زیرا این روغن حاوی روغن نارگیل است.

ترکیبات روغن آلوئه ورا

۱. اسیدهای آمینه

روغن آلوئه ورا دارای ۲۰ اسید آمینه از جمله اسیدهای آمینه ضروری است.

۲. مواد معدنی

آلوئه ورا غنی از مواد معدنی و مملو از مس ، منیزیم ، سدیم ، پتاسیم ، منیزیم و کلسیم است.

۳. آنتراکونون ها

ترکیبات ضد ویروسی هستند که شامل آلوئین، اسید سینامیک استر و آلوئه امودین می باشند.

۴. ترکیبات چربی

روغن آلوئه ورا از اسیدهای چرب مانند اسید آراشیدونیک، اسید گاما لینولئیک تشکیل شده است.

۵- ویتامین ها

این روغن شامل بسیاری از ویتامین ها از جمله ویتامین C، ویتامین E، ویتامین B۱، ویتامین B۲ و ویتامین B۶ است.

عامل روشن کننده پوست

گیاه آلوئه ورا حاوی آلوئوزین اس ، ترکیبی که بر روی پوست شما تأثیر می گذارد. آلوئوزین در تولید ملانین دخالت می کند. این کار باعث می شود تا رنگ پوست روشن شود.

پرتوهای UV همچنین باعث ایجاد لکه های تیره و رنگدانه می شوند. کاربرد موضعی یک داروی غنی از آلوئوزین ممکن است باعث کاهش قابل توجه در لکه ها شود.

ترکیب روغن نارگیل فوق العاده با عصاره های آلوئه ورا ۵ تا ۱۰۰٪ پوست را روشن تر می کند. این روغن آماده سازی روغن آلوئه ورا در هنگام استفاده با زردچوبه صافی، اکسیداسیون نامطلوب یا بوی نامطبوع را بروز نمی دهد.

مرطوب کننده و ضد نیش پشه

مخلوطی از ژل آلوئه ورا و روغن زیتون را می توان به عنوان ماده دفع کننده موضعی پشه استفاده کرد. مطالعه ای با هدف بررسی تأثیر روغن آلوئه-زیتون در جلوگیری از گزش پشه انجام شده است.

بسته به حساسیت شما به ژل آلوئه ورا و روغن زیتون، می توانید نسبت های مختلفی از این اجزاء را مخلوط کنید. استفاده از این روغن می تواند شما را از بیماری های مالاریا، دنگو و بیماری های انگلی محافظت کند و پوست شما را نیز تغذیه کند. این مطالعه تحریک و حساسیت خفیفی را در افرادی که از روغن آلوئه با نسبت ژل آلوئه ورا بالاتر استفاده کرده اند، گزارش کرد.

عامل ضد آکنه

یک مطالعه نشان داد که ترکیبی از آلوئه ورا و روغن اکسیژن می تواند به کاهش ضایعات آکنه کمک کند. آلوئه بر روی خواص ضد آکنه روغن Ocimumgratissimum اثر هم افزایی داشت.

اعمال مخلوط به مدت ۲ تا ۵ روز ضایعات آکنه را ۵۰٪ کاهش می دهد. فعالیت ضد باکتریایی ژل آلوئه به درمان موارد مزمن و بسیار ملتهب نیز کمک می کند.

استفاده از مخلوط روغن آلوئه با روغن درخت چای می تواند آکنه را بهبود بخشد. روغن درخت چای ترشح سبوم را کاهش داده و رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه را سرکوب می کند. ترکیب آن با ژل آلوئه ورا باعث افزایش فعالیت ضد آکنه می شود.

اجزای این ژل، از جمله مانوز ۶-فسفات، باعث کاهش اریتم (برجستگی های قرمز) و زخم های التهابی در افراد می شود. این ترکیب همچنین باعث ترمیم سریع بافت و باز شدن منافذ مسدود شده در مناطق آسیب دیده شد.

تقویت کننده رشد مو

آلوئه ورا یکی از درمان های خانگی محبوب ریزش و ترمیم مو است. خمیر، برگ و روغن آن معمولاً در پوست سر پوست، انتهای موهای آسیب دیده و موهای رنگی استفاده می شود. می توانید برگ ها را جوشانده و مایع خنک شده را روی موهای خود بمالید. ماساژ ژل یا عصاره های آلوئه با روغن (زیتون، نارگیل، جوانه گندم، کنجد، آووکادو، بادام، ماهی و کرچک) به پوست سر شما نیز نتایج خوبی خواهد داشت.

روغن آلوئه ورا به حفظ تعادل pH پوست سر نیز کمک می کند. روغن های ژل آلوئه رشد موهای مرطوب ، جوان سازی و بدون شوره سر را تحریک می کنند.

مرطوب کننده و ضد پیری

خشکی پوست باعث ایجاد چین و چروک و خطوط ظریف می شود. کمبود رطوبت در لایه های پوست شما باعث پوسته پوسته شدن پوست با منافذ کوچک شده می شود .این باعث افزایش حساسیت پوست شما می شود و حتی ممکن است منجر به پسوریازیس شود. آلوئه ورا حاوی موکوپلی ساکاریدها است که رطوبت را در پوست شما به دام می اندازد. استفاده از کرم، لوسیون یا روغن حاوی ژل آلوئه ورا باعث بهبود یکپارچگی پوست حساس و خشک می شود. این محصول باعث تولید الیاف کلاژن و الاستین می شود و پوست شما را الاستیک، چاق تر، نرمتر و جوان تر می کند.

ترمیم کننده علائم کشش

علائم کشش پوست یا زخم های طولانی با نازک شدن زیر پوست در ارتباط است. بارداری، تغییر سریع وزن، وزنه برداری و کشش مداوم پوست معمولاً باعث ایجاد آنها می شود.

هیچ راه حل یا رژیم مشخصی برای درمان آنها وجود ندارد. استفاده از کرم های مبتنی بر استروئید می تواند یک راه حل موقت و خطرناک باشد. با این حال، ژل آلوئه ورا با روغن های حامل در داروهای جایگزین در نظر گرفته می شود. کرم های حاوی ژل آلوئه ورا و روغن بادام شیرین، قرمزی و علائم کشش را کنترل می کنند. استفاده از آنها به صورت موضعی همچنین می تواند مانع از پخش شدن خطوط در ناحیه شکم، به ویژه در زنانی شود که باردار نیستند، گردد.

جلوگیری از سرطان

یکی از بهترین مزایایی که شما با استفاده از روغن آلوئه ورا برای خود خواهید داشت، جلوگیری از سرطان است. آنتی اکسیدان هایی در این گیاه وجود دارند که به جلوگیری از رادیکال های آزاد در آسیب رساندن به سلول ها کمک می کنند و در نتیجه بدن را از سرطان روده بزرگ جلوگیری و محافظت می کند. این روغن همچنین به غلبه بر عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی کمک می کند. همچنین سرعت رشد تومور را کاهش می دهد. این یکی از مفیدترین مزایای روغن آلوئه ورا است.

فایده روغن آلوئه ورا برای سیستم ایمنی

فواید روغن آلوئه ورا برای تقویت سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی شناخته شده است. به دلیل این فواید و کنترل دیابت در حفظ سطح گلوکز خون به شما کمک می کند و همچنین بیماری صرع، آرتروز و آسم را درمان می کند. آلوئه ورا همچنین دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی است که باعث تقویت ایمنی می شود.

ضد التهاب

آلوئه ورا در درون خود دارای خواص ضد التهابی است که بلافاصله ناحیه آسیب دیده را تسکین داده و نرم می کند در حالی که دمای تورم ناحیه ملتهب را کم می کند و در نتیجه باعث کاهش قرمزی و درد می شود. این نه تنها به مشکلات مربوط به پوست محدود می شود بلکه در مفاصل ملتهب و ساختارهای استخوانی نیز به چشم می خورد.

کنترل کلسترول و قند خون

فواید روغن آلوئه ورا همچنین شامل کنترل مقادیر کلسترول خون و در عین حال کم کردن سطح قند خون است تا بتوانید همیشه سالم و قوی عمل کنید. برای بهره مندی از این فایده، باید به خصوص در هنگام خرید به روغن خوراکی آلوئه ورا توجه داشته باشید، چیزی که به راحتی به رژیم غذایی روزمره شما افزوده خواهد شد. آلوئه ورا با خاصیت دارویی خود میزان سطح قند خون را در حالی که میزان کلسترول شما را تنظیم می کند، کنترل می کند.

عامل ضد میکروبی

آلوئه ورا با خاصیت ضد میکروبی غنی شده است، چیزی که ارزش دارویی آن را نشان می دهد. با از بین بردن میکروب های موجود در داخل، روغن آلوئه ورا، دارویی است که می تواند به رژیم های غذایی اضافه شود تا هضم مناسب و عملکرد صحیح عملکرد بدن را به ارمغان آورد. مشابه همین مسئله برای مشکلات پوستی است که آلوئه ورا بار دیگر از خصوصیات ضد میکروبی خود برای سفت و محکم نگه داشتن پوست استفاده می کند.

درمان کننده زخم

روغن آلوئه ورا به طور طبیعی برای پوست بسیار خوب است. یعنی بهبود سریع زخم ها را افزایش می دهد. زخم های باز روی پوست ممکن است ناخوشایند به نظر برسند و حتی ممکن است زمان بیشتری برای بهبودی بگیرند. در چنین شرایطی از مزایای روغن آلوئه اساسی برای بهبود یا ترمیم زخم با سرعت بالاتر استفاده کنید.

درمان عفونت قارچی

آلوئه ورا خاصیت ضد قارچی دارد. غالباً عفونت های قارچی در پوست ایجاد می شود که باعث ایجاد علائم نامطبوع و حتی شرایط ناگوار برای پوست شما می شود.در چنین حالتی، حتی پوست سر نیز می تواند قربانی مشکلات قارچی شود. فقط از مزایای روغن آلوئه ورا برای درمان مشکلات قارچی استفاده کنید.

تسکین دهنده درد

روغن آلوئه ورا به عنوان روغن ماساژ خوبی عمل می کند و می تواند دردهای مفاصل، آرتروز و سایر دردهای بدن را درمان کند. با مخلوط کردن نعناع و روغن های سرد، می توانید خواص آن را تقویت کنید تا تسکین دهنده درد باشند. همچنین می توانید از التهاب ناشی از صدمات یا فشار عضلات رهایی یابید.

مراقبت از دندان:

از درد دندان، لثه و رسوب رنج می برید؟ هم آلوئه ورا و هم روغن نارگیل برای سلامتی دهان بسیار خوبی هستند.

درمان خشکی پوست سر

همانطور که اگر در نکته قبلی گفته شد روغن آلوئه باعث تقویت موها و رشد و افزایش ضخامت در آن می شود، فواید دیگری نیز وجود دارد که مردم هنوز از آن آگاه نیستند. فایده روغن آلوئه ورا برای مو نه تنها شامل تعادل PH پوست سر شما می شود بلکه اطمینان حاصل می کند که بیش از حد خشک شدن منجر به مشکلات تکراری شوره سر نمی شود. موهای خود را با کمک کمی از روغن آلوئه ورا قویتر از همیشه کنید.

درمان شوره سر

اگر از شوره سر ناشی از پوسته شدن پوست سر رنج می برید، آلوئه ورا و روغن نارگیل در این مورد اثرات خوبی به جا می گذارند. خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ روغن آلوئه ورا به پایین آوردن رشد مخمرها در پوست سر کمک می کند. همچنین باعث کاهش سبوم اضافی و حفظ تعادل چربی پوست می شود.

روغن آلوئه ورا در لوازم آرایشی

خود گیاه آلوئه ورا یکی از محصولات طبیعی است که به حفظ سلامت پوست کمک می کند. بنابراین برای اهداف آرایشی مفید است و در محصولات برای کاهش اثرات اشعه های مضر خورشید استفاده می شود. بسیاری از لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده دارای روغن آلوئه ورا هستند. می توان از آن در بسته های خانگی مختلف نیز استفاده کرد.

روغن آلوئه ورا به عنوان گند زدای طبیعی

روغن آلوئه ورا به دلیل داشتن ترکیبات خاص بوی بسیار خوبی دارد و به همین دلیل می توان از آن به عنوان یک ماده معطر و گند زدای طبیعی برای از بین بردن بوی بدن استفاده کرد. همچنین مشکلات تعریق بدن را کنترل می کند. برای رفع این مشکل روغن آلوئه ورا می تواند در زیر بغل استفاده شود یا برای رسیدن به هدف می توان از آن در اسپری های خانگی استفاده کرد.

روغن آلوئه ورا برای رایحه درمانی

روغن آلوئه ورا در ترکیب با سایر روغن های ضروری، گزینه مناسبی برای آروماتراپی و جوانسازی پوست و ذهن است. خواص قابض آن همچنین در ترمیم پوست آسیب دیده تا حد زیادی کمک می کند. برای کسانی که می خواهند احساس جوانی کنند، ماساژ روغن آلوئه ورا را با هر نوع دیگری که دوست دارید ترکیب کنید. این روغن به شکلی عالی به شما کمک کند.

خواص روغن آلوئه ورا برای نوزادان

یکی از عوارض استفاده از پوشک در نوزادان خارش و سوزش کشاله ران است که باعث خارش می شود و دردناک و آزارد دهنده است .پوست نوزادان بسیار حساس است و در صورت استفاده از محصول نامناسب منجر به وخیم تر شدن سوختگی پوست می شود. روغن آلوورا یک ماده ضد التهاب طبیعی و بی خطر است که برای استفاده کودکان نیز مناسب است.

درمان آفتاب سوختگی :

قرار گرفتن بیش از حد در مقابل آفتاب ، دریافت اشعه های UV را افزایش می دهد. این اشعه سبب سرطان پوست و آفتاب سوختگی می شود. سوختن پوست در اثر نور شدید آفتاب سبب سوزش ، خارش، التهاب و قرمزی پوست خواهد شد. از روغن آلوئه ورا می توان علاوه بر درمان ، از بروز این عاضه نیز جلوگیری کرد.

درمان عفونت های قارچی :

عفونت های قارچی علل مختلفی و انواع مختلفی دارد و آزار دهنده و با سوزش و خارش همراه است. روغن آلوورا بر روی انواع مختلف قارچ موثر است و می تواند قارچ را کنترل کرده و رشد را متوقف کند.

درمان آفت دهان و لثه :

آفت دهان درمان ویژه ای ندارد و استفاده از برخی مواد طبیعی این روند را تسریع میکند. روغن آلوورا یکی از موادی که میتوان برای درمان آفت بکار برد . خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده این روغن ، سبب درمان زخم و آفت دهان می شود به علاوه سوزش و درد ناشی از آن را نیز تا حدی کاهش می دهد.

درمان جای نیش حشرات :

برای اینکه آثار نیش حشرات بر پوست باقی نماند و جای نیش تسکین یابد ، می توانید از روغن آلوورا که خاصیت ضد التهاب دارد ، استفاده نمایید.

دارای آنتی اکسیدان

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها در روغن آلوئه ورا؛ آن را به یک ماده عالی برای سلامتی پوست و جلوگیری از پیری تبدیل نموده است. همچنین از پوست در برابر اشعه آفتاب محافظت می کند. روغن آلوئه ورا می تواند آفتاب سوختگی و زخم را بهبود بخشد.

اثرات جانبی روغن آلوئه ورا

در حالی که روغن آلوئه ورا معمولاً غیر آلرژیک است، ممکن است برخی از عوارض ذکر شده در زیر را تجربه کنید:

آلوئه ورا ممکن است در موارد خاص باعث سوزش و قرمزی پوست شود. با این حال، این اشکال معمولاً هنگام استفاده مستقیم روی پوست آسیب دیده مشاهده می شود. روغن آلوئه ورا هنگام مخلوط شدن با روغن نارگیل ممکن است در برخی افراد بثورات جلدی ایجاد کند. می توانید آن را با روغن نارگیل یا روغن زیتون جایگزین کنید. هنگام مصرف روغن آلوئه ورا اطمینان حاصل کنید که آن را با روغن درجه یک از مواد غذایی درست می کنید. روغن خوراکی آلوئه ورا باید عاری از ترکیبات افزودنی باشد. روغن آلوئه ورا در هنگام مصرف ممکن است باعث استفراغ و کم آبی بدن شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =