بازار خودرو در انتظار بحرانی تازه / صنعت خودرو با سیاست گره خورده است

بازار خودرو امروزه بیش از گذشته با مشکلاتی از جمله واردات، پیش فروش و غیره دست و پنجه نرم می‌کند که طبق گفته کارشناسان برای حل این مشکلات دیر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، بازار خودرو طی چندماه اخیر دچار نوساناتی شده است و خودروهای داخلی چندروزی که وارد کانال ریزشی شده است، کاهش قیمت‌ها هم تقریبا چشم‌گیر است اما نه به اندازه‌ای که رشد هفته‌های گذشته را جبران کند. در این میان خبرهایی از  شورای رقابت به گوش می‌رسد که گویا قصد دارد فرمول قیمت گذاری پایه خودرو را تغییر دهد. در همین راستا برای رفع ابهامات ایجاد شده در این بازار با چند فرد مرتبط در بازار خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

ثبت ‌نام در سامانه یکپارچه خودرو و فروش فوق‌العاده ایران خودرو با یک حساب امکان پذیر است

مهدی دادفر دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره اینکه آیا واردات خودرو در سال آینده موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد؟ اظهار کرد: روند رشد نرخ ارز، کمبود خودرو در بازارهای جهانی و فرآیندهای سردرگم واردات خودرو از جمله عواملی است که به احتمال زیاد مانع کاهش قیمت خودرو در بازار می‌شود.

دولت خیلی دیر به فکر بازار خودرو افتاد

وی افزود: وقتی بازار خودرو در برابر شکسته شدن قیمت‌ها مقاومت می‌کند، اقدامات صورت گرفته در بازار خودرو بی تاثیر خواهد بود. دولت خیلی دیر به فکر بازار خودرو افتاد. این معضل خودرو کشور از بهار ۱۴۰۱ قابلیت حل داشت اما الان حل این مشکل قابل تصور نیست.

دادفر درباره نحوه فروش خودروهای وارداتی عنوان کرد: اتفاقی که در بازار خودرو کشورمان اتفاق افتاده است، تولید غیر رقابتی، بی توجهی به خواسته مشتری، نداشتن برنامه صحیح، وعده‌های غیر واقعی و حساب غیر واقعی باز کردن روی تولیدکنندگان داخلی؛ بازار خودرو را به این روز انداخته است.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه آیا تعویض مدیرعامل خودروسازان داخلی تاثیری در روند بازار می‌گذارد؟ گفت: اگر ۱۰۰ تا مدیرعامل نیز تعویض شود هیچ اتفاق مثبتی را برای بازار خودرو رقم نخواهد زد و کمکی به این بازار نمی‌کند.

چگونه قرار است خودرو وارد کشور کنیم؟ وقتی خودرویی نیست!

وی با اشاره به پیش فروش خودروهای وارداتی گفت: دولت امروز، در حالی پیش فروش خودرو انجام می‌دهد که نوع و رنگ ماشین مشخص نیست و تنها خواسته اش این است که مردم پول خودرو را واریز کنند. به غیر از چین، سایر کشور نیز دچار کمبود خودرو هستند، چگونه قرار است خودرو وارد کشور کنیم؟

دادفر تصریح کرد: واردات، اهرمی برای تنظیم قیمت بازار و احترام به انتخاب مشتری است. اگر تمامی فرایندهای وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد و تعداد اسقاط کاملا مشخص باشد، ما هم تلاش خواهیم کرد آن چیزی را که در بازار موجود است را از برندهای مختلف وارد کشور کنیم.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه هنوز واردات خودرو از کشور کره به ۲۰۰ عدد نرسیده است، گفت: واردات خودروهای ژاپنی نیز هنوز به ۵۰ عدد نرسیده که هنوز ترخیص هم نشده است، هنوز مطلع نیستیم که دولت بر چه مبنایی این واردات را برنامه‌ریزی می‎‌کند.

وی ادامه داد: قرار بود ۱۱۰ هزار خودرو وارد کشور شود، الان این ۱۱۰ هزار خودرو کجاست و چه کسی قرار است ارز آن را تامین کند؟ و کدام خودرو را برای سال آینده دارند پیش فروش می‌کنند وقتی خودرویی نیست.

همه اتفاقات واردات خودرو در وزارت صمت خلاصه نمی‌شود

دادفر در پاسخ به اینکه مشکل بازار خودرو چگونه حل می‌شود، گفت: همه اتفاقات واردات خودرو در وزارت صمت خلاصه نمی‌شود، شروع آن با این وزارتخانه هست اما اتمام آن دست وزارت صمت نیست. خودرو چیزی نیست که گم شودو قابل برنامه ریزی نباشد. آمار و اطلاعات این بازار به شدت دقیق است. اعداد و ارقام را اگر کنار هم بگذاریم به راحتی می‌توان برای حل مشکل این بازار برنامه ریزی کرد.

دبیرانجمن واردکنندگان خودرو درباره نحوه صحیح واردات خودرو بیان کرد: هر ایرانی بالای ۱۸ سال باید اختیار این را داشته باشد که در طول زندگی خود، بتواند یک خودرو را وارد کشور کند که خدمات پس از فروش آن در کشور وجود داشته باشد.  این احترام به خواسته مردم است.

صنعت خودرو با سیاست گره خورده است

در ادامه محسن آل طه مدیر مسئول خودرو بانک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره مشکلات این بازار تصریح کرد: صنعت خودرو، صنعتی است که به سیاست گره خورده است. در ایران‌خودرو و سایپا تنوع محصولات وجود ندارد؛ همه چیز به مدیر بستگی ندارد و جا به جایی مدیران، نمی‌تواند مشکل را حل کند.

مدیر مسئول خودرو بانک تصریح کرد: با پیش فروش خودروهای وارداتی به ثبت نام کنندگانی که ۵۰۰ میلیون تومان پول بلوکه کرده‌اند به نظرم رویا فروختیم، به امید اینکه در ۶ ماه آینده یکی از خودروهای وارداتی به دستشان برسد؛ خودرویی که نه نوع آن مشخص است و نه جزئیات دیگرش.

بازار خودرو در انتظار یک بحرانی جدید

آل طه با بیان اینکه به زودی با یک بحرانی در بازار خودرو رو به رو خواهیم بود،‌ گفت: طرح واردات خودروهای صفر کیلومتر مدت زمان زیادی است که بدون نتیجه مانده است،‌همچنین واردات خودروهای کارکرده که به شدت سخت‌تر و فساد در آن بیشتر است.

دلاور سردبیر سایت اسب بخار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به خودروسازی کشور چین و موفقیت این کشور در این عرصه گفت: در بحث اینکه کره و چین در صنعت خودروسازی چه کردند، مشخص است. آن چیزی که سبب شده که امروزه چین جایگاه خوبی داشته باشد و به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو شناخته شود، به دلیل این است که زیرساخت خود را شناسایی کرده است. چین واردات خودرو را به کشور خود ممنوع نکرد اما یک سری الزاماتی را مقرر کرد و واردکنندگان را مشروط به سرمایه گذاری کرد. چین به سمت توسعه رفت و برایش مهم بود که چه جایگاهی در بازار داشته باشد.

دغدغه‌ای در بازار خودرو وجود ندارد

وی با اشاره به پیش فروش خودرو تصریح کرد: در زمینه بحث پیش‌فروش خودروهای وارداتی واقعا در و هفته اخیر جلسات مختلفی داشتیم. آن چیزی که امروز داریم می‌بینیم آن چنان دغدغه‌ای در بازار خودرو وجود ندارد و صرفا کلمات جذابی به کار برده می‌شود برای جذب نقدینگی، بوده است و ۱۲۰ هزار نفری که برای خودرو ثبت نام کردند، من نمی‌دانم چه فکری کرده‌اند، به نظرم نوعی قمار است.

دلاور با اشاره به واردات خودروهای کارکرده بیان کرد: واردات خودرو صفر در شرایط فعلی آسان تر از خودروهای کارکرده است و در حال حاضر در واردات خودرو صفر به مشکل خوردیم. کشورهایی که به سمت واردات خودرو کارکرده رفتند، تجربه خوبی را در بازار کسب نکردند.

صنعت خودرو هیچ کاری برای آسان‌تر شدن فرایند خودرو نکرده است

دلاور گفت: طرح واردات خودروهای کارکرده‌ میتوان طرح خوبی باشد که بازار خودرو را سرو سامان دهد، اما تعداد آن مهم است. امروز جمع کردن ماشین صفر کیلومتر برای یک شرکت وارد کننده خیلی آسان تر است. خط و مشی برای حل مشکل بازار خودرو باید در نظر گرفته شود. صنعت خودرو هیچ کاری برای آسان تر شدن فرایند خودرو نکرده است.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1174010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =