فصل جدید روابط ایران و عراق با سفر السودانی به تهران / کنترل نوار مرزی مشترک با اقلیم کردستان مهمترین محور رایزنی‌ها خواهد بود

بغداد در تلاش است با اجرای طرح جدید مرزی خود موجبات جلب رضایت جمهوری اسلامی ایران را در خصوص نوار مرزی با اقلیم شمال عراق را فراهم کند؛ موضوعی که حملات هوایی ایران به کردستان عراق و حتی تهدید به حمله زمینی به این منطقه را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، هفته گذشته خبری مبنی بر استقرار ارتش عراق در نوار مرزی با ایران به منظور کنترل مرزهای مشترک منتشر شد. بلافاصله پس از تصویب این موضوع که چهارشنبه گذشته در شورای وزارتی امنیت ملی عراق انجام شد، دولت این کشور خبر سفر «محمد شیاع‌السودانی» -نخست وزیر جدید عراق- را اعلام کرد. بدون تردید اجرای مصوبه اخیر عراق مبنی بر کنترل مرز ایران و اقلیم شمال عراق یکی از مهمترین اهداف سفر نخست وزیر این کشور خواهد بود.

اهمیت این موضوع به این دلیل است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو ماه اخیر بارها مواضع تروریست‌های تجزیه طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داد. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران با تعیین ضرب الاجلی از دولت عراق خواست در صورت تداوم اقدامات گروه‌های تروریستی اقلیم کردستان حتی احتمال حمله زمینه به این منطقه وجود دارد. در پی تهدید جمهوری اسلامی، نخست وزیر عراق شخصا به منظور پیگری این موضوع و رایزنی با مقامات اقلیم کردستان سفری به این منطقه انجام داد.

علاوه بر ایران، ترکیه نیز در واکنش به انفجار تروریستی استانبول، اقدام به بمباران مواضع تروریست‌های پ.ک.ک در شمال عراق کرد. در نهایت این دو موضوع سبب شد تا شورای وزارتی امنیت ملی عراق در نشستی به ریاست محمد السودانی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، تعرضات ترکیه و حملات ایران به مرز عراق و بمباران شماری از مناطق اقلیم کردستان را بررسی کند. پس از این نشست اعلام شد که دولت این کشور طرحی را برای استقرار مجدد نیروهای مرزبانی عراق برای کنترل نقطه صفر مرزی در طول مرز با ایران و ترکیه وضع کرده است.

به نظر می‌رسد گذشته از موضوع مرز، مطمئنا این مسئله ابعاد گسترده‌تری نیز خواهد داشت. اقلیم کردستان عراق در سال‌های اخیر در تلاش بوده به بازیگری قدرتمندتر در منطقه تبدیل شود. در همین راستا، در سال 1396 و زمانی که داعش کنترل بخش‌هایی از عراق را در اختیار داشت، مسعود بارزانی -رییس وقت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که قصد برگزاری همه ‌پرسی استقلال از عراق را دارد. وی در آن زمان با اشاره به اینکه این مسئله را «حق طبیعی مردم خود می‌داند»، اظهار کرد: «هدف ما این است که عراق عملا تجزیه شده و قرار نیست که مردم هم در وضعیت فاجعه باری که کشورعراق در آن قرار دارد گرفتار شود».

این مسئله با مخالفت جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و دولت مرکزی عراق مواجه و همین امر موجب شکست پروژه مسعود بارزانی شد. از آن زمان به بعد روابط ایران با اقلیم کردستان عراق رفته رفته به سردی گروید و حتی روابط دو طرف به امنیتی شدن سوق یافت. رژیم صهیونیستی نیز با استفاده از این فرصت، نفوذ خود را در اقلیم افزایش داد و از آنجا به عنوان مقری برای فعالیت‌های ضدایرانی خود استفاده کرد. علاوه بر صهیونیست‌ها، گروه‌های تروریستی کرد مخالف ایران و تجزیه طلب نیز از اقلیم به عنوان مامنی برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و در واقع همین مسئله موجب حملات پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی ایران شده است.

حال انتظار می‌رود با تحرکات سیاسی و نظامی شکل گرفته توسط ایران و ترکیه علیه اقلیم از یک طرف و استقبال دولت مرکزی عراق برای حل این مسئله فصل جدیدی در این منطقه شکل بگیرد. به نظر می‌رسد استقرار نیروهای ارتش عراق در نوار مرزی مشترک با ایران به عنوان اولین گام، منجر به تقویت موضع دولت مرکزی عراق شود؛ امری که مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =