سخنگوی کرملین: اقدامات غیردوستانه علیه روسیه بدون پاسخ نخواهد ماند

سخنگوی کرملین در واکنش به قصد آمریکا برای مصادره دارایی‌های ایران پس از توافق همکاری با روسیه تاکید کرد: هیچکس این توهم را ندارد که واشنگتن از تلاش برای اعمال فشار بر تهران یا مسکو دست بردارد و دو کشور به همکاری‌های متقابلاً سودمند ادامه خواهند داد.

 به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه امروز، پنج شنبه در یک نشست خبری توضیح داد که مقامات مسکو چگونه به برنامه‌های آمریکا برای مصادره دارایی‌های ایران پس از توافق با روسیه در خصوص ساخت خط آهن در مسیر رشت - آستارا واکنش نشان داده‌اند.

روسیه: اوکراین به تروریسم دولتی تبدیل شده

سخنگوی کرملین گفت: «ما هرگز دچار این توهم نبودیم که ایالات متحده از تلاش برای اعمال فشار بر ایران یا روسیه که به دنبال همکاری واقعی متقابلاً سودمند هستند، دست بردارد. البته ما همچنین همواره مطمئن بوده و هستیم که روسیه و گروهی از کشورها، از جمله ایران، که خود را با اعمال فشارهای آمریکا وفق داده‌اند، به ایجاد روابط و توسعه همکاری‌ها با در نظر گرفتن منافع یکدیگر ادامه خواهند داد.»

روسیه و ایران روز گذشته، چهارشنبه، قراردادی برای ساخت راه آهن در مسیر رشت - آستارا امضا کردند. به گفته رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، این پروژه یک رویداد بزرگ برای کل زیرساخت حمل و نقل جهانی خواهد بود.

 آمادگی روسیه برای پذیرش هیئت آفریقایی در خصوص اوکراین

سخنگوی کرملین در جمع خبرنگاران همچنین تایید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه  و سیریل راما فوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در خصوص ابتکار عمل چند کشور آفریقایی برای کمک به حل و فصل مناقشه در اوکراین گفتگو کرده‌اند. وی یادآور شد که طرف روسی آماده است تا با توجه به هر پیشنهادی که به حل و فصل اوضاع کمک کند، گوش فرا دهد.

 دیمیتری پسکوف گفت: «چنین مذاکرات بسیار سازنده و بسیار طولانی بین روسای جمهوری انجام شده است.راما فوزا گفت که آفریقا به عنوان قاره‌ای بزرگ، اعلام نظر خود در خصوص حل و فصل وضعیت بوجود آمده در اوکراین ضروری می داند. گروهی از کشورهای آفریقایی هیئتی را  برای این منظور اعزام خواهند کرد که آنها  به زودی نیز در مسکو حضور خواهند داشت تا در این خصوص بحث و تبادل نظر شود.» 

وی یادآور شد که تاریخ دقیق این سفر بعداً مورد توافق قرار خواهد گرفت. پسکوف افزود: سفر هیئت آفریقایی به روسیه باید قبل از نشست آتی روسیه و آفریقا انجام شود و تاریخ دقیق آن از طریق کانالهای دیپلماتیک در حال بررسی است و پس از توافق قطعی در خصوص زمان این سفر، اطلاع رسانی خواهد شد.

اقدامات غیردوستانه علیه روسیه بدون پاسخ نخواهد ماند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در نشست خبری امروز خود همچنین تاکید کرد که  اقدامات غیردوستانه کشورهای غربی در قبال روسیه نمی تواند بدون پاسخ بماند و نخواهد ماند. وی بدین ترتیب در مورد محدودیت‌های اعمال شده برای استفاده از حساب‌های بانکی سفارت و سرکنسولگری فنلاند در روسیه اظهار نظر کرد.

پسکوف افزود: «این اقدام  ابتکار طرف روسی نیست - ما در حال واکنش به وضعیتی هستیم که مقامات تعدادی از کشورهای غرب جمعی، از جمله، با تأسف، همسایه ما - فنلاند، ایجاد کرده‌اند. ما همیشه گفته ایم که نمی توانیم اقدامات غیر دوستانه سایر کشورها را بی پاسخ بگذاریم و قطعاً به آنها واکنش مناسب نشان داده خواهد شد.»

مذاکرات با ترکیه، اوکراین و سازمان ملل درباره توافق غلات نتیجه نسبی داشته است

دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال دیگری یادآور شد که در مذاکرات مربوط به چشم انداز توافقنامه صادرات غلات با مشارکت ترکیه، اوکراین و سازمان ملل نتیجه نسبی حاصل شده  و تصمیم طرف روسی برای تمدید مجدد توافق مربوط به صادرات غلات از طریق دریای سیاه به مدت دو ماه گرفته شده است. 

دیمیتری پسکوف همچنین افزود که در حال حاضر گزینه های مختلفی در حال بررسی است که از جمله اتصال مجدد بانک کشاورزی روسیه به سیستم SWIFT است، برای اینکه این بانک که از طریق آن تسویه حساب‌ها برای عملیات کشاورزی صادراتی انجام می‌شود، همچنان تحت تحریم است.

به گفته وی، "سرنوشت این توافق هنوز در دست کسانی است که سازمان ملل باید در خصوص اجرای کامل بخش روسی این سند با آنها به توافق برسد". پسکوف افزود که مذاکرات در مورد صادرات کودهای آمونیاک از روسیه نیز ادامه دارد.

کد خبر: 1181917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =