ناامیدی محافل صهیونیست‌ها از عادی‌سازی روابط با عربستان

در یک نظرسنجی انجام شده در عربستان مشخص شد که اکثر سعودی‌ها عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند و این نظرسنجی بار دیگر منجر به ناامیدی محافل صهیونیست‌ها از عادی‌سازی روابط با ریاض شد.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، نتایج یک نظرسنجی  که توسط مرکز مطالعات واشنگتن بر روی هزاران شهروند سعودی انجام شد، بار دیگر  ناامیدی محافل صهیونیست‌ها را در عادی سازی روابط با عربستان سعودی  آشکار کرد.

انصارالله، عربستان را به حملات نظامی تهدید کرد

نتایج این نظرسنجی نشان داد که اکثریت سعودی‌های مخالف هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و   تعداد کمی  از آن‌ها تنها علاقه‌مند به روابط اقتصادی با اسرائیل هستند.

«آریل کاهانه» خبرنگار سیاسی روزنامه  صهیونیستی «اسرائیل هیوم»  اعلام کرد که 65 درصد سعودی‌ها معتقدند که اعتراضات اسرائیلی‌ها علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی منجر به اثرات مثبتی خواهد شد . بسیاری از آن‌ها نیز اعلام کردند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سیر نزولی قرار دارد و این بدان معناست که اکثر سعودی‌ها عادی‌سازی روابط با اسرائیل را  به طور کامل و همچنین همکاری با اسرائیل علیه ایران را رد می‌کنند.

«دنیس راس»  مشاور ویژه شورای امنیت ملی در ایالات متحده نیز اعلام کرد که انتظار نمی‌رود که به زودی پیشرفتی در عادی‌سازی روابط  بین اسرائیل و عربستان سعودی حاصل شود. با اینکه عربستان تغییر کرده است اما هیچ  پیشرفتی در  ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل  وجود ندارد.

اخیرا سازمان پخش رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی (کان) در گزارشی اعلام کرد که بعید است مسئولان اسرائیلی بتوانند عربستان سعودی را در سال 2023 برای عادی‌سازی روابط با تل آویو متقاعد کنند.

شبکه 11 تلویزیون رژیم صهیونیستی کان تاکید کرد که چشم انداز روشنی در خصوص پیشرفت قابل توجه درباره عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض دیده نمی‌شود و انتظار نمی‌رود که این امر در ماه‌های آینده و به زودی و حتی تا پایان سال 2023 صورت گیرد.

اخیرا روزنامه «رای الیوم» در گزارشی نوشت که رژیم صهیونیستی اکنون در مطبوعات خود این گونه تبلیغ می‌کند که سفر مقامات آمریکایی به عربستان سعودی، با هدف احیای امیدهای صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم اسرائیل و پیوستن به توافق موسوم به «ابراهیم» است. آیا آمریکا می‌تواند ریاض را به سمت عادی‌سازی روابط با رژیمی سوق دهد که نفس‌های آخر خود را می‌کشد و با یک جنگ سیاسی داخلی و عملیات‌های مقاومتی رو به رو است؟ عملیات هایی که امنیت این رژیم را مختل کرده و ناتوانی گنبد آهنین در مقابله با موشک‌های مقاومت را نشان داده است.

روزنامه مذکور تاکید کرد که ریاض در زمان دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا مدعی بود که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی خواهد کرد ؛ اما به سمت جایگزین مناسبی رفت و روابط خود را مسکو، پکن و تهران تقویت کرد که به اعتقاد ناظران و کارشناسان عربستان سعودی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را فریب داد»

عربستان سعودی، ایران و چین روز جمعه نوزدهم اسفند 1401 برابر با دهم مارس 2023 میلادی در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

به دنبال این توافق رسانه‌ها و محافل آمریکایی نگرانی خود را از روند تحولات منطقه غرب آسیا که برخلاف خواست آمریکا پیش می رود ابراز کرده اند.

بسیاری معتقدند که فاصله نسبی عربستان از آمریکا می‌تواند سعودی‌ها را از فشارهای ایالات متحده برای توافق با رژیم صهیونیستی رها کند. به ویژه اینکه چین در این زمینه هیچ فشاری به ریاض وارد نمی‌کند و برخلاف آمریکا عادی‌سازی با اسرائیل را شرط همکاری با عربستان نمی‌داند و اساسا علاقه‌ای به پرونده اسرائیل در منطقه ندارد.

از سوی دیگر در شرایطی که صهیونیست‌ها و برخی رسانه‌های همپیمان غرب در منطقه، عربستان سعودی را در صف‌عادی سازی روابط با اسرائیل می‌دانستند، عربستان سعودی با میانجیگری چین، طی توافقنامه‌ای با از سرگیری روابط خود با ایران، همگان را غافلگیر کرد. نخستین گمانه‌ای که توافق ایران و عربستان آن هم با میانجیگری چین به اذهان آورد این بود که عربستان از مسیری که در آن قرار گرفته بود، عدول کرده، به سمت هم پیمانی‌های جدید در منطقه حرکت کرده است. طرح عادی سازی روابط سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی با توافق ایران و عربستان و توسعه روابط عربستان پس از آن با اعضای محور مقاومت به طور کلی در بن بست قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1181880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =