ادبیات چاله‌میدانی مناسب دانشگاه نیست/ رعایت نشدن الگوی توسعه در نهادهای علمی

معاون فرهنگ سازی سازمان بسیج دانشجویی اعتقاد دارد که استفاده از ادبیات غیر دانشگاهی یکی دیگر از چالش جدی است که در حوادث اخیر کشور به صورت مکررا در محیط‌های دانشگاه استفاده شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها می‌تواند بر موضوعات مرتبط با فرهنگ جامعه نیز تاثیر گذار باشد. بنابراین با وجود اهمیت این حوزه؛ اما زنگ خطر وضعیت نامناسب فرهنگی دانشگاه‌ها مدت زمانیکه به صدا در آمده است. در این راستا برخی از کارشناس‌ها و افراد صاحب‌نظر ریشه برخی از حوادث تلخ دانشگاه‌ها را در موضوعات فرهنگی می‌دانند.

آشنا نبودن با پیشرفت‌های انقلاب ضعف حوزه فرهنگی است

در این ارتباط ایسکانیوز با کامیار مهدی پور معاون فرهنگ سازی سازمان بسیج دانشجویی گفت‌وگوی تفضیلی انجام داده که این گفت‌وگو در زیر آورده شده است:

موضوعات فرهنگی یکی از نیازهای اساسی دانشگاه‌ها است

بیشتر افراد تصور می‌کنند که فعالیت‌های بسیج دانشجویی محدود به موضوعات عمرانی و فیزیکی است. بنابراین به اهمیت ندادن بسیج به موضوعات فرهنگی یا هنری نقدهایی دارند. عقیده شما در این باره چیست؟

بله این نقد جدی بوده که به مجموعه بسیج دانشجویی وارد است. در این باره مقام معظم رهبری می‌فرمایند که هر کاری که از زبان هنر بیان شود، ماندگار است. در این راستا بسیج دانشجویی نیز وظیفه خود می‌داند که از هنر در تمامی ماموریت‌ها استفاده کند.

همچنین ما برای رفع این مشکل، مدتی است که وقت، تمرکزی و برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم. به این صورت که از دانشجویانی که در حوزه هنر تحصیل می‌کنند و در این امر تخصص دارند، برای انجام امور فرهنگی و هنری کمک گرفته شده است. به عنوان مثال با آغاز سال تحصیلی تولید محتواری فرهنگی مناسبی در موضوعاتی از جمله استکبار ستیزی با کمک دانشجویان تولید و توزیع شد.

خلا موضوعات فرهنگی یا هنری در  مجموعه بسیج دانشجویی وجود دارد؛ البته ظرفیت رفع این مشکل نیز بین دانشجویان وجود دارد. فضای مجازی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بهترین فرصت و بستر برای فعالیت هنری و فرهنگی دانشجویان است تا این مشکل را برطرف کنند.

به اعتقاد بنده در حال حاضر موضوعات فرهنگی یکی از نیازهای اساسی جامعه و دانشگاه‌ها است. بنابراین تلاش داریم تا با برنامه ریزی دقیق و کمک دانشجویان خوش فکر و متخصص مشکلات این حوزه را شناسایی و برای حل آنها راهکارهایی احصا کنیم. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و نیازمند تلاش بیشتر است. البته تا زمانی که میدان رقابت سالم برای دانشجویان ایجاد نشود، استعدادهای آنان در رشته‌های هنر مشخص نمی‌شود.

حوادث رخ داده در دانشگاه‌ها نشان داد که بخشی از فضای جامعه دانشگاهی باور مناسبی نسبت به ماموریت این نهاد علمی ندارد.

همزمان با آغاز سال تحصیلی 1401-1402 در دانشگاه‌ها، حوادث تلخی نیز در این محیط علمی و فرهنگی رخ داد. به گفته برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ، ریشه بسیاری از این حوادث در موضوعات فرهنگی است. شما علت اصلی وقوع این ناآرامی‌ها را چه می‌دانید؟

این یک سوال مبنایی است و از زوایه‌هیا گوناگونی می‌توان علل این حوادث را تجزیه  و تحلیل کرد؛ اما از دید فرهنگی علت اصلی این حوادث وجود خلا جدی گفتمانی بین نسل کنونی است. بنابراین همه ما باید یاد بگیریم و تمرین کنیم که درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو انجام دهیم. اینکه ما نمی‌توانیم دور یک میز بشینیم و صحبت کنیم یک چالش جدی این روزهای جامعه و دانشگاه است.

حوادث رخ داده در دانشگاه‌ها نشان داد که بخشی از فضای دانشگاه نسبت به ماموریت این نهاد علمی به ساحت «آموزش، تولید گفتمان و اندیشه» باور جدی ندارد. در نتیجه این فضای فرهنگی با محیط‌های بیرونی اشتباه گرفته شده است.

وقتی افراد به عنوان اعضای جامعه دانشگاهی به ماموریت‌های علمی و فرهنگی دانشگاه اعتقادی ندارند یا آن را به صورت کامل باور ندارند، در چنین شرایطی مشکلات به ویژه در موضوعات فرهنگی ایجاد می‌شود. بنابراین به عقیده بنده افرادی که مستقیم و غیر مستقیم با دانشگاه یا دانشجو در ارتباط هستند، باید نسبت به رفع این مشکل کوشا و تلاش جدی داشته باشند. برای همین نیز، من پیشنهاد می‌دهم که اعضای جامه دانشگاهی مانند استاد یا دانشجو به این باور برسند که اصلی‌ترین چالش‌ها وموضوعات  ذهنی خود را در فضاهای گفت‌وگو محور حل کنند.

ادبیات و رفتارهای چاله میدانی مناسب با محیط دانشگاه نیست

اگر شما بخواهید حوادث رخ داده شده در دانشگاه‌ها را مورد آسیب‌شناسی فرهنگی قرار دهید، ادبیات مورد استفاده شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رعایت ویژگی‌های فضای دانشگاهی نیز یکی دیگر از الزامات حوزه فرهنگی است. استفاده از ادبیات غیر دانشگاهی یکی دیگر از چالش جدی است که در حوادث اخیر کشور به صورت مکررا در محیط‌های دانشگاه استفاده شد.

شاید بتوان از منظر سیاسی این حوادث را طبقه بندی های مختلف کرد؛ اما از دید فرهنگی گفتمان و رفتاری چالش‌های جدی بودند. چهره دانشگاه به عنوان نماد علمی و فرهنگ نیازمند رفتار خاص از سوی دانشجویان و استادان است.

بنابراین ادبیات و رفتارهای چاله میدانی مناسب با محیط دانشگاه نیست. همگان باید بپذیرند که قواعد و ضوابط دانشگاه را رعایت کنند. ابد اخلاق حاکم است و زمانیکه از این شاخصه‌ها فاصله گرفته شود، الگوی توسعه و تعالی دانشگاهی رعایت نشده است.

اگر این موضوعات رعایت نشود، در آینده نه چندان دور مشکلاتی را با چالش‌های جدی‌تری را ایجاد خواهد کرد؛ چرا که از سال‌های گذشته دانشگاه را به عنوان ویژگی ها اندیشه‌ای علمی با رفتار در تراز انقلاب؛ اما متاسفانه در ایام بارها این رفتارها در محیط دانشگاه مشاهده شد.

تمایل به اندیشه غرب؛ ریشه عقب ماندگی در برخی امور

چند سالی است که بر اهمیت جنگ روایت‌ها تاکید شده است. موضوعی که به عقیده برخی کارشناس‌ها، جبهه انقلاب در بیان این روایت‌ها ضعف دارد. مجموعه بسیج دانشجویی برای حل این چالش برنامه‌ ویژه‌ای در نظر دارد؟

جهاد تبیین که مد نظر مقام معظم رهبری است، باید توسط تمامی دانشجویان مورد توجه قرار بگیرد. قله های پیشرفت آشنا شوند. البته من نیز مانند خیلی از افراد جامعه انتقاداتی نسبت به یکسری عقب ماندگی‌ها داریم؛ اما عامل و علت این عقب ماندگی، ریشه در اندیشه دل گرو غرب دارد.

جنگ رسانه‌ای و جنگ شناختی رقم زده برای جوان و نوجوان و دانشجویان فضای ناامیدی ایجاد کردند تا پیشرفت‌های انقلاب دیده نشود. ما در حوزه فرهنگ همانند سایر حوزه‌ها در شرایط تحریم‌ها و جنگ روانی به پیشرفت‌های دست پیدا کرده است. اما چون نمی‌توانیم از رسانه به درستی استفاده کنیم و به دست مخاطبان برسانیم، دچار یاس و سیاهی شده‌ایم. بسیاری از دستارودهای به کمک اندیشه و پشتکار دانشجویان رقم خورده است؛ اما تعداد زیادی از این دستاوردها اطلاعی ندارند.  

دغدغه نداشتن دانشجویان دهه 80 نسبت به موضوعات انقلاب یا جامعه یکی از نقدهای جدی است که مطرح شده است؛ اما بنده با صراحت بیان می‌کنم که اینگونه نیست و این اشتباه محض است. نسل دهه 80 نسبت به آرمان‌ها انقلاب اسلامی و عناصر شکل دهنده انقلاب و هویت ایرانی _ اسلامی بیشترین دغدغه‌ها را دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1174274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =