توضیحات وزیر علوم درباره وضعیت استادان رشته‌های حذف شده از کنکور

وزیر علوم درباره وضعیت استادان رشته‌های حذف شده از کنکور توضیحاتی ارائه کرد.

محمدعلی زلفی گل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به حذف ۴۰ درصد از رشته‌های دفترچه کنکور اظهار کرد: شورای گسترش آموزش عالی در طرحی مصوب کرده است که از این به بعد هرگونه توسعه رشته‌های دانشگاهی باید پیوست اشتغال نیز داشته باشد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای اجرای این موضوع برنامه ریزی کرده است که رشته‌های کم متقاضی یا رشته‌هایی که در آینده شغل مناسبی برای آنها نیست، محدود یا حذف شوند یا پذیرش دانشجو انجام نشود. 

چرا برخی رشته‌ها از دفترچه کنکور حذف شدند؟

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه «نام رشته‌های حذف شده یا اینکه کدام استان‌ها بیشترین رشته‌های حذف شده را دارند، چیست؟» گفت: اجازه دهید در این باره صحبت نکنم، چرا که انتشار نام دانشگاه یا رشته‌ها باعث ایجاد موجی از دغدغه و نگرانی بین دانشجویان یا استادان خواهد شد. در حال حاضر استادان رشته‌های حذف شده از دفترچه کنکور از دانشگاه خود حقوق دریافت می‌کنند و انتشار این اخبار آنها را نگران خواهد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حذف ۴۰ درصد از رشته‌ها از دفترچه کنکور باید به صورت چراغ خاموش و با تدبیر انجام و با دقت همه موضوعات در نظر گرفته شود.

وی درباره تعیین تکلیف استادان رشته‌های حذف شده از دفترچه کنکور عنوان کرد: با بازنگری در دروس یا رشته‌ها یا ایجاد رشته‌های جدید یا جایابی آنها در رشته‌هایی که به تخصص آنها مرتبط است، برای این اساتید چاره اندیشی می‌شود.

زلفی گل در پایان با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: شما در نظر بگیرید، استادی به تدریس در دانشگاه به شهر دیگری می‌رود و زندگی ایجاد می‌کند. بعد از آن، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت یکباره آن رشته را حذف کند و شغل وی را بگیرد. این موضوع باعث ایجاد چالش خواهد، در نتیجه باید با تدبیر این موضوع را پیشبرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1181588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      2 0
      تمام راهکارهایی که وزیر محترم فرمودند از قبیل جایابی در سایر رشته ها، بازنگری در برنامه های درسی و غیره هیچکدام در عمل مشکل استادان رشته های حذف شده را حل نخواهد کرد و چالش همچنان باقی خواهد بود.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 0
      اهر در کجای دنیا علم و دانش را حذف می کنند. همه متقاضیان که به دنبال شغل نیستند. برخی فقطبه سبب علاقه وارد رشته های دانشگاهی می شوند.
    • حسین IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      1 1
      همه رشته ها را حذف و کل دانشگاه ها را تعطیل کنند راحت بشیم...فقط مراکز حرفه آموزی باشد..
      • فریدون IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
        0 1
        جناب حسین آقا...یعنی همه بشوند تکنیسین؟؟مملکت ادیب و حقوقدان و فیلسوف لازم نداره؟؟!!!
    • احمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
      3 0
      حقیقت را گفته..مثلاً وقتی جنگلی در مملکت نمانده رشته جنگلبانی و صنایع چوب و اینها چه فایده دارد..
    • دکتر محمد مهدی تقی زاده IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      فقدان طرح آمایش علمی از دلایل مهم چنین پیشامدی است . البته بعضی مراکز آموزش به اصطلاح غیر انتفاعی نظیر دانشگاه آزاد هم در این پیشامد موثر بوده آن. رشد قارچ گونه مراکز بدون کمترین پشتوانه علمی تا کنید بر رشته های کم هزینه و عملا غیر کارآمد . اعطای مدارک یامفت حتی در مقطع دکتری و... چنین معضلی را ایجاد کرده که دیر یا زود باید یک جراحی عمیق می شد 17