مظفری: چتر نظارتی دیوان عدالت اداری گسترده‌تر خواهد شد

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اصلاح قانون گفت: این دیوان سیاق قانونی در دستگاه‌های اجرایی که به نوعی با مردم سر و کار دارند به دلیل جلوگیری از تضییع حقوق مردم و حاکمیت، نظارت می‌کند؛ با این رویکرد، چتر نظارتی دیوان عدالت اداری با تایید شورای نگهبان گسترده‌تر خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه - ۱۵ آذر - در جریان بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان، با اصلاح موادی از این طرح موافقت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری با اشاره به تصویب طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری از سوی مجلس شورای اسلامی، افزود: ورودی پرونده به دیوان عدالت اداری زیاد است و باتوجه به وفور طرح دادخواست و شکایت به نظر می‌رسد که نباید به دنبال افزایش وظایف باشیم و بخواهیم رسیدگی‌های دیگری به صلاحیت‌های دیوان اضافه شود اما از نگاه حقوقی و بعد نظارتی از مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم تا چتر نظارت قضایی دیوان عدالت اداری بر سر همه مجموعه‌ها قرار گیرد.

مظفری با اشاره به برخی اصلاحات در قانون اظهارداشت: برای نظارت تام در همه بخش‌های آموزشی باید نظارت واحد و نظم حقوقی خاص حکمفرما باشد؛ از اینرو دانشگاه آزاد و سایر نهادهای آموزشی زیر چتر نظارتی دیوان عدالت اداری قرار خواهند گرفت تا اسلوب واحدی بر نظم حقوقی این نهادها حاکم شود و رویه واحد نظارتی داشته باشند.

دانشگاه آزاد و سایر نهادهای آموزشی زیر چتر نظارتی دیوان عدالت اداری قرار خواهند گرفت تا اسلوب واحدی بر نظم حقوقی این نهادها حاکم شود و رویه واحد نظارتی داشته باشند

دیوان عدالت اداری یک مرجع قضایی کاملا تخصصی است

وی یادآور شد: معمولا از واحدهای آموزشی وزارت بهداشت، شکایات متعدی در دیوان عدالت اداری مطرح و رسیدگی می‌شود و سازوکار رسیدگی در دیوان عدالت اداری به عنوان یک مرجع قضایی، کاملا تخصصی است و مجلس هم اصرار دارد که همه نهادهای آموزشی کشور تحت نظارت این مجموعه قضایی قرار گیرد.

رئیس دیوان عدالت اداری یکی از موارد موجود در طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را راه‌اندازی معاونت حقوق عمومی در این دیوان اعلام کرد و افزود: در این طرح پیش‌بینی شده است که مصوبات کارگروه‌های زیرمجموعه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی در حدود مسائل اداری در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار گیرد.

پیرو اصلاح قانون دیوان عدالت اداری، مصوبات کارگروه‌های زیرمجموعه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی در حدود مسائل اداری در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار می‌گیرد

وی درباره روند رسیدگی دیوان عدالت اداری به آراء کمیسیون‌های شبه قضایی نیز گفت: در طرح مصوب مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی شده که رسیدگی به آراء کمیسیون‌های شبه قضایی به صورت یک مرحله‌ای در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری انجام شود.

مظفری موضوع جذب نیرو را از جمله موارد مهم پیش‌بینی‌شده در این قانون عنوان کرد و گفت: در طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مجوز جذب نیرو از میان فارغ‌التحصیلان دوره دکتری رشته‌های حقوق عمومی، حقوق اداری و سایر رشته‌های مرتبط به دیوان عدالت اداری اعطا شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اصل ۱۷۳ قانون اساسی، یادآور شد: دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به ماموران یا واحدها با آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آنها، زیر نظر رئیس قوه قضاییه تاسیس شده و صلاحیت‌های رسیدگی این دیوان طبق قانون تعیین شده است.

مظفری با بیان اینکه اصلاح قانون دیوان عدالت اداری در مرحله تایید نهایی است تاکید کرد: اگر ماموریت جدیدی به دیوان عدالت اداری محول شود با وجود همه کاستی‌ها و کمبودهایی که وجود دارد، این دیوان مانند بقیه موارد به وظایف خود عمل خواهد کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1164063

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =