دانشگاه باید در تعلیم و تربیت اجتماعی، به جوانان میدان دهد/ نشاط و شادابی دانشگاه با حضور دانشجویان در محیط های علمی حاصل می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون با توجه به اینکه آموزش و تربیت باید در مقابل چشمان استاد و معلم باشد، فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال می شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین اجلاس دبیران انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که شب گذشته در هتل فرهیختگان برگزار شد، با تحلیل روندها و فتنه ها، گفت: واقعیت این است که به نوعی درگیر حاشیه هایی شده‌ایم که می خواهد بر متن غلبه دهد. برای عبور از این حواشی باید دلیل آن را بدانیم و متن را بشناسیم. انسانی که نتواند حاشیه و متن از هم تشخیص دهد، موفق نخواهد بود، چرا که زندگی پر از حاشیه هاست، اما متن زندگی است که مسیر اصلی را طی می کند.

وی افزود: پدیده هایی که اکنون با آنها سروکار داریم، پیچیده و انسان‌مدار، چندوجهی، سریع‌التغییر، متأثر از فناوری، گسترده و مرتبط است. همچنین دیگر مفهوم دوری و نزدیکی تغییر کرده و با گسترش فضای مجازی و جهان شبکه‌ای، محیط دور و نزدیک جایشان عوض شده است. پدیده های اجتماعی فناورانه که امروز با آن مواجه می شویم، ابعاد گوناگونی دارد و باید آنها را با تأمل دید و از ساده‌انگاری در مواجهه و بررسی آن پرهیز کرد. از این رو می توان ویژگی های انسان‌مداری، پیچیدگی پدیده ها، چندوجهی بودن، گستردگی ارتباطات، نقش‌آفرینی فناوری را برای این تحولات در نظر گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مهندسی بیرونی و کاستی های درونی را دو عامل مهم اتفاقات اخیر عنوان کرد و افزود: دعوای استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های دانشی، بینشی، گرایشی و مهارتی است و جامعه هدف آنان، نوجوانان و جوانان 15 تا 21 ساله است که تعلیم و تربیت اجتماعی آنها را مورد هدف قرار داده‌اند. به همین دلیل، تحولات اخیر در فضای دانشگاه را می توان در چهار حوزه «مهندسی خارجی»، «نواقص و کاستی های نظام تعلیم و تربیت»، «جریان اندیشه‌ای در غرب» و «ظهور کرونا و تعطیلی فیزیکی دانشگاه» مورد بررسی قرار داد. 

وی با اشاره به انقطاع به وجود آمده در انتقال تجربه زیست دانشگاهی، گفت: به دلیل تعطیلی فیزیکی کلاس های آموزشی، امروز 75 درصد دانشجویان سال اولی هستند و به همین دلیل می توان گفت زیست دانشگاهی مختل شده و باید دوباره زندگی دانشگاهی را احیا کنیم. از این رو پویایی و حرکت قوی انجمن های علمی، تشکل های دانشجویی و... موضوع مهمی است.

دکتر طهرانچی با اشاره به پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر، تصریح کرد: زمانی که بنده دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودم، این دانشگاه حتی یک مقاله منتشر نکرده بود و زمانی هم که استاد این دانشگاه شدم، وضعیت مقالات به همین شکل بود، اما با درایت و هدایت مقام معظم رهبری، آموزش عالی در تولیدات علمی و پژوهشی متحول شد و جمهوری اسلامی ایران توانست به رتبه 15 جهان در تولید علم دست یابد. در مورد دانشگاه آزاد اسلامی نیز شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده‌ایم به طوری که این دانشگاه اکنون در بین 5 مؤسسه برتر جهان در حوزه نانو و از دانشگاه های برتر جهان در حوزه مکانیک و... است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این پیشرفت علمی و جهش دانشگاه های ایران به مذاق بسیاری از کشورهای غربی خوش نیامد و به همین دلیل در گزارش های خود اعلام کردند که ایران روزی رهبری جهان را داشته و اکنون در حال بازسازی تمدن خود است و باید با تحریم و اغتشاش جلوی آن را گرفت. می توان نتیجه گرفت که دلیل اعمال تحریم ها علیه کشورمان و همینطور اغتشاشات در سال های اخیر این بود که دعوا بر سر رهبری علم جهان بوده است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی گفت: مسئله‌ای که امروز دانشگاه ها باید به آن فکر کنند، این است که نتوانستند محیط بزرگ شدن و ورود جوانان به اجتماع را فراهم کنند. واقعیت این است که دانشگاه باید مدل های اجتماعی در مسیر جوانان برای ورود به جامعه قرار داده و در تعلیم و تربیت اجتماعی، به جوانان میدان بدهیم. دانشجو باید در سال های حضور در دانشگاه آزمون و خطا داشته باشد تا مدیریت را یاد بگیرد. از این رو نیازمند حضور دانشجویان در انجمن های علمی، تشکل های دانشجویی، کرسی های آزاداندیشی و... هستیم چرا که دانشگاه فقط کلاس نیست؛ بلکه یک سبک و سنت است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دوره کارشناسی دوره آموختن فرهنگ و علم است، اظهار داشت: متأسفانه در دوران شیوع کرونا، در فاصله گذاری اجتماعی زیاده‌روی کردیم و به همین دلیل در زیست دانشگاهی، پژوهش و زندگی علمی اختلال به وجود آمد و سازمان دانشگاه تضعیف شد. اکنون با تأکید بر اینکه آموزش و تربیت باید در مقابل چشمان استاد و معلم باشد، فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت دنبال می شود؛ چرا که نشاط و شادابی دانشگاه با حضور دانشجویان در محیط های علمی حاصل می شود.

در پایان این مراسم با حضور دکتر طهرانچی از انجمن های علمی دانشجویی برتر تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =