کمبود ۲۱ هزار پزشک خانواده در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت در دولت سیزدهم پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حسین فرشیدی، روز چهارشنبه در سلسله نشست‌های خبری وزارت بهداشت به مناسبت دهه فجر، گفت: اجرایی شدن برنامه پزشکی خانواده در کشور، یا یک انقلاب جدید در حوزه سلامت همراه خواهد شد.

‌انتقاد نماینده مجلس به نحوه اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع

وی افزود: ما سه هدف را در برنامه پزشکی خانواده دنبال می‌کنیم که شامل ارائه خدمات استاندارد، پیشگیری و کاهش پرداخت از جیب مردم است.

فرشیدی ادامه داد: یکی از چالش‌های اصلی ما تأمین پزشک مورد نیاز برای اجرای برنامه است که می‌طلبد از طریق خرید خدمت از بخش خصوصی، برنامه را اجرایی کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما خیلی امیدوارم با تأمین منابع مالی برنامه و سایر نیازها، بتوانیم برنامه پزشکی خانواده را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

وی تاکید کرد: البته یکی دیگر از موانع در مسیر اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور، پذیرش برنامه از سوی مردم است.

فرشیدی با عنوان این مطلب که همه جامعه باید پزشک خانواده داشته باشند، افزود: وقتی از پزشک خانواده صحبت می‌کنیم، یعنی تمامی وزرا و نمایندگان مجلس هم باید پزشک خانواده داشته باشند.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که سال آینده، سال خوبی برای حوزه بهداشت خواهد بود. زیرا، بخش مهمی به اجرای برنامه پزشکی خانواده باز می‌گردد که قرار است اجرایی شود.

فرشیدی افزود: در حال حاضر ۶ هزار پزشک خانواده داریم که نیاز ما ۲۱ هزار پزشک خانواده است که می‌بایست برای جذب ۱۵ هزار پزشک جدید اقدام کنیم.

وی با اشاره به وجود ۱۳۱ هزار نیروی انسانی که در حوزه بهداشت خدمات ارائه می‌دهند، گفت: بخشی از این نیروها به شکل خرید خدمت هستند که باید برای جذب آنها تلاش کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به موضوع مالیات بر دخانیات اشاره کرد و افزود: متأسفانه وزارت بهداشت امسال ریالی از این محل دریافتی نداشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سالانه ۶۰ هزار مرگ ناشی از مصرف دخانیات در کشور اتفاق می‌افتد، انتظار داریم سیگار گران شود تا مصرف آن کاهش یاید.

فرشیدی افزود: سهم وزارت بهداشت از مالیات بر دخانیات ۶۰ درصد است و انتظار داریم حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده به این موضوع اختصاص یابد تا بتوانیم از این محل برای حوزه بهداشت و درمان هزینه کنیم.

وی در ادامه به برنامه وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون بیماری‌های مهم اشاره کرد و گفت: واکسیناسیون یکی از اهرم‌های کنترل بیماری‌های واگیر در دنیا است و در کشور ما هم از آن استفاده کرده‌ایم؛ به طوری که بسیاری از بیماری‌ها مانند سرخک، سل، فلج اطفال و…‌، را با واکسن توانستیم کنترل کنیم و اکنون با افتخار می‌گوئیم که در کشور فلج اطفال نداریم.

فرشیدی افزود: فلج اطفال در حالی در ایران ریشه کن شده که در برخی کشورهای اطراف ما، هنوز ابتلاء به فلج اطفال را شاهد هستیم.

وی گفت: در حال حاضر برای واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس هم برنامه داریم. باید زیرساخت‌های این واکسن‌ها در کشور ایجاد شود تا تولید داخلی آنها را داشته باشیم که دو مؤسسه دارند روی آن کار می‌کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1170676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =