حضور ۱۰ درصدی اعضای هیئت علمی در حوزه فناوری/ برنامه درسی بدون حضور نماینده انجمن علمی رشته مربوط مصوب نشود

 «ضرورت مشارکت انجمن‌های علمی در تصویب برنامه‌های درسی، حضور ۱۰ درصدی اعضای هیئت علمی در حوزه فناوری و ارتقای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی به ۶۰ پایه» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته گذشته به مناسبت هفته پژوهش بیست و سومین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار، دهمین نمایشگاه ایران‌ساخت و چهارمین نمایشگاه تستا برگزار شد. «ضرورت مشارکت انجمن‌های علمی در تصویب برنامه‌های درسی»، «حضور ۱۰ درصدی اعضای هیئت علمی در حوزه فناوری » و «ارتقای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی به ۶۰ پایه» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود. همچنین از دیگر خبرهای مهم این هفته می‌توان به «آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی از ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱»، «برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT در ۲۵ آذر» و «تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۲ تا ۲۶ آذر» اشاره کرد.

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پژوهش و فناوری گفت:  سالی که به نام تولید اشتغال و دانش بنیان نام دارد، هفته پژوهش و فناوری نیز به نام پژوهش و فناوری پیشران تولید و دانش بنیان نام‌گذاری شد. برای اولین بار در نمایشگاه ۲۸ غرفه به بخش انجمن های علمی دانشجویی اختصاص یافته است و این انجمن ها در یک رقابت کشوری توانسته است در نمایشگاه حضور یابند.

هیچ برنامه درسی بدون حضور نماینده انجمن علمی رشته مربوط مصوب نشود

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: براساس اساسنامه مصوب انجمن های علمی، نقش آنها کمک به تحقیقات علمی فرهنگی در سطح ملی و بین المللی، همکاری با نهادهای اجرایی، ارائه خدمات آموزشی پژوهشی و ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان است.

وی با تاکید بر اهمیت انجمن های علمی در زیست بوم پژوهش و فناوری کشور اظهار کرد: براساس توافقی با معاونت آموزشی وزارت علوم، تصمیم گرفته شد هیچ برنامه درسی مصوب نشود، مگر نماینده انجمن علمی مربوطه در شورای برنامه ریزی حضور داشته باشد.

ارتقای پایه‌های تشویقی اعضای هیئت علمی به ۶۰ پایه

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه پژوهش و فناوری گفت: در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۸ هزار سند علمی از ایران منتشر شده و کشور ما رتبه اول علمی در منطقه را کسب کرده است؛ همچنین با احتساب مقالات فارسی بالغ بر ۱۰۰ هزار مقاله علمی و پژوهشی اصیل توسط پژوهشگران به چاپ رسیده است.

وی افزود: اخیراً پایه های تشویقی اعضای هیئت علمی را به ۶۰ پایه ارتقا دادیم، خاطرنشان کرد: با حمایت معاون علمی ریاست جمهوری، افزایش پایه‌های تشویقی در هیئت دولت مصوب شد تا مراحل قانونی آن مشکلی نداشته باشد. بخش‌های عمده‌ای از پایه‌های تشویقی را به تحقیقات نیاز محور و شاخص های فناورانه اختصاص دادیم.

تنها ۱۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور وارد حوزه فناوری شده‌اند

علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: کشور ایران از نظر تولید علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۵ رادارد اما در حوزه نوآوری متاسفانه رشد مطلوبی نداشتیم. حدود ۸۰ درصد فناوری‌های نوین نمی‌توانند به بازار برسند.

خیرالدین  افزود: عدم تجهیز آزمایشگاه‌ها، توجه نداشتن به نیاز بازار، نمود دیر هنگام شرکت‌ها، نبود استانداردهای پشتیبان، تحریم‌ها، سیاست‌های دولت و تامین منابع مالی ار جمله این مشکلات است.خیرالدین، فناوری و نوآوری را یک ضرورت دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر تنها ۱۰درصد اعضای هیئت علمی وارد حوزه فناوری شده‌اند که باید برای گسترش این عدد کمک کرد.

وی به فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری و ایجاد ۹۰۰ شرکت دانش بنیان نوع سه در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر  هشت هزار و ۷۳۵ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که تا چشم‌انداز مورد نظر فاصله داریم.

ایجاد اضطرار فرهنگی درجامعه/  فرهنگ با فوریت‌ها انجام نمی‌شود

سعیدرضاعاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدف شورای عالی انقلاب فرهنگی در گام دوم رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند سوالی را مطرح کردند مبنی بر اینکه منظور از بازسازی ساختار انقلاب فرهنگی چیست؟ و فرمودند این بازسازی باید درحوزه فکر و تفکر و نگاه به زندگی باشد. تحول در ساختار فرهنگی و ساختار ذهنی فرهنگی است و این موضوع امکان پذیر نیست مگر اینکه ما آموزش و پرورش قدرتمندی داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما دچار اضطرار فرهنگی شده ایم، فرهنگ با فوریت‌ها انجام نمی‌شود و مستلزم زمان است. ما اکنون ۱۹ میلیون دانش آموز در اختیار داریم که می‌توانیم روی آنها سرمایه گذاری کنیم، ۷۰۰ مدرسه سمپاد داریم که سرمایه گذاری و توجهات بیشتری می‌خواهد.

آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی از ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱

جعفر جعفری معاون مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به آغاز فراخوان جذب هیأت علمی آبان ۱۴۰۱ گفت: آغاز فراخوان جذب اعضای هیأت علمی از ۲۶ آذر ماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود داوطلبان می‌توانند از ۲۶ آذرماه تا ۷ دی ماه ۱۴۰۱ برای ثبت‌نام به سامانه جذب وزارت علوم مراجعه کنند.

معاون مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: در این فراخوان بیش از ۲۹۰۰ رشته گرایش توسط دانشگاه‌ها اعلام نیاز شده و حدود ۱۵۰۰ مجوز استخدامی با توجه به آمایش و برنامه‌های توسعه‌ای دانشگاه‌ها واگذار شده است.

بر اساس این گزارش، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور از ۱۲ تا فردا ۲۱ آذرماه فرصت داشتند با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیأت علمی بر اساس سهمیه اختصاص یافته نسبت به تطبیق رشته‌های مورد نیاز با تاییدیه مرکز نظارت اقدام کنند.

زمان رسیدگی به پرونده جذب اعضای هیئت علمی علوم پزشکی به ۴ماه رسید

سعید چنگیزی آشتیانی رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت درباره وضعیت جذب هیأت علمی در فراخوان‌های هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: سامانه جذب اعضای هیأت علمی در وزارت بهداشت ایجاد شده بود و در این مدت این سامانه به روزرسانی و هوشمند شد.

وی افزود: به روز رسانی این سامانه به این معنی است که امکانات و ظرفیت‌هایی به سامانه اضافه شد که امکان رصد لحظه به لحظه انجام فرآیندهای جذب مانند غربالگری اولیه، برگزاری کارگروه صلاحیت علمی و برگزاری جلسه بررسی صلاحیت‌های عمومی، زمان برگزاری جلسات هیأت اجرایی جذب در دانشگاه‌ها، اینکه فرد در اولویت قرار گرفته یا خیر، برای داوطلب و هیأت مرکزی جذب و هیأت عالی جذب فراهم شده است. ما انتظار داریم اگر مشکل خاصی پیش نیاید از ابتدا تا انتهای فرآیند جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مؤسسات وابسته به وزارت بهداشت حداکثر ۴ ماه به درازا بکشد. با توجه به شرایط سامانه به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ می‌دهد.

خبرهای آزمونی در هفته‌ای که گذشت

نتایج نهایی آزمون دانشنامه تخصصی دندانپزشکی اعلام شد. آزمون کتبی سی و هشتمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی دندانپزشکی سه شنبه ۱۵ آذر برگزار شد و نتایج آن چهارشنبه ۱۶ آذر منتشر شد. این آزمون در دانشکده‌های دندانپزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با حضور ۳۹۳ نفر در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی برگزار شد و افراد واجد شرایط به آزمون شفاهی - مهارتی که در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار شد، معرفی شدند.

آزمون زبان انگلیسی MSRT در ۲۵ آذر برگزار می‌شود. بر اساس تاریخ برگزاری آزمون زبان msrt در سال ۱۴۰۱، آزمون زبان مذکور در ماه جاری ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، و ثبت‌نام این آزمون از ۷ آذر تا ۱۳ آذر ۱۴۰۱ انجام شده است.

تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۲ تا ۲۶ آذر

مهلت ثبت‌نام متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲  تا روز شنبه ۲۶ آذر ماه تمدید شد. متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و علاقه مندان به شرکت در بیست و هشتمین المپیاد علمی - دانشجویی کشور که در زمان مقرر موفق به ثبت نام در این آزمون نشدند تا پایان روز شنبه ۲۶ آذر ماه مهلت دارند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

برگزاری آزمون ورودی برای دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی

آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی نیمسال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ توسط دانشگاه علوم پزشکی هوشمند برگزار می‌شود. با توجه به محدودیت تعریف شده در ظرفیت پذیرش هر دوره (حداکثر ۴۰ نفر)، و نیز تعداد اعضای هیئت علمی متقاضی در دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی در فراخوان انجام شده، دانشگاه علوم پزشکی هوشمند در نظر دارد به منظور تعیین اولویت در بین افراد متقاضی، ضمن بررسی کارنامه علمی - پژوهشی اساتید، آزمون الکترونیکی با هدف سنجش مهارت های عمومی و تخصصی تدریس را برگزار می کند.

آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی مجازی نیمسال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در ساعت ۱۳ روز ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱ به صورت الکترونیکی از طریق وب سایت exam.vums.ac.ir برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163602

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =