نیازمند حکمرانی شبکه‌ای زنان مبتنی بر زیست بوم ایرانی- اسلامی هستیم

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس گفت: نیازمند حکمرانی شبکه‌ای زنان مبتنی بر زیست بوم ایرانی- اسلامی هستیم.

 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت مجلس در نشست جمعیت و رسانه که ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه اشتغال زنان، بیش از ۶۰ درصد ارائه دهندگان خدمات در حوزه سلامت زنان هستند و همچنین ۶۰ درصد ارائه دهندگان خدمات در حوزه آموزش هم زنان هستند. البته در مشاغل دیگر ۷۰ درصد مشاغل در بازار متعلق به مردان است‌.

تمام ارگان‌ها براساس قوانین باید مشاور امور بانوان داشته باشند

وی افزود: زنان امکان حضور در رده‌های بالا را پیدا نمی‌کنند چون مردان شناخت کافی از توانایی زنان ندارند. دیگر این که خانم‌ها معمولا جزیره‌ای عمل کرده اند. نیازمند حکمرانی شبکه‌ای زنان مبتنی بر زیست بوم ایرانی- اسلامی هستیم.

محمدبیگی گفت: تفکر اسلامی این است که زنان و مردان لباس یکدیگر هستند؛ اما حرکت فعلی ما در جامعه به این سمت نیست. سوق دادن فعالیت زنان به سمت کارهای صرفا اقتصادی، مانع حضور کارآمد و موثر زنان در جامعه می‌شود. نیاز نیست زنان مردواره شوند تا بتوانند در جامعه حضور پیدا کنند. 

نماینده مجلس خاطرنشان کرد: آمارهای تجاوز، قتل‌های جنسی و ظلم به زنان در کشورهای غربی سر به فلک کشیده است. در حالیکه شرایط برای زنان در کشورهای شرقی به مراتب امن‌تر است. زن بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی می‌تواند با پوشش مناسب در جامعه حضور پیدا کند، فعالیت علمی و خدماتی خود را انجام دهد و از طرف دیگر هم به مسائل خانواده و فرزندانش بپردازد.

وی تصریح کرد: فیلترسازی ساختاری و سازمانی در کشور وجود ندارد؛ اما به صورت شخصی و فردی این فیلترسازی در برخی آقایان وجود دارد. تجربه زیسته من این موضوع را نشان می‌دهد که برخی افراد به دلیل مادر بودن قصد حذف من از اجتماع را داشتند.

محمدبیگی با بیان این که در قرآن مردها تکیه‌گاه زنان هستند، گفت: پس قرار نیست زنان تا حد زیادی دغدغه اقتصادی داشته باشند. نقش زنان در جامعه باید در جهت رشد جامعه باشد. قوانین باید به گونه‌ای نوشته شوند که مردان را در قوامیت و زنان را در همسری و مادری حمایت کنند. 

رئیس فراکسیون جمعیت مجلس یادآور شد: ایران کشوری است که قصد دارد تمدن‌سازی کند و سند بیانیه گام دوم در این راستا نوشته شده است. امام خمینی(ره) پیروزی انقلاب را مدیون زنان می‌دانست. ما زیست بوم اسلامی- ایرانی را درک نکرده‌ایم، به همین دلیل، فرهنگ غربی را گرفته و پوششی اسلامی به آن می‌دهیم.

وی افزود: برخی کشورها که مشکلات اقتصادی زیادی هم دارند، به اهمیت ازدواج واقف هستند. جوانان پیش از ۲۳ سالگی ازدواج می‌کنند. این موضوع باعث شده که فضای اجتماع در این کشورها، فضای تقابل دو جنسیت نباشد و محیط اجتماع سالم باشد.

محمدبیگی در ادامه خاطرنشان کرد: انسان نیاز به همدم و همراه دارد. ازدواج به انسان کمک می‌کند که دریای وجودش آرام شود و بتواند با آرامش برای تحصیل و شغل خود تلاش کند. خدا وعده داده که روزی فرزندان را تامین می‌کند.

محمدبیگی گفت: قانون جهش تولید مسکن در راستای کمک به جوانان برای ازدواج تصویب شد. بر اساس این قانون، دولت موظف است ۱۵ هزار تا یک میلیون مسکن در سال بسازد. سال‌ها توجهی به ساخت و توسعه مسکن نشد. به همین دلیل، امروز دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بار مضاعفی را تحمل می‌کنند. البته جوانان برای ازدواج باید ساختارشکنی کنند و آسان ازدواج کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: خدا می‌فرماید فرزندان خود را از ترس رزق و روزی نکشید. کنار گذاشتن رئیس سازمان برنامه و بودجه در راستای حمایت از جوانان انجام شد.

محمدبیگی گفت: دولت قبل ۵۳۰ هزار میلیارد برای دولت سیزدهم به جا گذاشت. دولت فعلی ماهانه بدهی دولت قبل را پرداخت می‌کند. رهبری مجلس کنونی را مجلس انقلابی دانستند چون ما در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، کشور را اداره می‌کنیم. مشکلات در گذشته کمتر از امروز نبوده است، حتی شدیدتر هم شده است.

نماینده مجلس افزود: هفت استان برخوردار کشور کمترین میزان فرزندآوری را دارند. افرادی که تصمیم می‌گیرند ازدواج نکنند معمولا از خانواده‌های مرفه هستند. این موضوع نشان‌دهنده نگرش نامناسب در افراد است. کشور ما نیاز به امید دارد و باید برای امیدآفرینی برنامه‌ریزی کنیم.

وی تاکید کرد: تعداد زمین‌ها در ایران به حدی است که می‌توان برای افراد خانه‌های ویلایی ساخت. مسکن‌های ملی اخیر معمولا ۲ طبقه بوده و شرایط بهتری نسبت به مسکن‌های مهر دارند. بحران جمعیت در ایران یک ابرچالش است. آب و انرژی قابلیت مدیریت دارند؛ اما جمعیت مشکلی است که حل آن نیاز به زمان دارد.

کسب درآمد برای زنان ضروری است؛ اما نباید زندگی مشترک را مختل کند

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان این که احداث راه آهن رشت_آستارا اخیرا در فراکسیون مطرح شده است که ایراداتی جدی دارد، اظهار کرد: ادعاهایی که در مورد ضرورت این خط راه آهن می‌شود، واقعی نیستند. همچنین باعث از بین رفتن درختان زیادی در آن منطقه خواهد شد

وی افزود: ادعا می‌شود که این راه آهن برای حمل بار مفید خواهد بود؛ اما جایگزین‌های مناسبی برای آن وجود دارد و ضروری نیست.

رفیعی در مورد ضرورت اشتغال زنان گفت: هیچ کس منکر ضرورت اشتغال زنان نیست؛ اما جنگی رسانه‌ای در این موضوع در کشور وجود دارد که باورهای جامعه را هدف گرفته است‌. زنان در جامعه امروز ما، دستاوردطلب شده‌اند. در حالی که اولویت ما دختر بودن، همسر بودن و مادر بودن است.

نماینده مجلس یادآور شد: نسخه‌ای که از بیرون برای زنان پیچیده می‌شود مبتنی بر واقعیت نیست و اجازه نمی‌دهد که زنان احساس رضایت داشته باشند. نوجوانان امروزی بحران هویت دارند. کسی که بحران هویت دارد، چگونه می‌تواند برای جامعه مفید باشد.

وی افزود: کسب درآمد برای زنان ضروری است؛ اما نباید زندگی مشترک را مختل کند. برخی زنان از درآمد و موقعیت اجتماعی خود علیه شریک زندگی‌شان استفاده می‌کنند. زن در جمهوری اسلامی نه زن تابع شرقی است که هیچ کنشگری اجتماعی نداشته باشد و نه زن ابزاری غربی که کاربردش برای فروش کالا باشد. ما در جمهوری اسلامی برای انسان بودن ارزش قائل هستیم.

رفیعی تصریح کرد: باور زنان در مورد این که چه کسی هستند و قرار است چه کاری بکنند، مهم است. اگر پیرامون برای زنان تصمیم بگیرد، زن نمی‌تواند رضایت از خود داشته باشد. مهم این نیست که اولویت اشتغال یا مادری است، مهم این است که زن این اولویت را خودش انتخاب کند نه اینکه از بیرون به او تحمیل شود.

اشتغال زنان و حضور آن‌ها در جامعه یک اصل است

الهام موسوی پژوهشگر حوزه زنان با بیان این که اشتغال زنان و حضور آن‌ها در جامعه به صورت یک اصل درنظر گرفته نشده است، اظهار کرد: به همین دلیل، برنامه‌ریزی مناسبی هم برای آن صورت نگرفته است‌. توانمندسازی سیاسی و اجتماعی بانوان پیش شرط حضور آن‌ها در جامعه است.

وی افزود: در مورد زنان تبعیض‌هایی وجود دارد و در برخی موارد، مواضع حقوق زنان نادیده گرفته شده است. گام اول این است که زنان خودشان باید طالب حضور در عرصه‌های مختلف باشند. بسیاری از بانوان تحصیل‌کرده و با استعداد هستند که تمایلی به حضور در اجتماع ندارند. خانمها برای حضور در جامعه باید توانمندی‌هایی را در خود ایجاد کنند. بانوان برای برطرف شدن این نقیصه باید تلاش کنند. حکمرانی زنان هم از سوی دیگر باید برای شکل‌گیری این حضور تلاش کنند.

موسوی گفت: ما در یک کشور اسلامی با فرهنگ منحصر به فرد آن زندگی می‌کنیم. فیلترسازی اصطلاح مناسبی برای توصیف شرایط کشورمان نیست. وضع قوانین و تصمیمات سلیقه‌ای مشکلاتی را برای زنان ایجاد می‌کند؛ اما این به معنای فیلترسازی نیست.

پژوهشگر حوزه زنان افزود: من معتقدم زنان در کنار دختر نمونه، همسر و مادر بودن، باید توانایی‌های خود را ارتقا دهند. اگر زنان این توانمندی را به دست آورند می‌توانند حضور مؤثرتری در جامعه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =