دردناک‌ترین گزیدگی‌ها کدامند؟

یک دانشمند استرالیایی برای مطالعه روی درد و فیزیولوژی بدن انسان به حشرات و گیاهان محتلف اجازه می‌دهد که او را بگزند یا نیش بزنند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سم رابینسون یک دانشمند استرالیایی است که برای کمک به علم اجازه می‌دهد حشرات او را نیش بزنند. مثلا یک روز بچه‌ها در خانه را باز گذاشته بودند و یک زنبور عروسکی بزرگ به داخل خانه راه پیدا کرده بود. رابینسون با کمک یک تور آن را گرفت و اجازه داد که نیشش بزند و از آن عکس گرفت. پنج دقیقه بعد هم او را رها کرد.

قارچ‌ زامبی قربانی‌اش را غلام حلقه به گوش می‌کند

به گفته دکتر رابینسون که زیست‌شناس مولکولی در دانشگاه کوئینزلند است، نیش زنبور خرس عروسکی دارای سطح درد 2/5 از 4 است.

این زنبور تنها موجود (یا گیاهی) نیست که دکتر رابینسون عمداً به او اجازه نیش زدن یا گاز گرفتن داده است. او بارها و بارها توسط حشرات گزیده شده تا بتواند اطلاعات مفیدی را برای دانش بشر جمع‌آوری کند.

چرا نیش؟

دکتر رابینسون سموم گیاهان و حشرات را بررسی می‌کند تا بتواند کاربردهای بالقوه زیست‌پزشکی این سموم جستجو کند. بخشی از این ماجرا نیز درک چگونگی تاثیر این سم‌ها روی بدن است.

رابینسون می‌گوید: علاقه بسیاری دارم که کشف کنم حیوانات و گیاهان مختلف با چه چیزهایی از خود دفاع می‌کنند و سم آنها چگونه روی بدن انسان کار می‌کند.

او شرح می‌دهد که درد پیچیده است. انواع مختلفی دارد، اما داروهای محدودی برای درمان آنها وجود دارد. بنابراین دانشمندان به چند جایگزین نیاز دارند.

دکتر رابینسون می‌گوید برای ساخت داروهای جدیدی که انواع مختلف درد را تسکین می‌دهند، به درک اساسی نیاز داریم تا دقیقاً آن داروها باید چه هدفی داشته باشند.

بی‌پروایی

دکتر رابینسون از «مقیاس درد اشمیت» برای توصیف درد ناشی از نیش یا نیش استفاده می‌کند. یک کمترین درد مربوط به نیش زنبور عسل است و چهار دردناک‌ترین نیش‌ است. اما او قبل از گزیده شدن یا گاز گرفتن تکالیفش را انجام می‌دهد.

خودش در این مورد می‌گوید: کار من کاملا بی‌پروایی نیست. من از قبل تحقیقات زیادی انجام می‌دهم و مطمئن می‌شوم که چیزی مرا نمی‌کشد.

او می‌افزاید: هرگز واکنش بدی نسبت به نیش نداشتم. و اگر نگوییم بیش از هزار بار، احتمالاً صدها بار توسط گیاهان و حشرات مختلف گزیده شده‌ام.

دکتر رابینسون می‌گوید: سعی می‌کنم تحقیقاتم را روی آن موارد جالب متمرکز کنم، زیرا فکر می‌کنم آنها به احتمال زیاد چیز جدیدی در مورد درد و فیزیولوژی بدن‌مان به ما می‌گویند.

پس دردناک‌ترین تجربیات او چیست؟

دردناک‌ترین نیش‌

دکتر رابینسون دردناک‌ترین نیش‌ها را به شرح زیر رده‌بندی کرده است:

مقام سوم؛ درخت نیشدار

دردناک‌ترین گزیدگی‌ها کدامند؟

به گفته دکتر رابینسون، گیمپی گیمپی یا درخت نیش‌دار سومین گزش دردناک استرالیا را دارد. این گیاه از خانواده گزنه است که در مناطق جنگلی مالزی و استرالیا یافت می‌شود و به دلیل نیش بسیار دردناک و طولانی مدتش مشهور است. مردم بومی آن را گوبی گوبی هم صدا می‌کنند.

رابینسون می‌گوید: در حال قدم زدن در یکی از پارک‌های ملی بودم که یکی از این درختان را دیدم. کلی شایعات مختلف در مورد آن شنیده بودم و با خودم فکر کردم نباید آنقدرها هم بد باشد. پس امتحانش می‌کنم. پس بالای درخت رفت و آن را لمس کرد.

او می‌گوید: درد گزیدگی این درخت درست مثل این بود که به دندانپزشکی رفتی و پزشک با مته به عصب دندانت ضربه می‌زند. مثل تیراندازی سریع و بانفوذ بود. نوعی درد شدید و خنجرآور. واقعا عجیب است که یک گیاه قادر به ایجاد چنین دردی باشد.

او می‌افزاید: زمانی که چند ساعت از گزیدگی این درخت بگذرد و درد آن از بین برود، فقط کافی است که یک تکه یخ روی محل گزیدگی بگذارید یا حتی نسیم خنکی روی آن بوزد؛ درد دوباره برمی‌گردد. و این روند می‌تواند هفته‌ها ادامه داشته باشد.

رابینسون درد این گیاه را در مقیاس درد اشمیت ۳ ارزیابی کرده است.

این نوع درد «آلودینیای سرد» نامیده می‌شود و یکی از عوارض جانبی اصلی برخی از داروهای شیمی‌درمانی به شمار می‌آید؛ تا جایی که باعث می‌شود برخی از بیماران دست از درمان بردارند.

آلودینیا یا بیش‌فعالی عصبی وضعیتی است که در آن درد، ناشی از محرکی است که به‌طور معمول باعث ایجاد درد نمی‌شود. آلودینیا می‌تواند طبیعی یا نوعی اختلال عصبی باشد. به عنوان مثال، آفتاب سوختگی شدید می‌تواند باعث ایجاد آلودینیای طبیعی و موقت شود و لمس پوست یا برخورد آب سرد یا گرم با آن می‌تواند بسیار دردناک باشد.

دکتر رابینسون می‌گوید: بدیهی است که شباهت آشکاری بین علائم نیش و عوارض جانبی این دارو وجود دارد. کاری که ما انجام داده‌ایم این است که پروتئین جدیدی را در اعصاب شناسایی کردیم که در واقع احتمالاً در هر دو نقش دارد و یک هدف درد جدید است.

مقام دوم؛ هزارپای سر قرمز

دردناک‌ترین گزیدگی‌ها کدامند؟

شماره دو در لیست دردناک‌ترین نیش‌های دکتر رابینسون در استرالیا، هزارپای سر قرمز (Scolopendra morsitans) است که نمره 3/5 را در این مقیاس ثبت می‌کند.

رابینسون در مورد نیش این حشره می‌گوید: احساس می‌کنید که درختی از بازوی شما شروع به رشد می‌کند. این گیاه در بازویتان ریشه می‌دواند و خودش در آتش می‌سوزد.

اندازه‌ متوسط این حشره در طبیعت ۱۷ سانتی‌متر است، ولی می‌تواند به ۲۰ سانتی‌متر هم برسد. این حشره یک شکارچی شب‌زی است و بی‌مهرگان و مهره‌داران کوچک مانند جوندگان، خزندگان و دوزیستان را شکار می‌کند. این حشره‌ غول‌آسا می‌تواند در هوا نیز معلق شود و حشرات در حال پرواز کوچک را بگیرد. هزارپای کله سرخ از نیش برای از پا در آوردن شکار خود استفاده می‌کند. سم آن باعث بی‌حس شدن سیستم عصبی حشرات می‌شود و یا با ایجاد اختلال در سیستم عصبی مهره‌داران، شکار کردن آنها را آسان‌تر می‌کند.

مقام اول؛ زنبور عنکبوت‌گیر

دردناک‌ترین گزیدگی‌ها کدامند؟

اولین جایگاه برای دردناک‌ترین نیش به زنبور عنکبوت‌گیر تعلق می‌گیرد که در بالاترین سطح مقیاس درد یعنی ۴ قرار دارد.

دکتر رابینسون می‌گوید: این زنبور بسیار بزرگ است و عنکبوت شکار می‌کند.

زنبور عنکبوت‌گیر استرالیایی شبیه زنبور شاهین رتیل‌گیر آمریکایی «هیولا» است، اما اطلاعات بسیار کمی در مورد نحوه تاثیر نیش آن روی بدن وجود دارد.

دکتر رابینسون می‌گوید: درد ناشی از گزش این زنبور، فراگیر و به طرز تکان‌دهنده‌ای قدرتمند است. به گونه‌ای که احساس می‌کنید باید با یک برقکار تماس بگیرید. من هنوز از این زنبورها واهمه دارم.

کد خبر: 1165932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =