رمزگشایی از تابوت‌های مهر و موم شده ۲۰۰۰ ساله مصری

محققان بدون اینکه تابوت‌های مهر و موم شده مصر باستان را باز کنند، با کمک تکنیک‌های مدرن محتویات داخل آنها را کشف کردند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ محققان در آخرین پژوهش‌های خود روی تابوت‌های کوچکی مطالعه کردند که همگی بین اواسط قرن هفتم تا سوم پیش از میلاد ساخته شده‌اند و مربوط به دوران پسین و بطلمیوسی مصر هستند و بیش از ۲ هزار است که دست‌نخورده باقی مانده‌الند.

این تابوت‌های باستانی که از آلیاژ مس ساخته‌ شده‌اند، هم‌اکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شوند و دانشمندان توانستند با کمک فناوری «عکسبرداری نوترونی» داخل آنها را نگاه بیندازند. آنها می‌گویند داخل این تابوت‌ها بقایای حیواناتی قرار داشت که تصاویرشان روی بدنه بیرونی تابوت‌ها کشیده شده بود.

رمزگشایی از یک لوح باستانی ۲۰۰۰ ساله با هوش مصنوعی

این در حالی است که تابوت‌ها پیش از این توسط عکسبرداری کامپیوتری اشعه ایکس تجزیه و تحلیل شده بودند، اما دانشمندان به نتایج قطعی دست نیافته بودند.

این روش غیرتهاجمی به عنوان روشی موثر در تشخیص مواد آلی به کار می‌رود و جزئیاتی را آشکار می‌کند که اشعه ایکس قادر به آشکار کردن آنها نیست. عکسبرداری‌های انجام‌ شده به این شیوه نشان داد که یکی از این تابوت‌ها حاوی تعدادی استخوان از جمله جمجمه به ظاهر کامل یک مارمولک است.

رمزگشایی از تابوت‌های مهر و موم شده ۲۰۰۰ ساله مصری

تابوت کوچک همچنین با یک شکل مارمولک تزئین شده بود که این نقاشی‌های تزئینی با الگوی گونه‌های مارمولک داخل جعبه و اندازه جمجمه و سایر استخوان‌های آن مطابقت داشت. مومیایی کردن حیوانات در مصر باستان یک عمل رایج محسوب می‌شد. مصریان باستان بقایای حیوانات را در مجسمه‌ها، تابوت‌ها یا جعبه‌های مقدس قرار می‌دادند و مهر و موم می‌کردند.

دانشمندان می‌گویند استخوان‌ها در دستکم سه جعبه وجود دارند و نشانه‌هایی از بقایای استخوان در دو جعبه دیگر نیز به چشم می‌خورد. مصنوعات نساجی نیز در سه عدد از تابوت‌ها شناسایی شد که نشان می‌دهد استخوان‌ها احتمالاً در پارچه‌هایی پیچیده شده بودند. گمان می‌رود این پارچه‌ها از جنس کتان باشند که در آن زمان در مصر باستان برای مومیایی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

رمزگشایی از تابوت‌های مهر و موم شده ۲۰۰۰ ساله مصری

سه عدد از تابوت‌ها همچنین دارای حلقه‌هایی سربی بودند که محققان تصور می‌کنند ممکن است برای کمک به توزیع وزن در سراسر جعبه استفاده شده باشد. این ماده در فرهنگ مصر باستان جایگاهی «جادویی» داشته و در طلسم‌های عشقی و نفرین استفاده می‌شده است.

کد خبر: 1179275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =