برگ مصنوعی که از باران و باد، برق تولید می‌کند

محققان ایتالیایی یک برگ مصنوعی طراحی کرده‌اند که در گیاهان جاسازی می‌شود تا از قطرات باران یا باد برق تولید کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان موسسه فناوری ایتالیا در جنوا برگ مصنوعی را طراحی کرده‌اند که در شرایط بارانی یا باد برق تولید می‌کند و چراغ‌های LED را روشن می‌کند و انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کند.

فابیان مدر، محققی است که سال‌ها روی روباتیک نرم الهام گرفته شده زیستی در موسسه فناوری ایتالیا مطالعه می‌کند. او می‌گوید: این برگ مصنوعی می‌تواند در کشاورزی و نظارت از راه دور محیط زیست به منظور مشاهده سلامت گیاهان یا نظارت بر آب و هوا کاربرد داشته باشد. محققان برای اینکه دستگاه کار کند، آن را به برگ‌های یک گیاه واقعی وصل می‌کنند.

برگ‌های مصنوعی شناور روی آب، انرژی پاک فتوسنتز می‌کنند

آنها می‌گویند: وقتی برگ‌های مصنوعی در باد حرکت می‌کنند، دو سطح در یک لحظه با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند و دوباره از هم جدا می‌شوند و بارهای ساکن روی کوتیکول برگ گیاه و دستگاه ایجاد می‌کنند. پوستَک یا کوتیکول لایه محافظ و پیوسته‌ای از جنس کوتین و فاقد ساختمان سلولی است که توسط سلول‌های روپوست گیاهان ترشح می‌شود و سطح خارجی روپوست را در اندام‌های هوایی می‌پوشاند.

این بارها به بافت سلولی داخل گیاه القا می‌شوند و در آنجا جریان ایجاد می‌کنند. سپس این جریان با کمک یک الکترود وارد بافت گیاه شده و در آن ذخیره می‌شود.

برداشت انرژی از باران

قبلا برگ‌های مصنوعی‌ای طراحی شده‌اند که از تکنیک مشابهی برای ایجاد برق از باد استفاده می‌کنند، اما فرآیند برداشت انرژی از قطرات باران کاملا ایده جدیدی است.

محققان سیستم برگ مصنوعی خود را در برگ‌های گیاه خرزهره زنده جاسازی و توانایی آن در تولید انرژی را ارزیابی کردند. نتایج آنها نشان داد که یک قطره آب باران می‌تواند ولتاژی معادل 40 ولت و جریانی معادل ۱۵ میکروآمپر در برگ مصنوعی ایجاد کند که این میزان انرژی برای روشن کردن ۱۱ چراغ LED کافی است.

محققان ادعا می‌کنند که نتایج آزمایش‌ها نشان داده برداشت انرژی باد و باران با این دستگاه چه به صورت همزمان و چه به صورت جداگانه امکان‌پذیر است و این امر برگ مصنوعی را به یک برداشت‌کننده انرژی چندمنظوره یا حسگر خودکار تبدیل می‌کند.

به گفته محققان، مزیت اصلی این سیستم برداشت انرژی در مقایسه با سایر مدل‌های مشابه این است که برق بیشتری را در شرایط مرطوب تولید می‌کند.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1175303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =