ماجرای عکس جنجالی ناسا از ایران / آرادکوه متهم ردیف اول

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ناسا چند روز پیش عکسی ماهواره‌ای از ایران منتشر کرد که انتشار آن موجی از واکنش‌ها را دربرداشت و از شهردار گرفته مسئولان محیط زیست در این باره اظهارنظر کردند.

بیشتر بخوانید

تصفیه‌خانه‌ها یا پساب‌ها بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی در دنیا

ماجرا از این قرار است که محققان ناسا، ظرف پنج ماه گذشته و به دنبال نصب طیف سنج تصویربرداری  (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گازهای گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند منطقه جهان از جمله آسیای مرکزی (ترکمنستان) خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده (حوزه پرمین، جنوب شرقی نیومکزیکو و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان) شده‌اند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول پنج کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر پنج کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.

ناسا می‌گوید دلیلی که سراغ پیدا کردن منشا متان در دنیا رفته این است که غلظت این گاز نسبت به دی اکسید کربن در اتمسفر کمتر است اما ‌می‌تواند تاثیر مخرب‌تری روی لایه ازون داشته باشد.

مرکز پسماند آرادکوه متهم ردیف اول

یک متهم اصلی در منطقه‌ای که ناسا عکس آن را منتشر کرده به چشم می‌خورد و آن مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه است.

گرفتن انگشت اتهام به سمت آرادکوه واکنش مسئولان را به دنبال داشت. علیرضا فاضلی ثانی رئیس محیط زیست شهرستان ری یکی از این افراد بود که درباره نقش آرادکوه گفت: لندفیل یا مجتمع دفن زباله در تمام دنیا به‌عنوان یکی از مراکز تولید گاز متان محسوب می‌شود.

او افزود: در مجتمع پردازش زباله آرادکوه چون لندفیل قدیمی و مربوط به حدود ۶۰ سال پیش است، تجهیزات و بستر مناسب برای استحصال گاز در آن تعبیه نشده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری در ادامه گفت: امکانات اندازه‌گیری گاز متان در شهرستان ری وجود ندارد لذا اندازه‌گیری این گاز باید از سوی محیط زیست استان تهران بررسی و اعلام نظر شود تا ادعای این خبر مورد بررسی قرار گیرد.

فاضلی بیان کرد: مرکز پسماند آرادکوه در چندماهه گذشته به‌دلیل عملکرد نادرست خروجی تصفیه‌خانه شیرابه اخطار دریافت کرده است زیرا در برخی پارامترها مغایرت‌هایی با اندازه استاندارد وجود داشته است.

باید برای خروج گاز متان لوله‌گذاری‌ کرد

پیام جوهرچی معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم  در واکنش به گزارش ناسا از ابر پنج کیلومتری متان در جنوب تهران اظهار داشت: مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد اما در کشورهای پیشرفته طراحی برای محل دفن پسماند برای استحصال گاز دارند تا به‌عنوان یک منبع انرژی از آن در نیروگاه‌ها استفاده کنند.

او افزود: ما از دو سال گذشته دستور کار طراحی محل دفن زباله را به این شیوه ابلاغ کردیم که باید محل‌های جدید دفن‌ زباله براساس ضوابط و دستورالعمل ابلاغی سازمان محیط زیست ساخته شوند، به‌عبارتی لوله‌گذاری‌هایی برای خروج گاز متان و استحصال انرژی از متان صورت بگیرد زیرا اگر این کار انجام شود چنین مواردی رخ نمی‌دهد.

زاکانی: ناسا دروغ می‌گوید

اما واکنشی که بیش از همه جنجالی شد، اظهارنظر شهردار تهران بود. علیرضا زاکانی در این باره گفت: هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی به ما اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است.

گزارش ناسا دروغ نیست اما...

محمدمهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران موضوع را انکار نکرد اما گفت: آنها در گزارش خود گفتند که آلاینده خطی و تقریبا حدود پنج کیلومتر است. این در حالی است که منبع تولید آلاینده در آرادکوه نقطه‌ای است و اگر خطی باشد که خیلی طولانی است و مرکز دفن حداکثر ۷۰۰تا ۸۰۰متر طول دارد، اما آنها آلاینده را خطی درنظر گرفته‌اند. آلاینده خطی مثل یک اتوبان می‌ماند که در طول آن همه خودروها آلاینده هستند، اما ما در اینجا فقط در یک نقطه آلایندگی داریم.

او یادآور شد: البته ما جریانات هوایی را در یک ماه گذشته در جنوب تهران داشتیم و بادهای شدیدی وزید، اما تولید ابر از گاز متان دور از ذهن است، ولی ما قطعا تولید گاز متان را داریم و این برای دفن‌هایی است که قبل از سال۹۰ صورت گرفته است.

در گذشته متان تولید می‌شد

او معتقد است که سازمان مدیریت پسماند شهر تهران اقداماتی برای مدیریت گاز متان انجام داده و در این باره توضیح داد: در سازمان اقداماتی در دو بخش انجام داده‌ایم؛ یکی از آنها مدیریت پسماند بود که گاز متان تولید نشود؛ به همین دلیل سامانه پردازش مکانیکی و بیولوژیکی پسماندهای شهری از اوایل دهه۹۰ تکمیل شد و از ابتدای دهه۹۰ ما دیگر دفن مستقیم نداشتیم، بلکه زباله‌ها پردازش و جداسازی می‌شدند. پسماند آلی منبع تولید گاز متان است که هم‌اکنون برای آن فرایند هوازی تعریف کرده‌ایم و آن را تبدیل به کمپوست می‌کنیم.

او تأکید کرد: به‌دلیل اینکه قبل از سال۹۰ ما زباله‌ها را دفن می‌کردیم، در آنجا گاز متان تولید می‌شد. در این زمینه در سال۹۶ با یک شرکت خارجی تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم تا   امکان‌سنجی‌های لازم صورت گیرد و استحصال گاز متان انجام شود. بررسی‌ها صورت گرفت و در سال۹۷ قرارداد امضا شد، اما به‌دلیل تحریم‌ها این شرکت نتوانست پروژه را اجرا کند و از آن زمان تا حالا ما پیگیر داستان بودیم، اما اخیراً قرار است این کار را با سرمایه‌گذار داخلی انجام دهیم.

کنترل متان خرج دارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به این سؤال که برای استحصال گاز متان چقدر بودجه لازم است، گفت: حجم موردنیاز ریالی پروژه بالاست و قطعا در این زمینه نیازمند کمک دولت هستیم.

آرادکوه مقصر اصلی نیست

عزیزی درباره وضعیت دفن زباله در مرکز آرادکوه عنوان کرد: قبلا دفن مستقیم بود و همه پسماندها بعد از جمع‌آوری، مستقیم در آرادکوه دفن می‌شدند، اما حدود ۱۰سالی است که با سامانه‌های پردازش و دستگاه‌های همزن، تفکیک‌های لازم صورت می‌گیرد. بخشی از زباله تبدیل به کمپوست شده و از آن به‌عنوان کود استفاده می‌شود و بخشی هم در زباله‌سوز سوزانده می‌شود؛ به همین دلیل هم‌اکنون پتانسیل تولید گاز متان کم است.

برخی کارشناسان هم معتقدند که گاوداری‌ها هم در ایجاد این شرایط نقش دارند. محمد صادق حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: موضوعی که ناسا در مورد تشکیل ابر متان در جنوب شهر تهران مطرح کرده است؛ با توجه به منبعی که در آنجا موجود است به لحاظ منطقی این امکان وجود دارد که گازهای گلخانه‌ای از جمله متان به صورت جدی در آن منطقه وجود داشته باشد اگرچه هنوز مطالعاتی در خصوص غلظت آن وجود ندارد و نمی‌توان میزان آن را سنجید. به تازگی درخواست‌هایی از سوی شهرداری به مرکز تحقیقات آلودگی هوا ارائه شده است تا میزان غلظت متان را هم در مرکز آرادکوه که محل دفع پسماند تهران است و هم در ارتفاع آن بسنجیم.

به گزارش ایسکانیوز، اینکه ما در دعوای چه کسی راست می‌گوید و کدام ارگان مقصر است، گرفتار شویم، راه به خطا رفته‌ایم درحالی که مسئولان ارگان‌های مختلف می‌توانند به جای اینکه به عکس ناسا به چشم تهدید نگاه کنند و در پی توجیح ماجرا و انداختن تقصیر به گردن هم باشند، کارگروهی با حضور کارشناسان مربوطه تشکیل داده و علمی روی موضوع تحقیق کنند. اظهارنظرهایی از جنس صحبت‌های آقای شهردار و انکار ماجرا صرفا افکار عمومی را بی‌اعتماد می‌کند و شاید بهتر باشد که مسئولان با عدد و رقم با رسانه‌ها صحبت کنند و نتیجه پژوهش علمی و عملکرد اجرایی خود را شفاف نشان دهند و اگر تاکنون اقدامی صورت نگرفته صادقانه پا پیش بگذارند و جلوی ضرر را همین امروز بگیرند.

انتهای پیام /