نامه ۹۰ دفتر بسیج دانشجویی به رئیس جمهور درباره سند تحول آموزش و پرورش دولت

 بیش از ۹۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور درباره سند تحول آموزش و پرورش دولت به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بیش از ۹۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور درباره سند تحول آموزش و پرورش دولت به آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند.

در بخش اول این نامه آمده است: «پیرو تدوین و انتشار سند تحول دولت مردمی، به عنوان امری مثبت در جهت شفاف سازی اقدامات و نقشه‌ راه دولت در زمینه‌های گوناگون، من جمله آموزش و پرورش در چهار سال آینده، نکاتی در سند انتظارات و برخی ابلاغیات جنابعالی وجود دارد که به گواه صاحبنظران انقلابی دلسوز نظام تعلیم و تربیت، انحراف جدی از اصول و قواعد انقلاب اسلامی است.»

در این نامه مطرح شده است: «متأسفانه در سند تحول یا به تعبیری انتظارات از آموزش و پرورش، رسوخ نگاه جریان نفوذ برای از هم پاشیدن نظام تعلیم و تربیت و تکمیل پروژه جهانی سازی آموزش دیده می شود. واسپاری امر تربیت رسمی و عمومی کشور به بازار آزاد و ناایمن ساختن مدارس از آفت اختلافات طبقاتی و ترویج نگاه اقتصادی به امر مردمی و همگانی تعلیم و تربیت، گزاره خطرناکیست که عواقب جبران ناپذیری من جمله، طبقاتی شدن آموزش و تضعیف نقش مدرسه در ایجاد همبستگی های اجتماعی خواهد داشت و البته در تعارض جدی با اصول ۳، ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی، مبنی بر تکلیف دولت در ارائه و تامین رایگان آموزش عمومی در سطح کشور است. آنچه در سند تحول دولت مردمی قید شده است، اتفاقاً سعی دارد در لفافه، استضعاف دولت در تحقق اهداف فوق را فریاد بزند.» 

در این نامه تصریح شده است: «فرایند ده ساله ای که از یک سو به دنبال تضعیف روز افزون نظام آموزش و پرورش رسمی عمومی کشور و در نهایت حاکمیت زدایی است؛ امروز با جدی شدن اراده استکبار در پیگیری سند توسعه پایدار ۲۰۳۰، در حال پیشرفت است و تحت پوشش سند انتظارات دولت سیزدهم که مزیّن به اشعار انقلاب اسلامی است، اهداف خود را دنبال میکند. امروز، با چالش اجرایی سازی ایده پته های آموزشی مواجهیم که از قضا، یکی از پر تکرار ترین زمزمه هایی ست که در لایه های سیاست گذاری به گوش میرسد. طراحان ایده مذکور، به خوبی از پس اقناع مجریان امر برآمده اند و فارغ از هرگونه نقد و بررسی بنیادی و برآمده از دغدغه و مسئله، پیش میروند.»

در این نامه بیان شده است: «اجرایی سازی ایده پته‌های آموزشی به طور طبیعی سبب توسعه روابط پشت صحنه، جهت تنظیم وضعیت مطلوب بازار و شکل گیری مافیای بزرگ آموزش خواهد شد که بخشی از آن ها امروز در قالب مافیای کنکور، بدنبال ارتزاق از آینده فرزندان ملت هستند. این نگاه به دنبال آن است که آموزش و پرورش در عرصه حکمرانی، شأنیت حاکمیتی خود را واگذار کند و تسهیل گر ورود سایر بخش ها در امر تعلیم و تربیت باشد که تعریف چنین نقشی برای این دستگاه حاکمیتی با اسناد بالادستی در تعارض است. بر اساس بند ۲ سیاست های ابلاغی رهبری در امر تحول در آموزش و پرورش، «ارتقا جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولّد سرمایه اجتماعی و عهده‌دار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن به عنوان امر حاکمیتی با توسعه‌ی همکاری دستگاه ها»، آموزش و پرورش عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت بر آن ها با توسعه‌ی همکاری سایر دستگاه هاست، نه هماهنگی تسهیل گرایانه به منظور تبدیل مدرسه به دریچه خدمات اجتماعی است.»

در این نامه عنوان شده است: «مردمی سازی به عنوان یکی از ایده‌های انقلاب، ذیل اراده حاکمیت الهی نظام اسلامی ،بدنبال حضور هرچه بیشتر مردم در فرایند های حکمرانی و تصمیم سازی است؛ اما ایده پته‌ای سازی آموزش به دنبال شکستن اراده مقاومت اسلامی ذیل مفهوم استکبار، پول و سرمایه است که متأسفانه در سند ابلاغی دولت موجود است. ایده مذکور، ایده شکست خورده است که در بسیاری از کشورها اجرا و منجر به تضعیف جدی کیفیت مدارس دولتی شد که خلاف سیاست‌های ابلاغی کشور است. متأسفانه، علاوه بر حاکمیت زدایی از نهاد آموزش، موضوع مدرسه زدایی نیز در دستور کار دولت جنابعالی قرار گرفته است که متأسفانه ناشی از عدم شناخت و فهم ناقص از مشارکت مردم و توسعه عدالت آموزشی است. در حالیکه در همه کشورها، مسئله نظام تعلیم و تربیت به عنوان امری حاکمیتی و موضوع مدرسه به عنوان چارچوبی تخلف ناپذیر به حساب می آید و لذا شکستن چارچوبه‌های حاکمیتی که پناه فرزندان ملت است و بی‌پناه کردن آنها در فضای عمومی رسانه ای و تربیتی چه وجهی دارد ؟»

در بخش پایانی این نامه خاطرنشان شده است: «در پایان لازم است چند نکته را متذکر شویم. دولت جنابعالی می تواند مشی دولت‌های گذشته در بی اعتنایی به حرف دلسوزان کشور و انقلاب را طی کند و می تواند با تأمل بر تذکرهای دلسوزانه متخصصین امر، عمل خود را دائما تصحیح کنید. جریان نفاق، برای تطهیر خود، می تواند همه بندهای سیاستگذاری را در سند دولت، انقلابی بنویسد تا تنها یک خط مدنظر خود را در دل آن جای دهد. به جنابعالی درباره اطرافیان‌تان بابت این امر تذکر می دهیم. این امر یا از نفوذ یا از فکر زاویه‌دار با انقلاب ناشی شده است، لذا لازمست پالایش جدی در بعضی از اطرافیان را در دستور کار قرار دهید. اجرایی سازی اهداف سند آموزش ۲۰۳۰ با شعارهای انقلابی، انحراف بزرگیست که لازم است بی درنگ نسبت بدان بازنگری کنید.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1167357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =