پوست مصنوعی جدید دنیای مجازی را شبیه‌سازی می‌کند

فناوری گام‌های بزرگی را در جذب چشم و گوش ما در دنیای مجازی برداشته، اما در درگیر کردن حواسی چون لامسه ما تقریبا ناکام مانده است. در این راستا مهندسان هنگ‌کنگی پوست الکترونیک نازکی طراحی کرده‌اند که دنیای مجازی را برای کاربر قابل لمس می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تاکنون فناوری‌های بسیاری توسعه پیدا کرده‌اند که به کاربر امکان می‌دهند دنیای مجازی را ببینند و بشنوند و به قول معروف در آن غوطه‌ور شوند، اما در میان این فناوری‌ها، هنوز ابزاری طراحی نشده که بتواند به طور کامل دنیای مجازی را برای کاربر قابل لمس کند. از این رو، مهندسان دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ ابزاری را با نام WeTac طراحی کرده‌اند که در واقع یک پوست الکترونیک پوشیدنی و نازکی است که بازخورد لمسی را در فضای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ارائه می‌دهد.

دستگاه‌های پوشیدنی معدودی که در زمینه ارائه حس لامسه طراحی شده‌اند، یا به طور کامل بازخورد لمسی را به کاربر القا نمی‌کنند یا بسیار بزرگ و حجیم هستند و نیاز به تنظیمات پیچیده و درهم‌تنیدگی سیم‌ها دارند.

اما سیستم وی‌تک از یک هیدروژل لاستیکی ساخته شده است که به کف دست و جلوی انگشتان می‌چسبد و به یک باتری کوچک و سیستم ارتباطی بلوتوثی متصل می‌شو که به یک وصله پنج سانتی مترمربعی روی ساعد قرار می‌گیرد. این باتری سیستم را به صورت بی‌سیم شارژ می‌کند.

پوست مصنوعی جدید دنیای مجازی را شبیه‌سازی می‌کند

این هیدروژل 32 الکترود دارد که روی کف دست، شست و انگشتان قرار می‌گیرند و جریان‌های الکتریکی برای ایجاد حس لامسه از طریق آنها ارسال می‌شود. سیستم وی‌تک با تحریک ترکیبات خاصی از این الکترودها با قدرت‌های مختلف، طیف وسیعی از تجربیات مجازی را شبیه‌سازی می‌کند. به طور مثال، کاربر می‌تواند یک توپ تنیس را در دست بگیرد یا راه رفتن یک موش مجازی را روی دستش احساس کند. محققان حتی می‌خواهند احساسات ناخوشایند را در این سیستم افزایش دهند تا به طور مثال، کاربر با لمس یک کاکتوس دیجیتال، حس درد و سوزش را نیز حس کند.

این تیم پژوهشی ادعا می‌کنند که سیستم وی‌تک می‌تواند با واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده جفت شود. در این صورت کاربر می‌تواند در حین گرفتن پوکمون در پارک واقعیت مجازی، یک پیکاچو را نوازش کند. حتی با کمک این سیستم، مهندسان روباتیک می‌توانند روبات‌ها را از راه دور کنترل و حس لامسه‌ای را که روبات‌ها درک می‌کنند به اپراتور انسانی خود منتقل کنند.

کد خبر: 1164148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =