چرا معده و روده ما نفخ می‌کند؟ + راه‌های درمان

برای درمان نفخ معده راه‌های زیادی پیش روی شماست گه در این مقاله به بیان آنها چرداخته ایم.با ما همراه باشید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برای درمان نفخ معده راه‌های زیادی پیش روی شماست. شما می‌توانید درمان‌های خانگی را پیش بگیرید و در صورت جدی شدن مشکل به سراغ دکتر بروید. نفخ معده دلایل زیادی دارد که در این مقاله با تک‌تک آن‌ها آشنا خواهید شد. این عارضه به‌خودی‌خود شاید زندگی یک فرد را مختل نکند؛ اما آزاردهنده است. به سبب ماهیت آن، بیشتر علل را باید در تغذیه و عوامل مربوط به معده بررسی کرد.

بیشتر بخوانید:

چرا به زخم معده مبتلا می‌شویم؟

نفخ معده چیست؟

Flatulence یا نفخ، یک عارضه بیولوژیکی است که باعث به‌وجودآمدن باد در معده می‌شود. بسیاری بر این باورند که نفخ، تنها پس از خوردن غذا اتفاق می‌افتد، درحالی‌که چنین نیست. این احتمال وجود دارد که در دوران بارداری، پریودی و پس از آن‌ها نیز نفخ در بدن به وجود بیاید. زمانی که گاز در دستگاه گوارش جمع می‌شود ما دچار نفخ خواهیم شد.

این تجمع گاز می‌تواند به بروز ناآرامی‌هایی در معده و شکم منجر شود. تومورهای شکمی، تجمع چربی و مایع داخل شکم و بزرگی آن می‌تواند با نفخ اشتباه گرفته شود. برخی از افراد هنگام توصیف بیماری خود تصور نفخ دارند درحالی‌که چنین نیست.

چرا دچار نفخ شکم می‌شویم؟

اکسیژن و نیتروژن، گازهای سیستم گوارشی ما را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که ما زمان هضم غذاها گازها را به شکل دیگری از بدن خود خارج می‌کنیم. گازها از بدن ما به شکل متان، دی‌اکسیدکربن و هیدروژن خارج می‌شوند. بخش بزرگی از گازی که بلعیده شده، توسط عمل آروغ از معده ما خارج می‌شود؛ اما باز هم بخش کوچکی از آن باقی می‌ماند و وارد روده خواهد شد.

به همین دلیل نمی‌توان علت مشخصی برای نفخ معلوم کرد. به گفته متخصصان خروج ۱۵ تا ۲۰ بار گاز از معده در مدت ۲۴ ساعت طبیعی است. زمانی که این مقدار از اندازه نرمال خود بیشتر شود یا با بوی بسیار بدی همراه باشد، دچار نفخ شکمی هستیم. خروج گاز کاملا وابسته به شرایط فرد پس از مصرف غذاست.

برخی عوامل هستند که می‌توانند در خروج تأثیر بگذارند. برای مثال خواب پس از مصرف وعده غذایی باعث می‌شود گاز بیشتری در معده جمع شود. به‌غیراز مورد نام‌برده مواردی مثل استعمال سیگار، جویدن آدامس، اضطراب، خوردن سریع غذا و صحبت بین آن می‌توانند نفخ در شکم ایجاد کنند. در ادامه مهم‌ترین دلایل ابتلا به این عارضه را بررسی خواهیم کرد.

رژیم غذایی نامناسب

مصرف بیش از اندازه بسیاری از مواد غذایی می‌تواند نفخ ایجاد کند. موادی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، کاهو، گوجه‌فرنگی، بامیه، کدو سبز، انگور، زیتون، آووکادو، گیلاس، انواع توت، نان، عدس، برنج، لوبیا و نخود نمونه‌ای از این موارد هستند.

کولیت‌های عصبی و روده تحریک‌پذیر

اعصاب روده، سیستم این اندام را کنترل می‌کنند و به همین دلیل شایع‌ترین دلیل نفخ سندروم روده تحریک‌پذیر و کولیت‌های عصبی است. استرس و عوامل روانی را باید مهم‌ترین نکته در این بخش عنوان کرد.

رشد بیش از حد باکتری‌ها

عفونت روده‌ای یکی دیگر از دلایل نفخ است. باکتری‌هایی مثل هلیکوباکترپیلوری بیش از اندازه در داخل روده یا معده رشد کنند، نفخ شکم را پدید می‌آورند. بعضی از بیماری‌های انگلی نیز می‌توانند چنین مشکلی را ایجاد کنند. دلیل این اتفاق این است که غذا قبل از هضم توسط باکتری‌ها مصرف می‌شود و به همین دلیل تولید گاز در معده افزایش می‌یابد.

استعمال سیگار و آدامس

سیگار هوای زیادی را وارد معده می‌کند و یکی از دلایل اصلی نفخ است. برخی برای ترک این مورد شروع به جویدن آدامس یا مصرف برخی آب‌نبات‌ها می‌کنند. جالب است بدانید که خود این دو مورد به‌اندازه سیگار در به‌وجودآمدن نفخ نقش دارند و نمی‌توانند این مشکل شما را حل بکنند.

دیر شام خوردن

همان‌طور که گفتیم خوابیدن و مصرف وعده غذایی، به‌شدت در ایجاد نفخ مؤثر هستند. هرچقدر که فاصله شام خوردن با خوابیدن کمتر باشد، احتمال بروز نفخ بیشتر است.

همچنین درازکشیدن، خود می‌تواند هضم را به تأخیر بیندازد. به همین دلیل برای درمان نفخ معده، دکتر گوارش توصیه می‌کند که بلافاصله پس از مصرف غذا نخوابید.

مصرف برخی از داروها

آنتی‌بیوتیک‌های مختلف و همچنین برخی از مسهل‌ها می‌توانند باعث ایجاد نفخ در معده شوند.

یبوست

زمانی که دچار بیماری یبوست هستید مصرف برخی از مکمل‌ها مثل پسیلیوم به علت داشتن فیبر، می‌توانند نفخ را در شما بدتر کنند.

سرعت بالا در خوردن غذا

در عصر مدرن به دلیل شتاب‌زدگی، انسان‌ها مجبور هستند سریع‌تر از حالت معمول غذای خود را به اتمام برسانند. به همین دلیل وقتی که با سرعت بیشتری غذا می‌خوریم، هوای بیشتری بلعیده می‌شود.

البته این نکته تنها دلیل نفخ نیست. زمانی که سریع غذا می‌خورید لقمه‌ها به‌خوبی جویده نمی‌شوند. به همین دلیل قطعه‌های بزرگ‌تری از غذا وارد معده می‌شود و هضم آن‌ها نیز بیشتر طول می‌کشد. هضم بیشتر می‌تواند به ایجاد نفخ کمک کند.

مصرف نوشابه‌های گازدار، نمک و خوراکی‌های رژیمی

نوشابه و نوشیدنی‌ها گازدار می‌توانند در شما نفخ ایجاد کنند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی قابل هضم نیستند و به دلیلی که در بالا ذکر شد، نفخ پس از مصرف آن‌ها افزایش می‌یابد. خوراکی‌های رژیمی نیز به دلیل استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی در تولیدشان، از عوامل بروز نفخ هستند. مصرف زیاد نمک نیز می‌تواند باد معده شما را بیشتر کند.

مصرف بیش از حد حبوبات

در حبوبات نیز کربوهیدرات‌ها قابل هضم نیستند و اصلا به نفاخ بودن معروف‌اند. به همین دلیل از مصرف بیش از اندازه آن‌ها دوری بجویید تا دچار نفخ نشوید.

نفخ شکم چه علائمی دارد؟

از علائم نفخ معده می‌توان به احساس پری شکم، آروغ‌زدن‌های بسیار، درد پهلو یا شکم و باد کردن این ناحیه اشاره کرد. موارد شدیدتری مثل التهاب آپاندیسیت و حمله قلبی از نتایج نفخ در شکم هستند.

روش‌های درمان نفخ معده

برای درمان خانگی باد شکم زیاد، راه‌های زیادی وجود دارد. مصرف ماست و دوغ می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند. سبزی‌های معطر نیز چنین خاصیتی دارند. آن‌ها را هم می‌توانید به شکل مستقیم و هم به شکل پخته‌شده در غذا استفاده کنید.

بهتر است برای نتیجه بهتر سیگار را کنار بگذارید. مصرف آب بسیار در طول روز می‌تواند به حل این مشکل کمک شایانی کند. اگر پس از این درمان‌ها، مشکل شما حل نشد به سراغ دکتر گوارش بروید و مشکل خود را با او در جریان بگذارید.

درمان نفخ معده و علل آن را در این مقاله بررسی کردیم. بیشترین چیزی که در به‌وجودآمدن نفخ در شما مؤثر است تغذیه شماست. رابطه تغذیه تنها با غذایی که مصرف می‌کنید مشخص نمی‌شود. نوع عملکرد شما بعد از مصرف وعده غذایی نیز می‌تواند در تحریک و تشدید این عارضه مؤثر باشد. برای مثال اینکه بعد از غذا چه می‌کنید یا چه چیزی می‌نوشید در نفخ مؤثر است.

به‌طورکلی درمان خاص دارویی برای این بیماری موجود نیست؛ اما درمان‌های خانگی توسط مواد غذایی طبیعی می‌تواند برای شما راه‌گشا باشد. برای درمان ابتدا این مواد غذایی را مصرف کنید و ببینید که چه تغییری در شما حاصل می‌شود. اگر تغییری رخ نداد برای نتیجه بهتر به سراغ پزشک گوارش بروید.

منبع:سایت خبری سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 1159706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =