فاصله فرونشست با بناهای تاریخی اصفهان یک کیلومتر است / تشدید نگرانی‌ها درباره وضعیت سی‌وسه پل

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: طبق گفته، متخصصان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، فاصله تقریبی فرونشست تا بناهای تاریخی استان اصفهان چیزی حدود یک و نیم کیلومتر است.

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فرونشست زمین در اصفهان و آسیب به آثار باستانی این استان اظهار کرد: فرونشست، موضوعی است که جای نگرانی دارد، البته رفتار بناهای ما نیز میزان نگرانی نسبت به این موضوع را افزایش داده است.

وی ادامه داد: با خشک شدن زاینده‌رود و آب‌های زیرزمینی، متاسفانه اتفاقاتی در حوزه شمال اصفهان رخ داده و شواهدی دال بر فرونشست داریم که مسئله‌ای کاملا روشن و آشکار است.

فرونشست در کمین آثار باستانی اصفهان / دولت برای حفظ میراث فرهنگی برنامه داشته باشد

ایزدی عنوان کرد: مجموعه سازمان و مدیریت برنامه‌ریزی استان و استانداری جلسات مکرری را در این حوزه داشتند و تقریبا حدود یک ماه پیش از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به اصفهان آمدند و خوشبختانه هیچ فرونشستی در حوزه بافت‌های تاریخی استان را شاهد نبوده‌ایم و شواهدی که از ترک‌ها و تغییر رفتارهای بناهای تاریخی در استان داریم تا اندازه‌ای طبیعی است، چرا که بناها غالبا خشتی بوده و بناهای چند صد ساله‌ای هستند که غالبا دچار ترک می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: با پایشی که توسط مجموعه‌های مرتبط در حال شکل‌گیری است و نتایجی که در غالب مصوبه شاهد به آن‌ها رسیده‌ایم که یک سری دستگاه ها را با همراهی استاداری و شهرداری در بناهای تاریخی نصب و راه اندازی می‌کنیم که بناها را با دستگاه جی‌پی اس مخصوص و به صورت آنلاین پایش کنیم. و امیدواریم که در اسرع وقت دستگاه‌ها نصب شوند و بتوانیم با اطمینان‌خاطر بیشتر و بهتری بناها را بررسی لازم را داشته باشیم و اگر خدای نا کرده دچار مشکل شویم با پایش بیشتر بتوانیم عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشیم. همچنین، از استانداری و سازمان مدیریت هم درخواست کرده‌ایم که تامین اعتبارات لازم را برای استحکام بخشی به بناها داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به خبرهایی مبنی بر فرونشست مسجد سید گفت: نمی‌توان با اطمینان گفت که ترک‌هایی که روی دیواره‌های این مسجد ایجاد شده مربوط به فرونشست زمین است چرا که بخش عمده‌ای از آن مربوط به رفتار خود بنا و شالوده اساسی این بناست، چرا که این مسجد یک بنای خشتی و قدیمی است و بخش دیگر آن اتفاقاتی است در گذشته در مسجد جامعرخ داده و خاک برداری غیر اصولی است که در این مسجد رخ داده است. چون در چندین دهه گذشته خاک‌برداری غیر اصولی برای کف‌سازی بنای همجوار مسجد سید این اتفاقات را تشدید کرده است ولی متخصصان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که ترک‌های این مسجد به دلیل فرو نشست زمین و لایه‌های زیرمینی بوده است.

ایزدی در پاسخ به این سوال که کدام یک از آثار تاریخی اصفهان بیشتر در معرض فرونشست قرار دارند، گفت: طبق گفته، متخصصان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، فاصله تقریبی فرونشست تا بناهای تاریخی استان اصفهان چیزی حدود یک و نیم کیلومتر است و هنوز این فرو نشست به حده مرکزی و محور تاریخی و فرهنگی استان نرسیده است اما بالطبع به دلیل خشک شدن زاینده‌رود نگرانی‌هایی در زمینه پل خواجو و سی و سه پل داریم که در ابتدا قرار شد دستگاه جی‌پی‌اس بر روی این پل‌ها سوار شود و سپس مسجد چهارباغ، مجموعه نقش جهان در اولویت پایشی ما قرار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =