امپراتوری علی‌بابا تجزیه می‌شود

شرکت چینی علی‌بابا در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحت فشار دولت چین این غول فناوری را به ۶ کسب‌وکار کوچک‌تر تجزیه خواهد کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ به گفته علی‌بابا، این شرکت به امپراتوری خود پایان خواهد داد و به ۶ گروه کسب‌وکاری کوچک‌تر تجزیه خواهد شد که هر کدام از آنها به نوبه خود به دنبال جذب سرمایه یا عرضه اولیه سهام خواهند رفت. این خبر دقیقا زمانی اعلام شد که جک ما، بنیانگذار این شرکت پس از مدت‌ها به کشورش چین برگشت.

این در حالی است که دولت چین مدت‌هاست که تصمیم گرفته اساسا جک ما را از بزرگ‌ترین خرده‌فروش آنلاین چین کنار بگذارد و خودش کنترل این شرکت بزرگ را به دست بگیرد. با این حال به نظر می‌رسد که با تجزیه شدن علی‌بابا فشارهای دولت بر این شرکت نیز کاهش یابد.

اینترنت ملی در جهان و چین /بخش اول

در بیانیه علی‌بابا آمده است که این تغییر بزرگ‌ترین تغییر ساختاری تاریخ 24 ساله آنهاست و موجب شکل‌گیری 6 کسب‌وکار مستقل خواهد شد که شامل گروه خدمات ابری، گروه خدمات محلی، گروه فروشگاه‌های دیجیتال جهانی، گروه رسانه‌های دیجیتالی و سرگرمی، گروه Taobao Tmall Commerce  و گروه Cainiao Smart Logistics خواهد بود.

دنیل ژانگ، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کنونی علی‌بابا -بعد از جک ما-  در نامه‌ای به کارمندان خود درباره این تصمیم گفت: هدف ما از تجزیه این شرکت افزایش پویایی و سرعت پاسخگویی و کاهش زنجیره‌های تصمیم‌گیری سازمانی است.

به گفته او، هر گروه از این کسب‌وکارها باید فعالانه به مدیریت تغییرات پرسرعت بازار بپردازد و تمامی کارمندان علی‌بابا باید دوباره ذهنیت کارآفرینی پیدا کنند. با این حال گروه علی‌بابا با یک مدل هولدینگ مدیریتی به کار خود ادامه خواهد داد.

سایر گروه‌ها به استثنای گروه Taobao Tmall Commerce که همچنان در تملک کامل علی‌بابا باقی می‌ماند، مدیرعامل و هیات مدیره مخصوص خود را خواهند داشت و می‌توانند به جذب سرمایه خارجی یا عرضه اولیه سهام خود بپردازند.

کد خبر: 1175904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =