بدون تغییر ماندن سهمیه‌ مناطق در کنکور ۱۴۰۲/ نشریات نمایه شده در اسکوپوس ۱۰۰ میلیون تومان جایزه می‌گیرند

«اعلام فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی برای نشریات نمایه شده در اسکوپوس و بدون تغییر ماندن سهمیه‌ مناطق در کنکور ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اعلام فهرست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی برای نشریات نمایه شده در اسکوپوس و بدون تغییر ماندن سهمیه‌ مناطق در کنکور ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «مشارکت بیش از ۳۲۸ هزار نفر دانشجو در دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها، برنامه وزارت علوم برای بررسی برنامه‌ هفتم توسعه و لایحه قانون بودجه و اعمال سهمیه برای داوطلبان مناطق درگیر بلایای طبیعی» اشاره کرد.

حضور ۱۰ درصدی اعضای هیئت علمی در حوزه فناوری

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:  

جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی برای نشریات نمایه شده در اسکوپوس

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم درباره عملکرد پژوهشی این وزارتخانه در یکسال گذشته گفت: تولید علم ایران سال ۱۹۹۶ با ۸۵۶ مقاله رتبه پنجاه و چهار را در جهان داشت و در سال ۲۰۲۱ میلادی با قریب ۷۸ هزار مقاله به رتبه ۱۵ رسیده است. تا پایان سال ۱۴۰۰، هزار و ۴۲۶ نشریه منتشر شده است که بیشترین تعداد نشریه مورد تایید وزارت علوم در حوزه علوم انسانی است و طبق آماری که در سال ۱۴۰۰ داریم ۷۸۸ مربوط به حوزه علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی،۲۲۷ نشریه فنی مهندسی و ۱۸۵ نشریه کشاورزی و منابع طبیعی و ۱۶۰ نشریه در حوزه علوم پایه بوده است.

وی افزود: تمامی نشریاتی که در یک سال گذشته موفق شدند در نمایه اسکوپوس نمایه شوند ۱۰۰ میلیون جایزه دریافت می‌کنند و حتی جایزه نقدی به افراد هم دادیم و سعی کردیم که این اقدامات تداوم داشته باشند.

فهرست دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت علوم اعلام شد 

وزارت علوم فهرست جدید دانشگاه‌های خارجی مورد تایید این وزارتخانه را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، دانشگاه‌ها در سه گروه ممتاز، خوب و متوسط دسته‌بندی شدند. در فهرست دانشگاه‌های مورد تایید سال ۲۰۲۲، ۱۰۶ دانشگاه قرار دارند، در حالی که در سال ۲۰۲۱، ۱۰۹ دانشگاه مورد تایید بوده است. لیست این دانشگاه‌ها در سایت سازمان امور دانشجویان منتشر شده است.

مشارکت بیش از ۳۲۸ هزار نفر دانشجو در دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم از شرکت بیش از ۳۲۸ هزار نفر دانشجو در دوره‌های مهارت‌افزایی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در سال ۱۴۰۱ به طور میانگین در هر دانشگاه ۱۰۸ دوره مهارت‌افزایی برگزار شده و بیش از ۳۲۸ هزار دانشجو در هر دانشگاه در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

برنامه وزارت علوم برای بررسی برنامه‌ هفتم توسعه و لایحه قانون بودجه

امید رضایی فر نماینده وزیر علوم در اتاق‌های فکر وزارت علوم بررسی برنامه هفتم و لایحه قانون بودجه را از اولویت‌های اندیشکده‌های وزارت علوم دانست و گفت: ایده اتاق فکر برای اولین بار به جهت ایجاد فضای تعاملی برون سازمانی مرتبط با ساختار اداری و وزارتی در دولت مردمی سیزدهم، با هدف استفاده از اجماع نظرات متخصصان و نخبگان در وزارت علوم تحقیقات و فناوری طراحی و عملیاتی شد.

وی افزود: در راستای احصای موضوعات منطقه‌ای، تفاهم‌نامه‌ای با دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان شکل گرفته است. همچنین جهت فرهنگ‌سازی، ایجاد فضای ارتباطی با دانشگاه‌ها مقرر شد در هر دانشگاه ذیل دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان، یک اندیشکده تشکیل شود.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش درباره زمان برگزاری نوبت اول و دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ گفت: این دو کنکور از نظر ارزشی با یکدیگر تفاوتی ندارند. نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ و نوبت دوم در روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شوند.سهمیه‌های مناطق تغییری در کنکور ۱۴۰۲ ندارد

وی درباره سهمیه‌های مناطق و تغییرات احتمالی آنها در کنکور ۱۴۰۲ گفت: سهمیه‌های مناطق تغییری در کنکور ۱۴۰۲ ندارد. بر اساس قانون اگر داوطلب در یک منطقه‌ای امتحان بدهد و پس از آن منطقه خود را عوض کند، یک سال تحصیلی وی در آن منطقه بالاتر محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر داوطلبی یکسال از سه سال متوسطه را در منطقه یک گذرانده باشد و بعد به مناطق ۲ یا ۳ منتقل شود بازهم در محاسبه سهمیه مناطق، منطقه یک برای داوطلب منظور می‌شود.

۲۵ هزار نفر در تکمیل ظرفیت رشته‌های بدون کنکور سال ۱۴۰۱ ثبت نام کردند. ثبت نام و انتخاب رشته برای شرکت در گزینش برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به شیوه صرفاً با سوابق تحصیلی و با ملاک معدل کتبی دیپلم از ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شده است و داوطلبان تا ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته‌ها اقدام کنند. اسامی پذیرفته شدگان از سوی سازمان سنجش دهه سوم دی ماه ۱۴۰۱ اعلام می‌شود.

مهلت ثبت نام در چهلمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی تمدید شد. بر این اساس، داوطلبان از ۵ تا ۷ دی فرصت داشتند در این آزمون ثبت‌نام کنند. آزمون کتبی چهلمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی در رشته های مصوب در ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ به صورت متمرکز در شهر تهران برگزار خواهد شد.

نتایج تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری اعلام شد. نتایج تکمیل ظرفیت دوره چهل و نهم آزمون دستیاری در سایت مرکز سنجش پزشکی اعلام شده است. پذیرفته شدگان می توانند در روزهای ۱۰ تا ۱۳ دی ماه به دانشگاه محل پذیرش مراجعه کنند. ثبت نام برای پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی از هفته آینده به صورت اینترنتی آغاز می شود و داوطلبان می توانند در این آزمون ثبت نام کنند.

داوطلبان مناطق درگیر بلایای طبیعی (سیل، زلزله) می توانند در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش دانشجو به شیوه صرفاً با سوابق تحصیلی از سهمیه این مناطق استفاده کنند. بر اساس مصوبه سی و سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ برای برخی از رشته‌های تحصیلی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی پذیرش دانشجو به شیوه صرفاً با سوابق تحصیلی و با ملاک معدل کتبی دیپلم اعلام شده است.

ثبت‌نام آزمون دستیاری پزشکی از ۱۰ دی ماه آغاز می‌شود. ثبت نام برای پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی از شنبه ۱۰ دی ماه آغاز می شود و داوطلبان تا ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در این آزمون ثبت نام کنند. دفترچه راهنمای ثبت نام همزمان با فرآیند ثبت نام در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر می‌شود. پنجاهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در روز ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =