به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ممکن است هارد دیسک کامپیوتر شما دچار مشکل شود، یا ممکن است توسط یک ویروس خطرناک مورد حمله قرار گیرد، یا ممکن است در برخی از فایلهای مهم دچار مشکل شود. اگر به طور منظم از رایانه خود نسخه پشتیبان تهیه نکنید، ممکن است این فایلها را برای همیشه بدون امکان بازگرداندن آنها از دست بدهید.
چگونه ایرپاد خود را به رایانهای که ویندوز ۱۱ دارد متصل کنیم؟
بک آپ گرفتن اصلا سخت نیست. احتمالاً در مورد روشهای مختلف پشتیبانگیری شنیدهاید، اما کدام یک برای شما مناسب است؟
اول از همه، شما باید از فایلهای شخصی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. شما همیشه میتوانید سیستم عامل خاص خود را مجدداً نصب کنید و در صورت خرابی هارد، برنامههای خود را دوباره دانلود کنید، اما آخرین دادههای رایانه شما به طور خودکار بازیابی نمیشوند.
باید از اسناد، فایلهای شخصی، عکسها، ویدیوهای خانگی و هر داده دیگری در رایانه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. بدون انجام این کار نمیتوانید فایلهای خود را بازیابی کنید. اگر ساعتها صرف جمعآوری فایلهای صوتی و تصویری دیجیتال خود و نوشتن و چاپ اسناد کردهاید، از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید، دیگر لازم نیست همه این کارها را دوباره انجام دهید.
چند راه برای پشتیبان گیری از فایلهای شخصی شما وجود دارد:
راههای زیادی برای پشتیبانگیری از دادههایتان وجود دارد، از استفاده از یک درایو خارجی گرفته تا پشتیبانگیری از این فایلها در یک سرور اینترنتی. در این گزارش نقاط قوت و ضعف هر یک از این راهها آورده شده است:
پشتیبان گیری در درایو خارجی USB:
اگر هارد اکسترنال USB دارید، میتوانید با استفاده از ویژگیهای پشتیبان تعبیه شده در رایانه خود، از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. در ویندوز ۸ و ۱۰ از File History استفاده کنید. در ویندوز ۷ از Windows Backup استفاده کنید. در مک، میتوانید از Time Machine استفاده کنید.
از جمله مزایای این روش آن است که پشتیبان گیری ارزان و سریع خواهد بود. نکته منفی این روش آن است که اگر خانه شما مورد سرقت قرار گرفته، آتش بگیرد، یا هارد USB خارجی شما بدون اطلاع شما آسیب ببیند، ممکن است نسخه پشتیبان شما برای همیشه از بین برود.
پشتیبان گیری آنلاین از طریق نرم افزارهای تخصصی:
اگر میخواهید مطمئن شوید که فایلهایتان ایمن هستند، میتوانید با یک سرویس آنلاین معروف مانند Backblaze از آنها نسخه پشتیبان تهیه کنید که ما این روش را توصیه میکنیم؛ زیرا CrashPlan دیگر به کاربران عادی پاسخ نمیدهد، اما رقبایی مانند MozyHome نیز وجود دارند که Carbonite اخیراً خریداری کرده است. با پرداخت هزینه ماهانه کم، این برنامهها در پسزمینه رایانه شخصی یا مک شما اجرا میشوند و بهطور خودکار از فایلهای شما در فضای ذخیرهسازی وب سرویس پشتیبانگیری میکنند. اگر زمانی این فایلها را گم کردید و دوباره به آنها نیاز داشتید، میتوانید به راحتی آنها را بازیابی کنید.
مزیت این روش آن است که شما را در برابر هر نوع مشکل فیزیکی مانند خرابی هارد دیسک، سرقت، بلایای طبیعی و هر چیز دیگری از این قبیل محافظت میکند. اما نکته منفی آنکه این سرویسها معمولاً هزینه دارند (هزینه ماهانه) و پشتیبان گیری اولیه میتواند بسیار بیشتر از درایو خارجی USB طول بکشد، به خصوص اگر فایلهای زیادی دارید و سرعت اینترنت شما ضعیف یا محدود است.
استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری:
حرفه ایها خواهند گفت که این روش از لحاظ فنی یک روش پشتیبان گیری نیست، اما مطمئناً برای اکثر افراد معمولی هدفی مشابه دارد. به جای اینکه فقط فایلهای خود را روی هارد دیسک رایانه خود ذخیره کنید، میتوانید آنها را در یک سرویس ذخیره سازی ابری مانند Dropbox، Google Drive، Microsoft OneDrive یا سرویسهای مشابه دیگری ذخیره کنید. به طور خودکار با حساب آنلاین شما و سایر رایانههای متصل به سرویس همگام میشود. اگر هارد دیسک شما را خراب شود، همیشه نسخههایی از فایلهای ذخیره شده آنلاین و سایر رایانهها را خواهید داشت.
مزیت این روش، آسان، سریع و در بسیاری از موارد رایگان بودن آن است و از آنجایی که آنلاین است، از شما در برابر انواع از دست دادن اطلاعات و بلایا محافظت میکند. نکته منفی در این روش آنکه اکثر سرویسهای ابری فقط چند گیگابایت فضا را به صورت رایگان ارائه میدهند، بنابراین این تنها در صورتی کار میکند که تعداد محدودی فایل برای پشتیبان گیری داشته باشید، اما میتوانید برای ذخیره سازی اضافی هزینه کنید. بسته به فایلهایی که میخواهید پشتیبان بگیرید، این روش میتواند سادهتر از نرمافزار پشتیبانگیری مستقیم باشد و برای اکثر افراد قابل اجرا است.
انتهای پیام/
نظر شما