صهیونیست‌ها برای نجات جانشان باید فورا منطقه را ترک کنند / آشکار شدن ضعف‌های داخلی و خارجی اسرائیل در پی جنگ اخیر

سندس الاسعد با اشاره به همگرایی اخیر در محور مقاومت و هشدارهای قبلی سید حسن نصرالله به اشغالگران در خصوص ترک منطقه، اظهار کرد: صهیونیست‌ها اگر عاقل باشند باید از فرصت باقی مانده استفاده کرده و برای حفظ جانشان منطقه را ترک کنند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از آغاز دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و سرزمین‌های اشغالی محور مقاوت در اقدامی بی‌سابقه در واکنش به اقدامات صهیونیست‌ها به صورت همزمان و یکپارچه نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی را با راکت و موشک مورد اصابت قرار دادند. نکته حائز اهمیت در این مقطع زمانی شلیک چند موشک از خاک سوریه به سرزمین‌های اشغالی بوده است. علاوه بر پاسخ‌ نظامی به صهیونیست‌ها، موضع گیری‌های شدیدی از سوی رهبران محور مقاومت در خصوص تحولات فلسطین انجام شود. در همین راستا، رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی اخیر خود فرمودند: «ما گفتیم اینها ۲۵ سال آینده را نخواهند دید، اما خودشان برای نابودی عجله دارند». سرویس بین الملل ایسکانیوز با توجه به نزدیکی به روز قدس و همچنین بررسی تحولات مربوط به فلسطین مصاحبه‌ای با «دکتر سندس الاسعد» -روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی- انجام داد.

حمله موشکی به شمال اسرائیل و بازنویسی فرمول بازدارندگی توسط مقاومت

متن گفتگو با «دکتر سندس الاسعد» بدین شرح است:

- پس از حملات رژیم صهیونیستی به نقاطی در جنوب لبنان و نوار غزه شاهد پاسخ‌های کوبنده از سوی مقاومت هستیم و به طور تقریبا بی‌سابقه‌ای از نقاط مختلف از جمله لبنان، نوار غزه و حتی سوریه راکت‌هایی به سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شود. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

صهیونیست‌ها پس از 7 دهه مبارزه هنوز متوجه ویژگی مردم فلسطین نشده‌اند. مشکل آنها این است که دنیا را آن طور که فکر می‌کنند می‌بینند نه آن طور که واقعا هست. امروز، اتکای فلسطینی‌ها به مقاومتشان تقویت شده و توانسته‌اند با وجود محاصره و شرایط سخت آن، صهیونیست‌ها را دور بزند. علاوه بر این، آشکار شدن نیت احزاب خائن داخلی و مسیر ننگین آنها به روشن شدن تصویر و تنظیم قواعد عمل مقاومت کمک کرد. همچنین مردم فلسطین امروز اعتماد خود را به نهادهای بین المللی از دست داده‌اند. آنها همچنین تجربه کرده‌اند که چگونه دولت‌های عربی برای تقویت اشغالگری و محو حق فلسطین تبانی کردند، در حالی که ایران اولین کسی بود که از آن حمایت کرد و مقاومت آن را فعال کرد. بنابراین دیگر نمی‌توان آن را دور زد یا انکار کرد.

مردم فلسطین جایگاه مقاومت و مشروعیت آن را احیا و اهمیت حامیان وفادار منطقه از بیروت تا دمشق و سپس بغداد و صنعا و غیره را احساس کردند. این تحول به بازگرداندن آنچه که توسط به اصطلاح «بهار عربی» آسیب دیده بود -به ویژه در سطح تنش‌های فرقه‌ای- کمک کرد. این امر به طور قابل توجهی به کاهش اعتماد به گزینه غربی و به ویژه آمریکا کمک کرده است. همچنین اعتماد جوامع مقاومت به رهبری آن که رویکرد راهبردی اتخاذ می‌کند، تقویت شده؛ زیرا آرمان فلسطین هر لحظه قادر است ملت را بسیج و عزم خود را تجدید کند. این همان چیزی است که مخالفان «محور مقاومت» را پس از روشن شدن بیهودگی و شکست گزینه‌های آمریکا و ناتوانی آن در حفظ امنیت متحد صهیونیست‌اش، مجبور به بازگشت به گزینه مذاکره کرد.

تغییرات و درهم تنیدگی اخیر جبهه‌های مقاومت نشان داده که ارزش‌های والایی بر غرب آسیا و به‌ویژه قدس مقدس حاکم است که هیچ قدرت استکباری نمی‌تواند از آن عبور کند. همگرایی این جبهه‌ها به این معنی است که دیگر نمی‌توان بدون واکنش مردم به ما حمله کرد و سید نصرالله قبلا به آنها هشدار داده بود که بار خود را بسته و منطقه را ترک کنند. اگر آنها عاقل باشند، فرصت برای آنها وجود دارد تا زندگی خود را نجات داده و فورا آنجا را ترک کنند. اتاق مشترک جناح های مقاومت فلسطین نیز به نوبه خود بارها تایید کرده که در حالت آماده باش دائمی است و اجازه حمله اشغالگران به مردم خود را نخواهد داد.

- به نظر می‌رسد نتانیاهو برای منحرف کردن افکار عمومی داخل اسرائیل دست به ماجراجویی خارجی زد که البته بحران را برای رژیم صهیونیستی تشدید کرد؛ تا جایی که حتی برخی چهره‌های شناخته شده صهیونیست از احتمال سرنگونی این رژیم صحبت می‌کنند. با این تفاسیر وضعیت اسرائیل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نبردهای اخیر محور مقاومت در غرب آسیا، بازتاب‌های قابل توجهی بر موقتی بودن موجودیت صهیونیست‌ها گذاشته و ضعف داخلی و خارجی آن را نشان داده است. در واقع، ما به خوبی می‌دانیم که امنیت استراتژیک این رژیم جعلی مبتنی بر حمایت بین المللی است. محور مقاومت از ماه می سال 2000 در حال پیشروی بوده و همزمان تلاش کرده تا قواعد بازدارندگی را توسعه دهد و روایت صهیونیست‌ها را که با اشغال فلسطین به عنوان یک موجودیت شکست ناپذیر معرفی کند را از بین ببرد. امروز، ستون داخلی این روایت ترک خورده و احیای آن در غیاب رهبری «عاقلانه» اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است.

هم اکنون این عقیده در اذهان جوامع مقاومت و همچنین در بین شهرک نشینان صهیونیست و نخبگان آنها جا افتاده است. اشغالگر که باید به عنوان یک موجود کارآمد شناخته شود، نتوانسته مردم بومی منطقه را تسلیم خود کند. آنچه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد، ضعف اشغالگر و حامی غربی آن را به ویژه با توجه به بحران‌هایی که گریبانگیر این قدرت‌های غربی شده و شکست‌های پی در پی سیاست‌های آمریکا را آشکار کرده است.

کشورهای غربی نیز از چندپارگی و ناتوانی در پایبندی به سیاست‌های بلندمدت رنج می‌برند. پس واشنگتن به عنوان حامی خارجی رژیم صهیونیستی که خود در برابر مقاومت با چالش روبرو شده، چطور می‌خواهد ابتکار عمل را در سطح جهانی به دست آورد. از سوی دیگر، ما قدرت‌های جایگزین شرقی دیگر از جمله ایران وجود دارد که دارای قاطعیت، صداقت، جدیت، تدبیر سیاسی و آمادگی هستند. در همین حال، این رژیم جعلی نگران بقای خود است و موضوع موسوم به «عادی‌سازی» را با پادشاهان خلیج فارس را در همین راستا توجیه می‌کند؛ زیرا اشغالگر امروز دیگر نه از طریق جنگ‌های نظامی و نه با مذاکرات فریبنده و تداوم به اصطلاح راهکار «دو دولت» نمی‌تواند هژمونی خود را حفظ کند.

از این رو، غرب دیگر نمی‌تواند گزینه «معاملات» را که دولت ترامپ اتخاذ کرد و با ضربه مهلک مقاومت در عملیات «سیف القدس» شکست خورد، به ما تحمیل کند. در حال حاضر شرایطی که راه را برای آمدن استعمارگران صهیونیست به فلسطین عربی هموار کرد، از بین رفته و برعکس، شرایط برای بازگشت مردم بومی فلسطین و بازگرداندن حاکمیت و استقلال به غرب آسیا فراهم شده است.

- با توجه به اینکه به روز قدس نزدیک می‌شویم، فکر می‌کنید ملت‌های مسلمان چه وظیفه‌ای در قبال این مسئله دارند؟

این مناسبت از سوی امام خمینی (ره) و پس از ایشان توسط مقام معظم رهبری سید علی خامنه‌ای به عنوان ایستگاهی برای احیای موضوعی که سلطه استکبار و همه عوامل آن در صدد محو آن هستند، مورد تاکید قرار گرفته است. وظیفه اخلاقی، دینی و انسانی ما احیای آن است. از نظر سیاسی، رسانه‌ای و مالی، باید آگاه باشیم که قدس بخشی از دین و فرهنگ ماست. در صورت نادیده گرفتن این موضوع مهم، فلسفه روزه در ماه مبارک رمضان، به ویژه با توسعه و تهدیدهای پیش روی این مکان مقدس، معنا و هدف خود را از دست می‌دهد.

امام خمینی (ره) از ما می‌خواست که همین رویکرد را ادامه دهیم و با توطئه شوم آمریکایی-صهیونیستی در منطقه خود مقابله کنیم. این امر فرصتی برای تایید ارزش‌هایی است که شهدا از جمله «شهید قدس» حاج قاسم سلیمانی برای آن خون‌ها و فداکاری‌های زیادی اهدا کردند. این فرصتی است برای افشای: جنایات اشغالگر علیه فلسطین و مردم آن؛ یهودی سازی مقدسات اسلامی و مسیحی؛ آوارگی، تخریب خانه ها و مصادره زمین‌های مردم بین المقدس؛ توطئه‌های شهرک‌سازی که کرانه باختری و 48 منطقه در معرض آن قرار دارند. محاصره‌ای که غزه در معرض آن است؛ چیزی که میلیون‌ها آواره فلسطینی خارج از کشور در معرض آن هستند. این مناسبت برای تایید این است که قدس پایتخت یک رژیم جعلی، جنایتکار و غیرقانونی نخواهد بود و امت اسلامی مسئله فلسطین را فراموش نخواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =