ایزدخواه: ریشه کنی ساختارهای فسادزا بسیار مهم است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: متاسفانه سیاست های ارزی کشور تاکنون منفعلانه تابع نرخ ارز بوده و از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که ریشه کنی ساختارها و ساز وکارهای فسادزا خیلی مهم تر از برخورد با چند فرد فاسد در یک سیستم است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روح الله ایزدخواه، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت مبارزه با فساد، در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس و مسئولان نظام بیان کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار دو خواسته مشخص و جدی از دولت داشتند؛ یکی از این محورهای اصلی اصلاح سیاست های ارزی کشور بود که به صراحت رهبری انتقاد کردند از وضعیت حاکمیت دلار بر اقتصاد ایران و تاکید کردند که باید این وضعیت اصلاح شود. محور دیگر نیز بحث فساد در حوزه اقتصادی کشور بود.

ماجرای ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت چه بود؟

سیاست های غلط ارزی و فساد دو مقوله مهم اقتصاد کشور است

وی در ادامه اظهار کرد: این دو محور اصلی ترین مباحث رهبری بود که خطاب به دولت و مجلس مطرح کردند. اکنون اقتصاد کشور نیز درگیر این دو مقوله است. از یک طرف ما در این ۳۰ سال با یک سیاست غلط ارزی جلو آمدیم و اکنون متوجه شده ایم که غلط است. اگر این سیاست ارزی درست بود که قیمت ارز رشد افسار گسیخته ای نداشت. از نظر خیلی از کارشناسان قیمت واقعی دلار نرخ امروزی در اقتصاد ایران نیست.

دولت اراده کرده سیاست های ارزی را اصلاح کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید در این حوزه تغییر ریل صورت گیرد. این سیاست شناور مدیریت شده ارزی غلط از آب درآمده است. متاسفانه سیاست گذاری ارزی ما منفعلانه تابع نرخ ارز بوده است نه اینکه نرخ ارز را مدیریت کند. این باید اصلاح شود، دولت اراده کرده این کار را انجام دهد و اگر نیاز به قانون جدید باشد می تواند لایحه به مجلس ارائه کند.

ریشه کنی ساختارهای فسادزا بسیار مهم است

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر فساد در اقتصاد قابل اغماض نیست. برخورد با فساد و ریشه کنی ساختارها و ساز وکارهای فسادزا بسیار مهم است. ریشه کنی ساختارهای فسادزا خیلی مهم‌تر از برخورد با چند آدم فاسد در یک سیستم است. لزوما با قانون فساد از بین نمی رود بلکه نیازمند یک تغییر ریل در خود مدیریت دولتی هستیم.

اقتصاد باید مردمی شود

ایزدخواه با اشاره به تاثیر بهره گیری از ظرفیت مردمی در مبارزه با فساد مانند اقدامی که صندوق بازنشستگی انجام داده است، بیان کرد: مجلس نیز با این اقدامات موافق است. خود نمایندگان نیز در حال بررسی طرح حمایت از افشاگران فساد هستند. این اقدام خوبی است و به نوعی مردم در حوزه نظارت بر فساد ورود خواهند داشت. مردمی سازی اقتصاد نیز حائز اهمیت است. چراکه مردمی سازی اقتصاد منجر به کاهش فساد نیز خواهد شد. زمانی که مردم کار را دست می گیرند نوعی خودسازماندهی به وجود می آید. هرچه بیشتر از ظرفیت مردم در این حوزه استفاده شود و اقتصاد نیز مردمی تر باشد، فساد نیز کمتر خواهد بود.

انتهای پیام

کد خبر: 1176803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =